رونق وال استریت رکورد توکیو

۱۳۹۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۱

جهان خانم جانت یلن رییس بانک مرکزی امریکا در کنفرانس خبری خود اشاره‌یی به افزایش نرخ بهره نکرد و بازار را به علامت این گرفت که بانک مرکزی امریکا به این زودی نرخ بهره را افزایش نخواهد داد.

به گزارش رویترز، بانک مرکزی امریکا در روز چهارشنبه پس از دو روز جلسه هیچ تصمیمی برای اینکه نرخ بهره را پس از اینکه برنامه مشوق اقتصادی آنها تمام شود، اعلام نکرد. این موضوع بازار را به این نتیجه رساند که بانک مرکزی به این زودی نرخ بهره را که در حال حاضر تقریبا به صفر نزدیک است افزایش نخواهد داد.

با اینکه برخی کارشناسان می‌گویند که به هر حال نرخ بهره افزایش پیدا خواهد کرد بانک در این جلسه تنها تاریخ دقیقی برای افزایش نرخ بهره اعلام نکرد اما در عین حال آن چیزی که به بازار امید داد، لحن حمایتی خانم یلن از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بود که خیلی‌ها فکر می‌کردند که دیگر از بیانیه بانک حذف شود.

آمار و ارقام اقتصادی هم به بازار روحیه بخشید، با اینکه ساخت و ساز و مجوز آن در ماه آگوست کاهش داشته اما مقایسه میزان ساخت و ساز و نیز مجوزها با ماه قبل نشان از افزایش اندکی می‌دهد. همچنین کاهش در درخواست‌های بیمه بیکاری هم دیگر تشویق‌کننده بازار برای فعالیت بود.

شاخص سهام داوجونز در روز پنج‌شنبه 108واحد به‌دست آورد و با 64صدم درصد ترقی به واحد 17265.99 رسید. استاندارد‌اند پورز حدود 10واحد به‌دست آورد و شاخص آن با 49صدم درصد به بالاتر از واحد 2000 یعنی واحد 2011.36 رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم 68صدم درصد به‌دست آورد و به واحد 4593.43 رسید.

در ژاپن شاخص‌های سهام رکورد بر جا گذاشتند و به بالاترین حد خود در هفت سال اخیر رسیدند. دلیل این رونق رای نه به استقلال در اسکاتلند بود. علاوه بر این سخنان شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر اینکه اصلاحاتی در زمینه نظام پرداخت بازنشستگی انجام می‌دهد، یکی دیگر از دلایل رونق بازار بود. آبه همچنین از اختصاص 1.2تریلیون دلار برای بودجه عمومی خبر داد. به این ترتیب، شاخص سهام نیکی 1.6درصد به‌دست آورد و به واحد 16321.08 رسید که بالاترین حد این شاخص از 2007 تاکنون است. سود نیکی برای کل هفته 2.3درصد بود. شاخص سهام توپیکس 1.1درصد به‌دست آورد و به واحد 1331.91 رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر