اخبار

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۱۱

تراشه قدرتمند ۸ ترافلاپی اینتل در قلب رایانه‌ها

پی‌سی‌ورلد| اینتل اعلام کرد که در نظر دارد تا تراشه ۷۲هسته‌یی Knight's Landing خود را که مخصوص ابررایانه‌ها است، به تولید انبوه برساند. نکته جالب در مورد این تراشه، بهره‌گیری از آن در رایانه‌های دسکتاپ است که یک قدرت پردازشی بسیار قدرتمند را در اختیار این گجت‌ها قرار می‌دهند.

براساس گزارشی که توسط منتشر شده، اینتل در نظر دارد تا شمار محدودی از رایانه‌های دسکتاپ را مجهز به این تراشه قدرتمند پردازشی روانه بازار کند. اطلاعات ارائه شده گویای این نکته است که این رایانه‌ها در نیمه اول سال آینده میلادی روانه بازار خواهند شد. چارلز وویشپارد از اینتل در گفت‌وگو با پی‌سی ورلد به این موضوع اشاره کرده که شاید تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی از این موضوع استقبال کرده و تراشه مورد نظر را در رایانه‌های شخصی خود مورد استفاده قرار دهند.

اما این تراشه ۷۲هسته‌یی کهKnight's Landing نام دارد به واقع چه توانایی‌هایی داشته و باید چه انتظاراتی از آن داشت؟ همانطور که در شکل زیر نیز مشاهده می‌کنید، برخلاف تراشه‌های توسعه یافته برای رایانه‌های شخصی، این پردازنده قدرتمند تمام هسته‌های خود را روی یک سیلیکون واحد دارد. از جمله سایر قابلیت‌های سخت افزاری این تراشه قدرتمند باید به حافظه رم ۱۶گیگابایتی از نوع MCDRAM اشاره کرد. همانطور که در تصویر اصلی این نوشته نیز می‌توانید مشاهده کنید، این تراشه را می‌توان به همراه حافظه رم ۱۶گیگابایتی از طریق PCI-E-add روی بورد اصلی قرار داد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که تصویر فوق مربوط به تراشه Knights Ferry نسل گذشته از این سری تراشه‌های اینتل است.

این تراشه قادر است تا محاسبات با دقت یک عدد اعشار را با قدرت ۸ ترافلاپس و محاسبات با دقت دو عد اعشار را با قدرت ۳ ترافلاپس انجام دهد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط پی‌سی‌ورلد این تراشه در ابررایانه ۹٫۳۰۰ هسته‌یی وزارت انرژی امریکا که Cori نام دارد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اینتل مدعی است بیش از ۵۰ تولیدکننده از این محصول در محصولات مختلف خود استفاده خواهند کرد.

انتظار می‌رود رایانه‌های رومیزی مبتنی بر این تراشه در کاربردهایی نظیر ویرایش ویدیویی، محاسبات گرافیکی و سایر محاسبات سنگین که به منابع سخت‌افزاری بالایی نیاز دارند، استفاده شود. البته یکی از شروط اصلی به کارگیری چنین سیستمی، داشتن منابع مالی مورد نیاز برای خرید رایانه‌یی است که به این تراشه مجهز شده است. اینتل هدف دیگری را نیز از ارائه این تراشه برای رایانه‌های شخصی دنبال می‌کند. این کمپانی به این نکته اشاره کرده که توسعه‌دهندگان می‌توانند با بهره‌گیری از این قابلیت، کدهای خود را پیش از اجرا روی این رایانه‌ها تست کرده و بیلد نهایی را که بدون مشکل است، روی ابررایانه قرار دهند.


ارتباط پلی‌استیشن4

با حملات پاریس تایید نشد

نشریه فوربس خبر خود مبنی بر استفاده عاملان حملات پاریس از کنسول پلی استیشن 4 برای هماهنگی این عملیات را اصلاح کرد.

این نشریه در اصلاحیه‌یی اعلام کرد: این پست ویرایش شده زیرا هنوز پیدا شدن یک کنسول در پی حملات تروریست‌های بلژیکی در پاریس تایید نشده است. جان جمبون - وزیر کشور بلژیک - درباره تاکتیک‌هایی که داعش معمولا استفاده می‌کند صحبت کرده است.

پیش‌تر گزارش‌هایی به نقل از مقامات در بروکسل منتشر شده بود مبنی بر اینکه افرادی که حملات پاریس را ترتیب داده‌اند احتمالا برای هماهنگی این عملیات از یکی از بازی‌های ویدئویی کنسول

پلی استیشن 4 استفاده کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از این است که ظاهر این کنسول به مهاجمان این امکان را داده که با امنیت بیشتری ارتباط برقرار کنند چراکه نسبت به کانال‌های سنتی همچون ایمیل یا اپلیکیشن‌های موبایلی از دید ماموران اطلاعاتی دور بوده‌اند.

فوربس پیشتر نوشته بود وقتی مقامات بلژیکی هفت مظنون را در ارتباط با حملات دستگیر کردند، در میان وسایل آنها یک کنسول پلی استیشن 4 پیدا شد.

پل تاسی از فوربس گفته بود رهگیری شبکه آنلاین پلی استیشن 4 حتی نسبت به اپلیکیشن واتس آپ نیز سخت‌تر است. بازرسان در مقایسه با یک تلفن موبایل ساده به سختی می‌توانند سیستم‌های صوتی برپایه IP را در شبکه پلی‌استیشن ردیابی کنند.

وی افزود: تروریست‌ها به راحتی می‌توانند در شبکه آنلاین پلی‌استیشن دور هم جمع شوند و بدون نگرانی از شنود مکالمات خود با هم صحبت کنند زیرا شنود این نوع ارتباطات برای دولت‌ها سخت‌تر است. در حال حاضر کنسول‌های بازی از پروتکل‌های مختلفی استفاده می‌کند که این امر نیز رصد کردن تماس‌های برقرار شده از این طریق را دشوارتر می‌کند. برای نمونه می‌توان به برقراری ارتباط صوتی در بازی‌ها اشاره کرد، یکی دیگر از این راه‌ها گذاشتن پیغام توسط گیمرها برای یکدیگر است، نوشتن پیغام روی دیوارِ بازی‌هایی نظیر

Call of Duty نیز راهی دیگر برای برقراری ارتباط است که پیگیری آن برای مقامات امنیتی دشوارتر می‌نماید. از طرف دیگر تروریست‌ها و خرابکاران همیشه سعی می‌کنند خود را در مکان‌هایی که افراد عادی حضور دارند پنهان کنند و با این حساب نیز استفاده از راه‌های ارتباطی که کنسول پلی‌استیشن ۴ در اختیار گیمرها قرار می‌دهد گزینه بسیار مناسبی است. به این ترتیب مقامات امنیتی نیز قادر به استراق سمع تماس‌های برقرار شده از طریق کنسول پلی‌استیشن ۴ نیستند. با تمامی این موارد باید گفت، امیدواریم تدابیری اتخاذ شود تا فناوری همیشه در اختیار خدمت رسانی برای بشریت قرار داشته باشد و دست متجاوزان و خرابکاران از این فناوری‌های جدید کوتاه بماند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر