حرکت 60 صنعت با حرکت خودرو

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۶۱

سهم 30درصدی خودرو در تولید ناخالص داخلی

بیکاری 5/1میلیون نفر با خواب صنعت خودرو

گروه خودرو الناز خجسته

رکود در اقتصاد و صنایع تولیدی کشور به امری آشنا و ملموس تبدیل شده است که روز به روز بیشتر در کنه اقتصاد کشور ریشه می‌دواند. به‌نوعی می‌توان سرآغاز اوج گرفتن رکود اقتصادی کشور را با افزایش چشمگیر نرخ ارز و افت ارزش پولی ایران مرتبط دانست. رکود در سال‌های 91 و 92 رنگ تازه‌یی به خود گرفت و به کاهش 15 درصدی درآمد ملی منجر شد. در واقع مشکل اصلی صنعت خودرو کشور نیز از همین جا آغاز شد. زمانی که قدرت خرید مردم به‌شدت افت کرد و محصولات و تولیدات خودروسازان داخلی در افزایش قیمت از یکدیگر پیشی گرفتند. مسابقه قیمتی در سال‌های اخیر عزت نفس مشتریان تولیدات داخلی را زیر سوال برده است. در شرایطی که سرانه درآمد عموم جامعه چنگی به دل نمی‌زند قیمت‌ها برای مشتریان سر به فلک می‌کشند و این سرآغاز نخستین نارضایتی‌ها است. وقتی مردم درآمد کمی دارند، در برابر هزینه‌یی که پرداخت می‌کنند نکته‌سنج و ریزبین می‌شوند.

به این ترتیب، مشتریان، کیفیت خودرو داخلی را که دیگر به نسبت انواع خارجی ارزان قیمت تلقی نمی‌شود و همین یک مزیت خود را نیز از دست داده‌، در مقام مقایسه قرار می‌دهند که طبیعتا نتیجه حاصل از این رقابت به نفع تولید ملی نخواهد بود. از سوی دیگر نمی‌توان ابعاد مختلف نهایی شدن برجام بر اقتصاد و صنایع تولیدی کشور را نادیده گرفت. در شرایط کنونی، بازار خودرو کشور شاهد مشتریانی است که در آستانه رفع تحریم‌ها، از صحنه معاملات کنار کشیده‌اند و آینده روشن پس از برجام را برای خود به تصویر می‌کشند؛ بدین‌ترتیب رفتار مشتری در ماه‌های اخیر رکود را بر صنعت خودرو کشور سوار کرده است. در چنین شرایطی تولیدکنندگان خودرو انتظار داشتند که دولت به امور خودروسازی‌ها ورود کند و با سیاست‌های خود این بخش را سروسامان دهد و از آنجا که رکود دامن تمام تولیدات ملی را گرفته است، دولت در بسته اقتصادی خروج از رکود با اعمال سیاست‌های انبساطی که جنبه افزایش نقدینگی داشت، دستی به سر و گوش بازار آشفته خودرو نیز کشید.

بر این اساس بانک‌های عامل درهای خود را به روی خودروسازان گشودند و نمایندگی‌های فروش خودروسازان را با ازدحام مشتریان آذین بستند. وام 25میلیون تومانی خودرو طی 6روز فروشی بی‌سابقه را برای خودروسازان داخلی رقم زد و دست‌کم بخشی از صنعت خودرو را هرچند ناپایدار، از رکود نجات داد. وام خودرو که مشترکا ازسوی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو مسکن موقت نام گرفته است، در زمان اجرا توانست تولد دوباره‌یی برای خطوط تولید خودروسازان باشد و مشتریان را با خودرو داخلی آشتی دهد.

با این پیش زمینه، به سراغ دو چهره شناخته شده در اقتصاد و صنعت خودرو کشور رفتیم تا ابعاد مختلف بسته خروج از رکود دولت را در این حوزه بررسی کنیم. «مهرداد بذرپاش» عضو کنونی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در سال87 که توانست رکورد تولید را در آن سال بشکند و «داوود میرخانی رشتی» مشاور کنونی انجمن خودروسازان و مدیرعامل دهه شصت گروه صنعتی ایران خودرو به سوالات «تعادل» در رابطه با مشکلات سیاسی و اقتصادی صنعت خودرو ایران پاسخ گفتند که در زیر می‌خوانید:



مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر