حدود 800 میلیون نفر در سراسر جهان از گرسنگی رنج می‌برند

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۱۳

بهبود تغذیه، حرکت به سوی نظام‌های غذایی پایدار یکی از کلیدهای رسیدن به اهداف جهانی فائو در سالگرد 70سالگی این سازمان جهانی است. به گفته خوزه گرازیانو داسیلوا، دبیرکل فائو، بهبود تغذیه و متحول ساختن نظام‌های غذایی جهان برای تضمین پایداری و ثبات در آینده، دو چالش بزرگ فائو در رها ساختن جهان از شر گرسنگی و سوءتغذیه است. او که به مناسبت سالگرد 70سالگی تاسیس این سازمان جهانی در شهر کبک کانادا سخن می‌گفت بااشاره به هدف جهانی پایان دادن به گرسنگی تا سال2030، در این رابطه افزود: «مسوولیت ما هر روز بیشتر می‌شود و امروز بیش از هر زمانی دیگری به رسالتی که بر دوش ماست احساس نیاز می‌شود.» وی با ابراز اندوه و تاسف درخصوص وقوع حملات تروریستی اخیر و ابراز همدردی بازماندگان قربانیان این حملات، بیان داشت: «هرچند این حوادث در پاریس و بیروت به‌وقوع پیوسته‌اند اما بر یکایک ما در سراسر جهان تاثیر خواهند گذاشت.»


آینده‌ای عاری از گرسنگی

رویکرد حاکم بر فائو از زمانی تاسیس این سازمان این بوده که کشاورزی به‌عنوان یکی از ارکان مهم توسعه‌ انسانی محسوب می‌شده است. به نظر بسیاری از کارشناسان، باتوجه به تغییرات آب و هوایی که هم بر زمین و هم بر شیوه‌های تولید غذا تاثیر می‌گذارد، مساله ایجاد امنیت غذایی بیش از هر زمان دیگری اهمیت می‌یابد. در این شرایط، نکته حائزاهمیت روزآمد کردن شیوه‌های کشاورزی مطابق با تغییر و تحولات جوی و آب‌وهوایی است.


دستاوردها

هرچند شاید شعار جهان بدون گرسنگی یک رویا به‌نظر برسد، با این حال شواهد و قرائن حاکی از پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه طی 70سال گذشته است. درحالی که جمعیت جهان طی 7دهه گذشته، سه برابر شده است، دسترسی به غذا برای هر فرد حدود 40درصد افزایش یافته است. این درحالی است که از سال1990 به بعد، 73کشور از 129کشور تحت نظارت فائو، جمعیت گرسنگان خود را به نصف کاهش داده‌اند. یکی دیگر از دستاوردهای این سازمان، محو یک نوع وبای کشنده دامی بوده که برای قرن‌ها معیشت دامداران در سراسر جهان را تهدید می‌کرد و خسارات زیادی به آنها وارد می‌کرد. این موفقیت پس از یک برنامه ده‌ساله که به رهبری فائو و شرکا رهبری می‌شد، به دست آمد. تلاش‌های مشابهی در زمینه مهار ملخ‌های صحرایی که یک تهدید قدیمی علیه غلات و امنیت غذایی محسوب می‌شدند، انجام گرفته که با دستاوردهای بزرگی نیز همراه بوده است. در حوزه ماهی‌گیری نیز نظام‌نامه‌یی که ازسوی فائو در این رابطه ارائه شد، توانست تاثیرات جهانی ماندگاری به‌همراه داشته باشد. از ایجاد سازوکارهایی در زمینه کنترل صید بی‌رویه تا افزایش امنیت در زمینه بسته‌بندی و تجارت، این نظام‌نامه تمام جوانب و ابعاد صنعت صیادی را دربرگرفته و به ایجاد سیاست‌ها و راهکارهایی در اکثر کشورهای جهان منطبق با این نظام‌نامه انجامیده است. همچنین فائو در همکاری با سازمان جهانی سلامت در زمینه ارتقاء و پیشبرد امنیت غذایی به ایجاد استانداردهایی برای تولیدکنندگان غذا، خرده‌فروشان برای تضمین کیفیت، امنیت و ایجاد عدالت در بحث تجارت جهانی غذا همت گمارده است. این سازمان همچنین گام‌های موثری در خصوص حفظ منابع ژنتیک گیاهی که نقش مهمی در حفظ و استفاده پایدار از دانه‌های خوراکی دارند، برداشته است.


چالش‌های پیش‌رو

اما باوجود تمام این دستاوردها و موفقیت‌های دیگر، دبیرکل فائو بااشاره به اینکه در حال حاضر همچنان حدود 800میلیون در سراسر جهان از گرسنگی رنج می‌برند، بیان داشت: «ما همه می‌دانیم که مبارزه ما هنوز به پایان نرسیده است و ما با دو چالش اساسی مواجهیم» این دو چالش عبارتند از افزایش دسترسی به غذا برای ایجاد تغذیه بهتر برای همه و تلاش برای تغییر الگوهای تولید و مصرف غذا و ایجاد نظام‌های غذایی پایدار است که وقوع درگیری‌ها، خشونت و بحران‌های مالی، دسترسی به این اهداف را با دشواری‌های بیشتری مواجه خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر