صنعت خودرو توان صادرات 110هزارتایی را نداشت

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۶۶


صنعت خودرو از اهمیت بالایی در اقتصاد هر کشور برخوردار است؛ اما متاسفانه در ایران به دلیل اعمال سیاســت‌های متنــاقض، غیرشفاف و نادرست، این صنعت با دست‌اندازهای زیادی مواجه شده و طی سال‌های اخیر سیاستی منسجم و پایدار برای آن طرح‌ریزی نشده است. آنچه امروز با آن روبرو هستیم در حقیقت افت کیفیت، افزایش قیمت و واردات بی‌رویه خودرو است که عملا فروش این صنعت را با چالش جدی مواجه کرده است. اگر مسوولان در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت خود، از سال‌های قبل استراتژی مشخصی را برای صنعت خودرو تبیین می‌کردند، صنعت خودرو کشور در باتلاق رکود و بی‌کیفیتی فرو نمی‌رفت. در واقع مدیریت ناکارامد از یک سو و عدم نگاه اقتصادی به صنعت خودرو کشور از سوی دیگر باعت شد که این صنعت در کاهش هزینه‌های تولید، ارتقای سطح کیفی محصولات و سازگاری با تکنولوژی روز دنیا خود ناکام بماند. البته سیاست‌های کلان کشور نیز به گونه‌یی نبوده است که صنعت خودرو را با صنایع بزرگ و پیشرفته دنیا ادغام کند؛ این صنعت در وضعیتی است که بنیه‌یی برای حضور در بازار رقابتی ندارد و ثبات کیفیت نازل محصولات به معضل جدی صنعت خودرو کشور بدل شده است. دولت نیز در به کار بستن سیاست‌های داخلی کارآمد، عملکرد مناسبی نداشته و به جای پرداختن به رکود تورمی فقط تورم را مدنظر قرار داده است. در این شرایط منایع مالی به فعالیت‌های زودبازده چون مسکن و واردات سوق داده شد و سر تولیدات داخلی بی‌کلاه ماند. تنگنای مالی صنعت خودرو نیز با شدت گرفتن رکود تورمی آغاز شد و دولت با سیاست تحریک تقاضا به خودروسازی داخلی ورود کرد که البته این عملکرد دولت نیز قابل دفاع نیست؛ چراکه حمایت از واحدهای تولیدی است که آثار بلندمدت مطلوبی در اقتصاد یک کشور ایجاد می‌کند اما دولت همواره تقاضا را مدنظر قرار داده است که این نگاه نادرستی به ریشه مشکلات تلقی می‌شود. امروز بحث بر سر آن است که وام 25 میلیون توامنی باز هم ادامه پیدا می‌کند یا خیر؛ که طبق اعلام بانک مرکزی و اظهارات مسوولان اعطای وام خودرو متوقف شد. حمایت‌ها باید در بخش تولید صورت گیرد نه در بخش تقاضا. در حال حاضر ظرفیت تولید صنعت خودرو کشور باید حداقل با رقم 1میلیون و200 هزارتایی تولید برابری کند اما آنچه در واقعیت رخ می‌دهد تولید 500خودرو است. در واقع آنچه در حال حاضر باید به آن پرداخته شود کسری تولید پیش‌بینی شده است. اگر برنامه و استراتژی مناسبی برای خودروسازی کشور وجود داشت با درنظر داشتن حمایت‌هایی که از صادرات کشور صورت می‌گیرد، تقاضای 110 هزارتایی خودرو، امکان صادرات پیدا می‌کرد که در حال حاضر توان آن را نداریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر