اقدامات دولت گذشته در جهت اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۵۶


سیدحمید کلانتری، معاون تعاون وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه گفت: «باید بنیان‌های اقتصاد و استراتژی توسعه ملی یا ساختار توسعه ملی کشور آیا تعاون‌گرا و عدالت محور هست یا خیر؟ بدون شک اقتصاد ما متکی به درآمدهای نفتی، خام فروشی، صنایع وابسته به نفت و صنایع بزرگ و واحدهای پرجمیت کشور وابسته به دولت است. وقتی می‌گوییم سهم تعاون باید به ۲۵‌درصد برسد، باید از یک بخش اقتصادی کم شود و به تعاون اضافه شود. قاعدتا دنبال این نیستیم که سهم بخش خصوصی کم شود. سیاست‌های اصل ۴۴ هم بر کوچک‌سازی دولت تاکید می‌کند. اما واقعیت است که قوی‌ترین سیاست‌های اصل ۴۴ است ولی به مرحله اجرایی نرسیده است. با اینکه بحث سیاست‌های اصل ۴۴ از سال ۸۶ شروع شد چرا ۳۰‌درصد خصوصی‌سازی‌ها در اختیار بخش تعاون قرار نگرفته است؟ چرا حضور بخش تعاون کمرنگ بوده یا خصوصی‌سازی درستی صورت نگرفته است؟ این چراها زیاد است.»

وی با اشاره به اینکه ساختار کشور ما ساختار بزرگ محوری است، افزود: «بخش دیگر ساختار کشور ما حرکت‌های سفسطه‌گری اقتصادی است و مبنی بر تولید و اصالت‌های اقتصادی نیست. ایمیدرو و ایدروی وزارت صنعت، معدن و تجارت را با سازمان‌ صنایع کوچک یا امکاناتی که در اختیار ایمیدرو و ایدرو هست را مقایسه کنید. حتی امکانات شرکت‌های گاز، نفت و... قابل مقایسه با سازمان صنایع کوچک نیست. اما استراتژی توسعه اقتصادی ما روی خام‌فروشی است که ارزش افزوده‌یی نداشته و توسعه‌یی را هم در پی ندارد. استراتژی ما این است که قطعه خودروها به واردات متکی شود و سود قطعه‌سازی برای تولیدکننده داخلی کاهش پیدا کند. عوامل، امکانات و اختیارات دولت به این طریق توزیع شده است.»

حمید کلانتری با اشاره به تدوین ۷ راهبرد طرح تحول بخش تعاون، تاکید می‌کند: «نهادهای وابسته به تعاون باید توسعه داده شود و نگاه آنها باید تقویت شود. در سومین راهبرد طرح تحول تعاون بر ساماندهی تعاملات شبکه‌یی تاکید شده که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. ضمن آنکه تقویت تعاونی باید با خود تعاونی باشد. تعاونی‌ها باید دنبا تقویت و بهبود باشند و تغییرات را ایجاد کنند. اگر تعاونی اراده کند که قدرتمند شود، حتما اتفاق خواهد افتاد. تعاون باید به منابع و توانمندی خود متکی باشد و اراده گسترش باید به وجود آید.»

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: «اتاق تعاون باید به مرکز پژوهشی قوی و جایگاه تعامل تعاونی‌ها تبدیل شود. ضمن آنکه این اتاق سخنگوی بخش تعاون است. ما کاملا اعتقاد داریم که دولت باید نقش حاکمیتی داشته باشد. بنابراین اتاق تعاون باید دولت را برای حمایت از تعاونی‌ها بسیج کند. حداکثر تلاش اتحادیه‌های ما فعالیت‌های پیش پا افتاده است و متاسفانه چشم‌اندازی برای ارائه ندارند. چطور یک اتحادیه بدون استراتژی مدیریت چند تعاونی را به دست می‌گیرد؟ اتحادیه‌های باید به تحلیل‌های اقتصادی، مالی و... مسلح شوند و در نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی قوی حضور پیدا کنند تا از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده بهینه کنند.»

او با اشاره به اینکه اگر معتقد هستیم که باید ۲۵‌درصد سهم اقتصادی به بخش تعاون تعلق بگیرد باید ظرف تعاون را هم بزرگ کنیم، می‌افزاید: «تعاونی باید ظرفیت‌های خود را گسترش دهد. ما باید برای کوچک‌سازی دولت تلاش کنیم. مجمع تشخیص مصلحت نظام تعاون را در بقایای خصوصی‌سازی حمایت کند تا بخش غیردولتی هم بزرگ شود. در حال حاضر دولت در مدیریت دو تیم فوتبال پرسپولیس و استقلال مانده است. این دو تیم را نه می‌تواند به اشخاص واگذار کند و نه می‌تواند به مدیریت دولتی این دو باشگاه ادامه دهد. پیشنهاد ما این بود که این دو تیم را به تعاونی سهامی عام دهند تا هواداران، پیشکسوتان و شرکت‌هایی که نیاز به تبلیغ دارند سهامدار آن شوند. پیشکسوتان این دو باشگاه را هم دعوت کردیم و پیشنهاد خود را ارائه کردیم، از این پیشنهاد استقبال هم شد زیرا بهترین راهکار است.»

سیدحمید کلانتری در ادامه با بیان اینکه در دنیا تعاونی در بخش بانکداری قوی حاضر شده است، تاکید کرد: «باید بخش بانکداری تعاون ایران را تقویت کنیم. بانک تعاونی باید تاسیس شود. در حال حاضر یک بانک توسعه تعاون با مدیریت تعلق به بخش تعاون است. تعاونی‌ها باید بیمه‌های خود را هم گسترش دهند. یکی از بهترین راهکارهای توسعه تعاون تعاونی‌های تامین نیاز مشاغل است. این تعاونی‌ها بخش خصوصی را در قالب تعاونی سازماندهی می‌کند.»

وی در پایان گفت: «بخش‌های کلی و کلان دارد که در اختیار این جمع نیست و باید در دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دفتر مقام معظم رهبری و مجلس در این زمینه چاره‌اندیشی کنند. بخشی هم در داخل تعاون‌ها باید اصلاح شود. تعاونی‌ها باید با الگوبرداری از تعاونی‌های موفق کشورهای دیگر به ارتقا و تقویت خود کمک کنند. در حال حاضر تعاونی‌هایی هستند در کشور که موفقیت‌های زیادی را کسب کرده و روی پای خود ایستاده‌اند. ضمن آن که معاون بخش تعاون نیز به حمایت‌های خود در این راستا ادامه خواهد داد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر