رشد 136 درصدی قیمت بلیت اتوبوس در اربعین

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۲۹

با مجوز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی نرخ بلیت اتوبوس منتهی به شهرهای استان ایلام و خوزستان برای ایام اربعین حسینی از ابتدای آذرماه امسال دو برابر می‌شود. به گزارش «تعادل» از ابتدای آذرماه امسال با مجوز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی بلیت اتوبوس به مقاصد استان‌های ایلام و خورستان دو برابر می‌شود. هر سال با آغاز ایام اربعین بلیت اتوبوس به مقصد شهرهایی مانند مهران در استان ایلام دو برابر می‌شود. این اقدام به دلیل تردد یک سر خالی اتوبوس‌ها انجام می‌شود و پس از اربعین حسینی قیمت‌ها به نرخ‌های قبلی بازمی‌گردد. به عنوان نمونه بلیت رفت تهران-مهران درحال حاضر برای اتوبوس‌های وی‌آی‌پی 55000 تومان است که این نرخ از روز اول آذرماه (یک‌شنبه هفته آینده) با رشد 136درصدی به 130هزار تومان افزایش می‌یابد.


4000 دستگاه اتوبوس برای تردد

این درحالی است که سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌یی همزمان با افزایش دو برابر قیمت بلیت اتوبوس در اربعین حسینی تاکید کرده که با هر گونه تخلف از نرخ‌های مصوب برخورد می‌شود و از هموطنان خواسته تا تخلفات احتمالی را به این سازمان اطلاع دهند. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی ضمن تاکید بر لزوم تثبیت و شفا‌ف‌سازی کرایه ناوگان جاده‌یی برای جابه‌جایی زائران اربعین گفت: این نرخ‌های مصوب در توقفگاه‌ها و در معرض دید زائران خواهد بود. جلسه هماهنگی سفرهای جاده‌یی اربعین با حضور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی و روسای انجمن‌‌ها و تشکل‌های صنفی حمل و نقل مسافر برگزار شد. در این نشست‌ بر راهکارهای ارائه خدمات مطلوب برای جابه‌جایی زائران کربلا‌ و شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین حسینی و بررسی و‌ ضرورت نظارت جدی‌تر بر روند خدمات در این ایام تاکید شد. رییس سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌یی در این جلسه ‌بیان کرد: ‌با توجه به حضور اقشار مختلف از هموطنان با تمکن مالی متفاوت در مراسم اربعین حسینی باید روند خدمات و نرخ‌ها در عین مطلوبیت به دور از هر گونه اعمال سلایق و تبعیض باشد از این رو مهم‌ترین مولفه دستیابی به این رویکرد، تثبیت نرخ حمل و درج آن در تابلوهای در معرض دید مردم است. به گزارش فارس به نقل از‌ روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی داود کشاورزیان افزود‌: شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین حسینی و زائران عتبات عالیات که اغلب صدها کیلومتر با روحیه اعتقادی با پای پیاده به سمت کربلای معلی و برای سوگواری در مراسم اربعین حرکت می‌کنند هنگام مراجعت به کشور و در مرزها، انتظار دارند که خدمات قابل قبول و در عین حال به دور از هرگونه اجحاف دریافت کنند. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی افزود: قطعا آستانه تحمل زائران برای تاخیر در دسترسی چند ساعته به وسایل نقلیه، شاید بالا باشد اما رفتارهای تبعیض‌آمیز و نرخ‌های چندگانه و غیرمتعارف، موجبات خدشه در رفتار آنان و هدر رفتن زحمات مسوولان در این زمینه خواهد شد.


دلیل افزایش قیمت

معاون وزیر راه و‌ شهرسازی تاکید کرد: ‌باید نرخ حمل با اتوبوس از مرزها به شهرها و مقاصد زائران شفاف و مصوب باشد. بنابراین گزارش روسای تشکل‌های صنفی حمل و نقل مسافر نیز در این جلسه‌ ضمن اعلام آمادگی کامل برای خدمات‌رسانی و انتقال زائران کربلای معلی و شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین حسینی براساس دستورالعمل‌های ابلاغی به آنها، نرخ حمل مسافر از مرزها را برای جبران یکسر خالی، پیشنهاد کرایه اتوبوس‌ها‌ به میزان سرجمع نرخ رفت و برگشت و با اندکی فراتر از آن را ارائه دادند که با تصویب در جلسه مقرر شد رقم ثابت نرخ به شکل مناسب اعلام و در تابلوهای اطلاع‌رسانی در توقفگاه‌های پیش‌بینی شده برای توقف اتوبوس‌های آماده جابه‌جایی زائران در مرزها، نصب و بر حسن اجرای آن نظارت کامل داشته باشند‌. روسای تشکل‌های صنفی حمل و نقل مسافر با استناد به تجارب اربعین سال گذشته خواستار تمهیداتی برای پیش‌بینی راننده کمکی و مساعدت و همکاری لازم از سوی پلیس راه و ساماندهی وضعیت ترافیک راه‌ها برای انتقال سریع زائران به شهرها شدند.


اتوبوسرانی‌ها مجاز به افزایش قیمت

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های سازمان راهداری گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال 3میلیون زائر ایرانی در اربعین حسینی عازم عتبات عالیات شوند. محمدجواد عطرچیان با اشاره به اینکه شرکت‌های اتوبوسرانی مجازند در ایام اربعین به دلیل تردد یک سر خالی نرخ بلیت (در ایام معمول) را دو برابر افزایش دهند، افزود: به طور کلی اتوبوس‌ها در این ایام یک سر خالی می‌روند. قبل از اربعین معمولا در رفت پُر هستند و در برگشت خالی هستند در ایام بعد از اربعین در برگشت پُر هستند و در رفت خالی از این رو اینها می‌توانند دو سر قیمت بگیرند. به عنوان نمونه برای یک مسیر که بلیت آن 55 یا 60 هزار تومان است می‌توانند تا 130هزار تومان از مسافران دریافت کنند. عطرچیان با بیان اینکه دولت نمی‌تواند برای اتحادیه‌ها تعیین تکلیف کند چراکه باید به آنها سوبسید بدهد یا اینکه بگوید کرایه رفت و برگشت را به دلیل تردد یک سر خالی دریافت کنید، تصریح کرد: سازمان راهداری نظارت کلی بر قیمت‌ها دارد و سعی می‌کند بیشتر از این نرخ‌ها افزایش نیابد. هرگونه تخلف احتمالی بررسی و پیگیری شده و در چارچوب قانون با آن برخورد می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر