رقابت غول‌های فناوری در تولید گجت‌ها

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۰۶

گروه دانش‌وفن|

این روزها می‌توان گفت که تقریبا همه شرکت‌های تولید‌کننده گجت‌های الکتریکی، به سراغ محصولات پوشیدنی نیز آمده‌اند و دست‌کم یک ابزار اینچنینی را توسعه داده و به فروش می‌رسانند.

بر همین اساس نیز موسسه آماری Lux گزارش می‌دهد که در بازار گجت‌های پوشیدنی، به شکل سالانه با یک رشد ۴۰‌درصدی رو‌به‌رو بوده‌ایم. آمار ارائه شده از موسسه یاد شده همچنین خبر از ثبت 41.301 پتنت درخصوص ابزارهای پوشیدنی الکتریکی می‌دهد. آماری که شاید در نگاه اول بسیار گسترده به نظر رسد اما اندکی که عمیق‌تر به ماجرا بنگرید، خواهید دید که خلاقیت، امری بسیار نایاب در تولید این محصولات بوده. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

تعداد 41.301 پتنت ثبت شده، مربوط به گجت‌های الکتریکی و PFOE بوده‌اند. [PFOE شامل گجت‌های پرینت شدنی، قابل انعطاف و آن دسته از لوازم الکتریکی که می‌تواند در بدن انسان به کار روند می‌شود.] این در حالی است که اگر کمپانی‌های تولید‌کننده بتوانند برخی پتنت‌های PFOE را توسعه داده و به یک محصول بدل کنند، شاهد تحولات جالبی در دنیای تکنولوژی خواهیم بود. لازم به ذکر است که اکنون صرفا ۶۱۵پتنت مشترک میان پوشیدنی‌ها و ابزار‌های PFOE یافت می‌شود.

برای مثال، چندین سال پیش کمپانی کوالکام از تکنولوژی نمایشگر‌های Mirasol رونمایی کرد اما هیچ شرکتی از آنها در محصولات خود بهره نگرفت. چنین نمایشگرهایی رنگی بودند و در زیر نور آفتاب نیز به‌خوبی می‌شد تصاویرشان را مشاهده کرد. ازسوی دیگر همواره می‌توانستید آنها را روشن نگه دارید، بدون اینکه باتری به شکل عجیبی با کاهش عمر مواجه شود.

این درحالی است که اکنون تنها شرکتی که اسمارت فون‌هایی با تکنولوژی نمایشگر جوهر الکتریک را توسعه می‌دهد، Pebble بوده و سایر سازندگان ساعت‌های هوشمند سراغ استفاده از پنل‌هایی می‌روند که آنها را در موبایل‌ها نیز به کار برده‌اند و مشخصا عمر باتری متوسط و رو به پایینی را برای ساعت‌های هوشمند به ارمغان می‌آورند.

ابزارهای پوشیدنی هوشمند چند سالی است که به بازار عرضه شده‌اند و برخی آنها تاحدودی توانسته‌اند جایگاه خود را بیابند، اما برخی دیگر هنوز چندان همه‌گیر نشده‌اند. ازجمله این پوشیدنی‌ها می‌توان انگشترهای هوشمند را مثال زد که نزدیک به یک سال است وارد بازار شده‌اند، اما تا به امروز موفقیت خاصی نصیب‌شان نشده.

شاید بتوان دلیل این ناکامی را نامشخص بودن موارد کاربرد و فایده‌های این ابزار دانست. یعنی کاربران هنوز به‌خوبی نمی‌دانند که چنین گجت‌هایی چه مزایایی برای آنها دارند و به‌طور دقیق انجام چه کارهایی را برایشان ساده‌تر می‌کنند.

البته این اوضاع تاحدودی در حال تغییر است. با معرفی محصولاتی چون اپل واچ، کاربران بیش از پیش با فایده‌ها و کاربردهای ابزارهای پوشیدنی آشنا شده‌اند و روز به روز بر میزان استقبال از این محصولات افزوده می‌شود.

باتوجه به همین مساله، تولیدکننده‌های ابزارهای پوشیدنی هوشمند به‌دنبال عرضه گجت‌هایی هستند که علاوه بر داشتن مزیت و کارایی، به‌عنوان یک کالای لوکس و زینتی نیز مورد توجه قرار گیرند. حاصل یکی از تازه‌ترین تلاش‌ها، حلقه هوشمند Neyya است. یکی از ویژگی‌های همیشگی کالاهای لوکس، مواد درجه یک به کار رفته در تولید آنها است.Neyya نیز از این قائده مستثنا نیست. رکاب این انگشتر از فولاد تراش خورده ضد زنگ ساخته شده و در بالای آن، جایی که معمولا نگین جای می‌گیرد، یک صفحه لمسی یک دست قرار گرفته. در زیر این صفحه نیز یک LED جهت نمایش اطلاع‌رسانی‌ها تعبیه شده. این صفحه لمسی، حکم رابط کاربری را برای دارنده خود ایفا می‌کند و به‌ وسیله آن می‌توان بسیاری از عملکردها، مثل حرکت بین منوها یا تپ کردن و... را انجام داد.

این پوشیدنی تازه، قدرت خود را از یک باتری لیتیوم-یونی می‌گیرد که در حالت آماده به کار حدود 10 روز، و در استفاده‌های معمول تا 3 روز کاربر خود را همراهی می‌کند. یک شارژر بی‌سیم هم وظیفه شارژ این محصول را به انجام می‌رساند.

Neyya از طریق بلوتوث به موبایل یا رایانه متصل خواهد شد و می‌توان به وسیله آن کنترل بسیاری از کارها را در دست گرفت. علاوه بر این موارد، حلقه مذکور می‌تواند با آیفون شما نیز سینک شود و به عنوان کنترل‌کننده صدا یا دکمه‌های معمول کنترل پخش موسیقی در نرم‌افزار iTunes عمل کند. همچنین طبق ادعای سازنده می‌توان از این انگشتر برای صحبت کردن با سیری نیز بهره برد.

علاوه بر موارد فوق، با نصب نرم‌افزار مخصوص Neyya شما قادر خواهید بود ابزارهایی مانند دوربین‌های GoPro را هم کنترل کنید و حتی از آن برای تغییر اسلایدها در نرم‌افزارهایی چونPowerPoint بهره ببرید. علاوه بر چراغ LED چشمک زن آبی‌رنگ، موتور لرزاننده به کار رفته در این حلقه هوشمند نیز شما را از دریافت تماس‌های ورودی مطلع خواهد ساخت.

Neyya به‌عنوان یک حلقه هوشمند امکانات منحصر به فردی را در اختیار کاربر خود قرار می‌دهد، اما در نقش یه کالای زینتی چندان هم دلچسب نیست چراکه تاحدودی بدقواره و بیش از اندازه بزرگ به چشم می‌آید، حتی اگر شما صاحب دستانی بزرگ باشید.

این انگشتر هوشمند از ماه آینده در بازارهای جهانی با قیمت 129دلار (برای بدنه تیتانیومی) و 169دلار (برای بدنه‌یی از جنس طلا) در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر