فعالیت 30 دقیقه‌ای ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی داخلی

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۱۰

درحال حاضر بیش از 100 شبکه اجتماعی مبتنی بر وب در ایران درحال فعالیتند که براساس آمارهای ارائه‌شده، گفته می‌شود میانگین حضور ایرانی‌ها در برخی از این شبکه‌ها به 30 دقیقه در روز می‌رسد.

طی ماه‌های گذشته اینگونه اعلام شده که برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله تلگرام در ایران بالغ بر 13میلیون کاربر دارند. با این حال تاکنون آماری رسمی از میانگین ‌زمانی که ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی خارجی صرف می‌کنند منتشر نشده است، اما درباره شبکه‌های داخلی اینگونه عنوان شده که میانگین حضور در برخی از این شبکه‌ها به 30دقیقه در روز می‌رسد. البته طبق آمارهای اعلام‌شده، میزان حضور ایرانی‌ها در برخی از این شبکه‌ها بین سه تا پنج دقیقه در روز نیز هست.

طبق آمارهایی که مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخداد‌های رایانه‌یی (ماهر) منتشر کرده براساس آمارهای قابل کسب از منابعی مانند «الکسا» برخی از شبکه‌های اجتماعی رتبه‌های زیر 1000 را در میان کل وبگاه‌های جهان به خود اختصاص داده‌اند. طبق اطلاعاتی که از طریق این سایت منتشر شده، به ترتیب فیس‌نما، تبیان، کلوب، هم‌میهن، افسران، میانالی، دلشکسته، ایران بیست، فیس‌بوک فارسی و نگارخانه ایرانی شبکه‌هایی هستند که در میان وبگاه‌های داخلی کشور به ترتیب رتبه‌های بالاتری را به خود اختصاص داده‌اند. البته میزان استفاده روزانه کاربران این شبکه‌ها الزاما با رتبه آنها همخوانی ندارد.

نکته دیگر آنکه با نگاهی گذرا به سهمی که کاربران ایرانی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی دارند متوجه استفاده به نسبت زیاد ایرانیان از این شبکه‌ها می‌شویم به عنوان مثال صفحاتی که در یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی وجود دارد گویای آن است که بیش از دو میلیون ایرانی کاربر آن هستند یا طبق آمارها یا تحلیل‌های منتشر شده 10درصد جمعیت ایران در یک شبکه اجتماعی مبتنی بر محتوای تصویری حساب کاربری داشته و به فعالیت می‌پردازند.

از آنجا که پربیینده‌ترین شبکه‌های اجتماعی ایرانی بیش از دو میلیون کاربر دارند، سایت ماهر اینگونه نتیجه گرفته که با این حساب می‌توان گفت یک میدان رقابتی میان شبکه‌های داخلی و خارجی از نظر جذب کاربر ایجاد شده است.

اما با این وجود لازم است در استفاده از این شبکه‌ها کاربران موضوعات خاصی را مورد توجه داشته باشند ازجمله موضوعاتی که از نظر کاربران در انتخاب شبکه‌های اجتماعی مهم تلقی می‌شود پیش از همه بحث امنیت آنهاست به گونه‌یی که 95درصد اشخاصی که در یک نظرسنجی شرکت کرده‌اند بحث امنیت داده‌های خود را مهم‌ترین اولویت در انتخاب شبکه‌های اجتماعی معرفی کرده‌اند. همچنین 94درصد این شرکت‌کنندگان بر لزوم حفظ حریم خصوصی داده‌ها تاکید داشته‌اند و 92درصد آنها بر لزوم آسانی استفاده از این شبکه‌ها اشاره کرده‌اند. همچنین 81 درصد افراد بر حضور دوستان و همکلاسی‌ها و اعضای خانواده خود در یک شبکه به عنوان نکته مثبت اشاره کرده و 60درصد افراد اینگونه اعلام کرده‌اند که در انتخاب یک شبکه بین‌المللی بودن آن تاثیرگذار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر