یک بام و دو هوای مجلس و وزارتخانه

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۱۴

تعادل|

در حالی که خبرگزاری فارس چهارشنبه 27 آبان ماه از کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت توسط نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خبر داد که وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی این طرح واکنش‌های متفاوت و متناقضی داشتند. در همین رابطه معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تحقیق و تفحص مجلس از طرح تحول سلامت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح نشده اما در صورت انجام تحقیق و تفحص از طرح تحول نظام سلامت، فرصتی در اختیار مسوولان این وزارتخانه قرار می‌گیرد تا ضمن ارائه گزارش عملکرد، برای برای جبران کاستی اعتبارات نیز بهره برد. به گفته وی حوزه سلامت در حال حاضر با خلاء‌های اعتباری فراوانی روبه‌رو است. 50‌درصد بیمارستان‌های وزارت بهداشت نیاز به مقاوم‌سازی دارند و نسبت به میانگین جهانی با کمبود 100‌هزار تخت بیمارستانی مواجه هستیم. اما با این حال میانگین نظرسنجی‌های صورت گرفته بیانگر رضایتمندی 80‌درصدی مردم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. لذا می‌توان گفت طرح تحول سلامت در تمام گام‌های خود تاکنون موفق عمل کرده است.

این در حالی است که احمد آرایایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از قطعیت تحقیق و تفحص مجلس به خبرگزاری فارس خبر داده و گفته «براساس بودجه‌یی که در اختیار وزارت بهداشت و درمان برای طرح تحول سلامت قرار گرفته است دیگر بخش‌ها بودجه قابل توجه‌یی دریافت نکردند لذا جا دارد و نیاز است که تحقیق و تفحصی از وزارت بهداشت و نحوه اختصاص بودجه طرح تحول سلامت انجام شود.»


مثبت‌ترین اقدام دولت جای بحث ندارد

سیامک مره صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «تعادل» ضمن ابراز بی‌اطلاعی از این درخواست می‌گوید: «طرح تحول نظام سلامت طرحی است که 30 سال کل نظام منتظر اجرای آن بودند و به نوعی می‌توان گفت آرزوی اجرای آن را داشتند حالا در سراشیبی اجراست. به اعتقاد وی نه تنها کارکرد وزارت بهداشت و درمان و آموزش بسیار موفق بوده و احتیاجی به تحقیق و تفحص ندارد بلکه می‌توان گفت این وزارتخانه یکی از موفق‌ترین‌ها در این دولت بوده است. به گفته صدق مجلس حمایت بی‌سابقه‌یی در تامین بودجه طرح تحول سلامت داشته است و می‌توان گفت هرگز بدون حمایت مجلس اجرای این طرح محقق نمی‌شد. این نماینده مجلس از مثبت بودن طرح تحول سلامت در وزارت متبوع و آثار و پیامد آن در جامعه می‌گوید و معتقد است این طرح مثبت‌ترین اقدام دولت بوده است و نیازی به تحقیق و تفحص ندارد»

حرف‌ها ضد و نقیض است و نمی‌توان پاسخ درستی از حاشیه‌ها دریافت کرد. اما جای سوال است که نمایندگان یک کمیسیون چگونه چنین اخبار متناقضی از مهم‌ترین طرح سلامتی کشور ارائه می‌کنند، در حالی که امور مربوط به سلامت و بیمه از مهم‌ترین نیازهای مردم است و حق دارند اخبار صحیح و به دور از حاشیه‌های جناحی دریافت کنند، اما در باب طرح نظام سلامت می‌توان گفت طی یک سال و نیمی که از اجرای این طرح می‌گذرد عملکرد خوب و قابل قبولی داشته است اما در میان راه با موانعی رو به رو شد. در واقع می‌توان گفت مردم برای درمان به مراکز بهداشت و درمان مراجعه می‌کردند اما بیمه‌ها توان تامین و پاسخگویی نداشتند تا جایی که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با 8 ماه از قراردادشان را طلب دارند و بیمه‌ها 8‌هزارمیلیارد تومان بدهکارند. حال که طرح تحول سلامت با مشکل بودجه مواجه شده است فرصت خوبی است برای منتقدان آقای وزیر و طرح تحول سلامت که آن را به سراشیبی شکست بیاندازند و چه گزینه‌یی بهتر از مجلس که خود از بزرگ‌ترین حامیان این طرح بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر