نقش بنگاه‌های اقتصادی در ایجاد اشتغال پایدار

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۹۴

4.6میلیون جوان ایرانی به‌زودی متقاضی شغل می‌شوند که اگر شرایط اشتغال آنها فراهم نشود با متقاضیان فعلی کار، 7.4 میلیون بیکار خواهیم داشت، همچنین به‌زودی ۱۴۰هزار نفر دکتر و ۵۸۰هزارنفر هم کارشناس ارشد می‌شوند.

آمارها نشان می‌دهند بازار کار ایران در حال یک چرخش شدید است. این بازار طی یکی دو دهه به سرعت از حالت سنتی و شاغلان با تحصیلات پایین به سمت بازاری مدرن با شاغلانی تحصیل کرده در حرکت است تا جایی که براساس آمار، به زودی بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل و جویای شغل می‌شوند. این حجم بالای از تقاضا را تنها می‌توان به وسیله بنگاه‌های مدرن و پویا پاسخ داد.

به گزارش صبحانه، دستیابی به میز و اتاق ریاست، فکر هدایت دیگران و مدیریت و گرایش‌هایی از این نوع؛ از مسائلی است که تحصیلات دانشگاهی برای جوانان به همراه خواهد داشت. جوانانی که قبل از رفتن به دانشگاه به شغل نگاه آسان‌تری داشتند، حال پس از طی دوره‌های تحصیلی به ویژه ارشد و دکتری دیگر به هر کاری راضی نمی‌شوند.

ورود ۱۴۰ هزار دکتر به بازار کار

آمارهای جدید که از سوی وزارت کار ارائه شده، نشان می‌دهد تنها در بخش تحصیلات دکتری تخصصی و حرفه‌یی، به زودی ۱۴۰ هزار و ۶۵۸ نفر راهی بازار کار خواهند شد و متقاضی جدی کار محسوب می‌شوند؛ کاری که احتمالا باید ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد و نمی‌توان از فردی که تا مقطع دکترا درس خوانده توقع داشت به ماهیت کار پیشنهادی و جایگاه اجتماعی آن توجه

نداشته باشد.

بنابراین هرقدر سطح تحصیلات جامعه بالا برود، از آن‌سو دایره مشاغل پیشنهادی و قابل انجام توسط گروه تحصیلکرده ارشد نیز کوچک‌تر است، همچنین یافتن مشاغلی در سطح تحصیلات دکترا در بازار کار فعلی ایران، سخت و دشوار است و در مواردی حتی ممکن است فردی که تحصیلات دکترا دارد تا مدت‌ها موفق به یافتن یک شغل مناسب و قابل اعتماد نشود.

علاوه بر این، ۵۸۰ هزار نفر کارجویی که به زودی و تا یکی، دو سال آینده متقاضی کار خواهند شد، در مقطع کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند، البته نمی‌توان تمامی ۵۸۰ هزار نفر را متقاضی جدید کار دانست، چون ممکن است بخشی از آنها افرادی باشند که در حال حاضر در بازار کار شاغل هستند و در حال ادامه تحصیل‌اند اما بالاخره وجود ۵۸۰ هزار کارشناس ارشد در بازار کار فعلی ایران هم می‌تواند یک فرصت تلقی شود و هم یک تهدید.

کارشناسان می‌پرسند آیا واقعا بازار کار کشور در شرایطی که کسب و کار با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند، نیازمند ورود میلیونی جوانان به دانشگاه‌ها است؟ آیا می‌توان برای صدها هزار جوان کارشناس ارشد و دکتر، فرصت شغلی مناسب و در خور شان ارائه کرد؟

در حال حاضر بیشترین جوانان در حال تحصیل مربوط به استان‌های اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان، فارس و مازندران است که در آینده نزدیک نیز حجم قابل توجهی از بازار کار این مناطق را تشکیل خواهند داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر