اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۱۸

برابری زن و مرد در دولت یازدهم کمتر شد

مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت نابرابری بین زن و مرد در 145کشور جهان پرداخته است. مجمع جهانی اقتصاد از نزول 4 پله‌یی ایران در رده‌بندی کشورهای جهان براساس شاخص شکاف جنسیتی خبر داد و رتبه ایران از این نظر را 141 اعلام کرد. در این گزارش میزان برابری بین زن و مرد در 4 حوزه بهداشت، آموزش، اقتصاد و سیاست بررسی شده و شاخصی به نام شاخص شکاف جنسیتی تهیه شده است. هر کشور براساس این شاخص نمره از 0 تا 1 به دست آورده است که هر چه این نمره بیشتر باشد، دلالت بر شکاف کمتر بین زن و مرد در آن کشور دارد. مجمع جهانی اقتصاد نمره ایران در شاخص شکاف جنسیتی را 0.58 برآورد کرده است و ایران را در رده‌بندی جهانی در رتبه 141 قرار داده است. در گزارش سال گذشته مجمع جهانی اقتصاد نمره ایران در شاخص شکاف جنسیتی 0.5811 برآورد و رتبه ایران در جهان 137 اعلام شده بود که بر این اساس در گزارش امسال شکاف جنسیتی بین زن و مرد در ایران بیشتر شده و رتبه ایران از این نظر 4 پله نزول داشته است. در رده‌بندی جهانی، ایسلند با نمره 0.881 در رتبه نخست از نظر برابری زن و مرد قرار گرفته است. به عبارتی کمترین شکاف بین زن و مرد در این کشور دیده می‌شود. پس از این کشور، نروژ با نمره 0.851 در رتبه دوم و فنلاند با نمره 0.85 در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. کشورهای سوئد، ایرلند، رواندا، فیلیپین، سوییس، اسلونی و نیوزیلند نیز در رتبه‌های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته‌اند. یمن نیز با نمره 0.484 به عنوان کشوری شناخته شده که بیشترین نابرابری بین زن و مرد را دارد. رتبه ایران از نظر برابری زن و مرد در بخش اقتصاد 141، آموزش 106، بهداشت 99 و سیاست 137 اعلام شده است.

سال نمره و رتبه ایران نمره و رتبه بهترین کشور

2015 0.58، رتبه 141 ایسلند، 0.881

2014 0.5811، رتبه 137 ایسلند، 0.8594

2013 0.5842، رتبه 130 ایسلند، 0.8731



تقسیط مالیات واحدهای تولیدی مشکل‌دار

فارس| علی عسکری رییس سازمان مالیاتی کشور با اشاره به وضعیت مالیات واحدهای تولیدی و شرکت‌های مشکل‌دار اظهار داشت: این اجازه به سازمان امور مالیاتی در چارچوب قانون داده شده تا مالیات واحدهای مشکل‌دار تقسیط شود. همچنین بخشی از جرایم واحدها به علت عدم پرداخت یا دیرکرد پرداخت بخشیده می‌شود. وی با اشاره به اینکه برای بخشودگی جرایم و تقسیط مالیات به مدیران استانی تفویض اختیار شده است، تصریح کرد: سازمان مالیاتی به دنبال فشار به شرکت‌ها برای اخذ مالیات نیست و معمولا به آنها کمک شده و مالیات تقسیط می‌شود. عسکری در مورد اینکه با وجود اینکه طرح جامع مالیاتی در حال اجراست، چرا جایگاه و شاخص مالیات در رتبه فضای کسب و کار اعلامی بانک جهانی مناسب نیست، بیان داشت: این موضوع از دو جنبه قابل بحث است. شاخص مالیات اکنون 344 است که 104 واحد از آن مربوط به مالیات و 240 واحد مربوط به تامین اجتماعی است که در حوزه کار مالیات نیست و بخشی از این 14 واحد مالیات نیز در حوزه گمرک است.


قرارداد دایم کارگران

منوط به رشد اقتصاد

تسنیم| سید حسن هفده‌تن معاون روابط کار وزیر کار درباره مدل دولت برای دایمی شدن قراردادها گفت: با اجرای برجام، کارفرمایان آمادگی زیاد برای این‌کار دارند واگر رشد اقتصادی بهبود یابد، آمادگی داریم این مدل را اجرا کنیم ولی اگر برجام به نتیجه نرسد، این قراردادها ساماندهی نمی‌شود. در حوزه روابط کار در ابتدای دولت یازدهم اقدامات جدیدی انجام دادیم که یکی از آنها طراحی مدلی است که به صورت همزمان امنیت شغلی و امنیت کارفرمایان را تامین کنیم. تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار متاثر از رشد اقتصادی است و اگر رشد اقتصادی بالا برود تقاضای کار افزایش می‌یابد و انگیزه برای قرارداد دایمی بیشتر می‌شود. وی گفت: مدل ما مبتنی بر تجربیات موفق 20 اقتصاد برتر دنیاست و خلاصه آن این است که قراردادهای موقت را به کارهایی که ماهیت مستمر ندارند، محدود کنیم و همزمان فسخ قرارداد را برای کارفرمایان در جایی که در پی امنیت تولید و سرمایه‌گذاری هستیم، آسان کنیم.


حرکت شاغلان از مزدبگیری

به کارآفرینی

مهر| محمد اکبرنیا مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه با بیان اینکه باید از مزدبگیری به سمت کارآفرینی برویم، گفت: یکی از مباحثی که در بهره‌وری مهم است، نقش بهره‌وری منابع مختلف در رشد اقتصادی بوده که این شاخص بین کشورهای توسعه یافته متفاوت است. در کشورهای پیشرفته نقش منابع انسانی در رشد اقتصادی ۶۵ تا ۷۰ درصد است، اما این شاخص در کشورهای در حال توسعه ۳۰ تا ۳۵ درصد است. این شاخص‌ها نشان می‌دهد که ما باید روی مهارت نیروی کار بیشتر کار کنیم.


قرارداد سفید امضا جرم است

تسنیم| غلامرضا عباسی رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: امضا سفید و قرارداد سفید امضا جرم است اما وقتی کارگران با این شرایط مواجه می‌شوند و شکایت می‌کنند معمولا نمی‌توانند، ثابت کنند که کارفرمای آنها قرارداد سفید امضا با آنها منعقد کرده است. در ماده 7 این قانون موضوع قراردادها مشخص شد و باید دولت آیین‌نامه اجرایی آن را در مدت 6 ماه تهیه می‌کرد و موضوع معین و مستمر و موقت بودن کار را مشخص و در کشور اجرا می‌کرد. رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: کار مستمر یا غیرمستمر باید شفاف و مشخص شود و کارگر باید از امنیت شغلی خاصی برخوردار شود و نگران اخراج نباشد. ما شرایط اقتصادی را درک می‌کنیم و کارفرمایان، جهادی کار می‌کنند اما این موضوع مشکل جامعه کارگری را حل نمی‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه