فراسو

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۳۶

80 درصد برنامه ششم در دست بخش‌خصوصی

گروه تجارت مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در برنامه ششم توسعه، بخش‌خصوصی میدان‌داری خواهد کرد. کاظم سلیمی به تببین چگونگی تدوین برنامه ششم توسعه در بخش خدمات بازرگانی و توسعه اقتصادی کشور پرداخت و افزود: در این برنامه توسعه حداقل 80درصد فضای عملیاتی حوزه‌های مختلف اقتصادی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد. وی اظهار کرد: در راستای نقش‌دهی به بخش خصوصی با هدف توسعه اقتصادی، ضرورت ایجاد کارگروه ویژه زیرساخت‌های تجاری و بازرگانی به ‌شدت احساس می‌شود و به زودی در هر استان این کارگروه به ریاست استاندار و دبیری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان تشکیل و نتایج این کارگروه در مرکز، جمع‌بندی و منجر به تصمیم‌گیری کلان می‌شود. مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرامون برنامه‌های اقتصادی و مدیریتی کشور در سه دهه اخیر اظهار کرد: هیچگاه در کشور برنامه‌ها به صورت کاربردی تعریف نشده و در اجرای آنها به دلیل نبود تفکر سیستمی و نگاه«بخشی‌نگر» در تصمیم‌گیری‌ها به مشکل برمی‌خوردیم. سلیمی گفت: پس از 36سال بنا داریم تا برنامه ششم توسعه ملی را با تدابیر خاص و واقع‌بینانه، ترسیم، تدوین و طراحی کنیم. وی عنوان کرد: با هدف بهره‌گیری از توان فکری و تجربی بخش خصوصی بنا داریم تا ظرفیت مدت یک ماه تمامی دیدگاه‌ها در رابطه با ایجاد مسیر مناسب جهت توسعه فراگیر اقتصادی را جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم در مرکز تصمیمات قابل قبولی را در تدوین برنامه ششم توسعه اتخاذ کنیم. وی ادامه داد: از همین منظر 12محور جهت طراحی نقشه زیرساختی و بازرگانی لجستیکی، بازاریابی و توسعه اقتصادی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ترسیم شده و امیدواریم بخش خصوصی و اعضای اتاق‌های بازرگانی با نگاه کارشناسانه، نظرات، پیشنهادات و راهکارهای خود را درباره این نقشه از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در اختیار وزارتخانه قرار دهند.


تامین ذخایر استراتژیک برنج ظرف ۱۰ روز

گروه تجارت هر سال، میزان واردات برنج برای ذخیره استراتژیک توسط ستاد تدابیر ویژه و ستاد تنظیم بازار به شرکت بازرگانی دولتی ابلاغ می‌شود. در این راستا معاون وزیر جهاد کشاورزی برای تامین ذخایر برنج سال جاری گفت: از ۳۰۰هزار تن برنج مورد نیاز برای تامین ذخایر استراتژیک ۱۷۰هزار تن خریداری شده که بخشی از آن تا ۱۰روز آینده وارد کشور می‌شود. علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه سالانه 300هزار تن برنج باید به عنوان ذخایر استراتژیک در کشور نگهداری شود، تصریح کرد: برنج از کشورهای آرژانتین، اروگوئه و هند خریداری شده و احتمالا تمامی 170هزار تن برنج خریداری شده تا یک ماه دیگر به کشور وارد می‌شود. وی تصریح کرد: 130هزار تن دیگر برنج که برای تامین ذخایر استراتژیک لازم است باید تا پایان سال 94 خریداری و وارد کشور شود. به گزارش «فارس» در همین راستا چهارشنبه گذشته، گمرک ایران آمار 7‌ماهه واردات برنج را حدود یک میلیون و 500 هزار تن اعلام کرد که با درخواست وزارت جهاد در مورد اصلاح آمار اعلامی، آمار 7ماهه واردات برنج از سایت گمرک برای اصلاح و کنترل مجدد برداشته شد.


عرضه فرش ایرانی در آتلانتای امریکا

گروه تجارت طبق توافقات انجام شده از ابتدای سال 2016 میلادی، تحریم ورود فرش ایرانی به امریکا برداشته خواهد شد و می‌توانیم بار دیگر صادرات فرش به این کشور را شاهد باشیم. در این باره رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه امریکا یکی از اصلی‌ترین خریداران فرش ایرانی است، اظهار کرد: قرار است نمایشگاهی از فرش دستباف ایرانی سال آینده در آتلانتای امریکا برگزار شود. هیاتی از تجار امریکایی نیز در آینده نزدیک در آلمان با فعالان فرش دستباف ایرانی نشست‌هایی خواهند داشت. حمید کارگر با بیان اینکه تبلیغات برون‌مرزی گسترده از ابتدای سال 2016میلادی در خارج از کشور به ویژه در اروپا آغاز خواهد شد، ادامه داد: باید کشور در عرصه تولید و صادرات فرش هوشیار باشد. با توجه به اینکه ایران تنها صادرکننده فرش به کشورها نیست، کشورهایی مانند هند و پاکستان ازجمله رقبای سرسخت ایران در عرصه صادرکننده فرش به حساب می‌آیند.


واردات پنبه از 104 کشور ممنوع شد

گروه تجارت سازمان توسعه تجارت، نامه سه ماه پیش رییس سازمان حفظ نباتات کشور مبنی بر محدودیت واردات پنبه محلوج از 104کشور آلوده به کرم سرخ پنبه را ابلاغ کرد. رییس سازمان حفظ نباتات کشور در نامه‌یی به قائم‌مقام بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود: با عنایت به مشکلات پیش آمده درخصوص عدم رعایت شرایط و ضوابط قرنطینه‌یی اعلامی در واردات پنبه محلوج از کشورهای آلوده به کرم سرخ پنبه، واردات پنبه از این کشورها مورد موافقت این سازمان نیست. این نامه به تازگی از سوی مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده و فهرست کشورهایی که واردات پنبه از آنها ممنوع شده در درگاه اینترنتی سازمان توسعه تجارت موجود است.


برگزاری نمایشگاه اقتصاد مقاومتی صنعت بومی

گروه صنعت نخستین نمایشگاه اقتصاد مقاومتی صنعت بومی کشور با حضور 100برند برتر با هدف همگرایی عاملین خرد و کلان و با نمایشی از پتانسیل، ارائه راهکار و آسیب‌شناسی حلقه‌های مفقوده برگزار می‌شود. با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی اصولا بر پایه قطع وابستگی به نفت اتفاق می‏افتد، ایران به عنوان کشوری غنی در پتانسیل و ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی می‌تواند معضلاتی همچون میزان بیکاری، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک‌محصولی را حل کند و به توسعه چشم‌گیری در تمامی بخش‌ها دست ‌یابد. در این باره رییس اتاق بازرگانی البرز گفت: اقتصاد مقاومتی، استفاده از مزیت‌های کشور در حوزه سرمایه‌گذار‌ی‌های صنعتی و معدنی و تجاری است. رحیم بنامولایی افزود: در این راستا برگزاری نخستین نمایشگاه اقتصاد مقاومتی بومی کشور با تمرکز بر رویکرد صنایع و بازرگانی در استان البرز می‌تواند در الگوسازی اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به منابع نفتی تاثیرگذار باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر