رکود بازار خودرو، تاوان حمایت‌های دولتی

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۶۷

گروه خودرو سمانه عابدی

هفته گذشته دولت، بار دیگر ماشین خودروساز‌ها را هل داد تا روشن شود. فروش اقساطی خودرو بخشی از سیاست‌های اعتباری دولت برای تحریک تقاضا در بسته خروج از رکود بود. این طرح در حالی اجرا شد که برخی مسوولان و کارشناسان اقتصادی انتقادهای فراوانی به آن داشتند و بر این اساس، سوال‌های مهمی همچنان در این بین وجود دارد که آیا تحریک تقاضا در بازار خودرو ایجاد شد یا خیر؟ فعالان بازار معتقدند؛ بازار خودرو تکانی نخورده و صرفا انبار خودروسازان از خودروهای دپو شده، خالی شده و اجرای طرح، نقدینگی برای آنها ایجاد کرده تا بتوانند بدهی‌های معوق خود را پرداخت کنند اما این موضوع، تاییدی بر بهبود کلی بازار این صنعت نیست. از سوی دیگر، توقف یک باره این طرح نشان داد، حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی، با وجود همه برنامه‌ریزی‌ها نتوانستند هماهنگ عمل کنند و مردم را بار دیگر دچار بی‌اعتمادی کردند. البته نگرانی‌هایی پس از توقف این طرح برای خودروسازان نیز به وجود آمد و آن، احتمال انصراف مردم از ثبت‌نام خرید خودرو بود؛ چرا که رفتارهای ناهماهنگ وزارت صنعت و بانک مرکزی و تغییر بازپرداخت 7 ساله به 4 ساله و توقف در روز ششم، منجر به نگرانی‌هایی در بین ثبت‌نام‌کنندگان شد.

در همین حال، برخی کارشناسان معتقدند؛ رکود در بازار خودرو که بر اثر کیفیت پایین، قیمت بالا و ضعف در خدمات پس از فروش به وجود آمده است، نمی‌تواند با یک طرح فروش اقساطی از بین رود و در این راستا، دولت باید به دنبال اجرای سیاست‌های کلان‌تر برای بهبود وضع خودروسازان باشد. البته تا قبل از اجرای این طرح، خودروسازی‌ها در آستانه تعطیلی برخی خطوط تولید خودرو و همچنین تعدیل نیرو بودند و بسیاری از واحدهای تامین‌کننده آنها در دوران رکود ورشکست شدند یا در آستانه ورشکستگی هستند و از همین رو برخی از موافقان طرح تحریک تقاضا از سوی دولت معتقدند؛ این امر بسیاری از کارگران را از بیکار شدن نجات داد. اما در مجموع، کارشناسان تاکید دارند که دولت باید خودروسازان را در مسیری قرار دهد که به سمت تحریک تقاضای واقعی بروند و با ارائه مشوق‌های جدید بتوانند مشتریان را به خرید ترغیب کنند. بر این اساس، تنها راهکاری که می‌تواند در کوتاه‌مدت خودروسازی‌ها را از وضعیت نابسامان رکودی نجات دهد، کاهش قیمت، افزایش کیفیت و خارج کردن خودروهای قدیمی از خط تولید است. در این راستا، برای بررسی بایدها و نبایدهای صنعت خودرو در شرایط رکودی حال حاضر و نیز با چشم‌انداز پساتحریم، «تعادل» در پرونده‌یی، به بررسی اوضاع این صنعت در ماه‌های پیش رو پرداخته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر