تحریم‌های نفتی و بانکی ایران به‌زودی لغو خواهد شد

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۰۸

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه شب هفته گذشته با انتشار تازه‌ترین گزارش فصلی‌اش در مورد ایران تایید کرد که فرآیند برچیده شدن سانتریفیوژها در دو سایت نطنز و فردو آغاز شده و فعالیت‌های هسته‌یی ایران بدون هیچ انحرافی از مقاصد صلح‌آمیز تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، در بند پایانی متن کامل گزارش آژانس به عنوان خلاصه آمده است: درحالی که آژانس به فعالیت‌های راستی‌آزمایی درخصوص عدم انحراف مواد هسته‌یی اعلام شده در تاسیسات هسته‌یی و مکان‌های خارج از تاسیسات هسته‌یی اعلام شده از سوی ایران که تحت موافقتنامه پادمان هستند، ادامه می‌دهد، آژانس در وضعیتی قرار ندارد که اطمینان موثقی درباره فقدان فعالیت‌ها و مواد هسته‌یی اعلام نشده در ایران ارائه دهد بنابراین نمی‌تواند نتیجه‌گیری کند که تمامی مواد هسته‌یی در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز هستند.

مدیرکل در تاریخ 20سپتامبر 2015میلادی با حسن روحانی رییس‌جمهور، علی‌اکبر صالحی معاون رییس‌جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درخصوص اجرای نقشه راه دیدار و گفت‌وگو کرد. آنان همچنین درخصوص موضوعات مربوط به اجرای تعهدات هسته‌یی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سوی ایران تبادل نظر کردند. در تاریخ 20سپتامبر 2015 میلادی مدیرکل و معاون وی در امور پادمان از مکان خاص مورد نظر آژانس در سایت پارچین بازدید کردند.

نمونه‌برداری محیطی طی روزهای منتهی به این بازدید صورت گرفت. فعالیت‌های مقرر در نقشه راه برای دوره منتهی به 15اکتبر 2015میلادی طبق برنامه تکمیل شده‌اند. مدیرکل تا تاریخ 15دسامبر 2015 ارزیابی نهایی درخصوص حل و فصل این موضوعات همچنانکه در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 آمده است (GOV/2011/65) جهت اقدام شورای حکام را ارائه خواهد کرد. ایران به اطلاع آژانس رساند که از روز اجرای برجام به طور موقت پروتکل الحاقی را در مورد موافقتنامه پادمان خود اعمال خواهد کرد.

راه برای اجرای کامل برجام هموار شده است

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی نیز از تکمیل امضاهای سند بازطراحی و مدرن‌سازی راکتور تحقیقاتی اراک خبر داد و گفت: اکنون راه برای اجرای کامل برجام هموار شده است.

به گزارش ایرنا، صالحی روز پنج‌شنبه اظهار کرد: همه وزیران خارجه 6 کشور طرف مذاکره ازجمله فرانسه و نیز مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سند بازطراحی و مدرن‌سازی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را امضا کرده‌اند و از این پس این سند رسمیت دارد. براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قرار بر این بود که طرف مقابل ما نسبت به همکاری در بازطراحی رآکتور تحقیقاتی اراک تضمین دهد که اکنون این کار انجام شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این سند به امضای 6 کشور به نمایندگی از 6 دولت و نیز اتحادیه اروپا رسیده دارای اعتبار بالای سیاسی، حقوقی و بین‌المللی است. در این سند آنها اعلام کرده‌اند در طراحی، تامین تجهیزات و مراحل مختلف کار با جمهوری اسلامی ایران همکاری خواهند داشت.

صالحی درباره زمان اجرای این سند گفت: شروع کار ما در مورد رآکتور اراک دو شرط داشت؛ یکی صدور قطعنامه شورای حکام بر اساس بند 14برجام؛ با رویکرد بسته شدن پرونده مسائل گذشته و دیگری ارائه تضمین‌های لازم از طرف مقابل نسبت به اجرای تعهدات.

وی تاکید کرد: نامه مقام معظم رهبری و قانون اقدام متقابل مصوب مجلس شورای اسلامی در مورد برجام و شروطی که در آن نامه و قانون مصوب مجلس آمده همواره مورد توجه سازمان بوده و براساس آن اقدامات خود را تنظیم می‌کند.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: همانطور که طرف مقابل ما در مورد شورای امنیت سازمان ملل اقدام به لغو قطعنامه‌های قبلی کرد در این مورد هم با توجه به توافق صورت گرفته با رویکرد بسته شدن پرونده موضوعات گذشته باید قطعنامه‌یی در شورای حکام صادر شود. همزمان مذاکرات در سطح تجاری با چین را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم تا بعد از 15دسامبر- 24 آذر- همه زمینه‌های لازم برای اجرای کامل برجام فراهم شود.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره گزارش آمانو از کاهش سانتریفیوژها در فردو و علت اجرای این کار در ایران گفت: ما اجرای برجام را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و آن بخش از اقدامات مربوط به برجام را که بازگشت‌پذیر و زمانبر است را بلافاصله بعد از ابلاغ قانون برجام شروع کرده‌ایم. امیدواریم این کار به نحوی پیش برود که ما بعد از اعلام بسته شدن پرونده مسائل گذشته در شورای حکام بتوانیم در کمترین مدت، تاریخ اجرای قطعی برجام را محقق کنیم.

وی در جواب به سوالی در ارزیابی گزارش تازه آژانس نیز گفت: گزارش تازه آژانس نسبتا خوب بود و اشاره داشت که جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را انجام داده و هیچ انحرافی در برنامه هسته‌یی ایران دیده نمی‌شود. اگر به اظهارات اخیر آقای آمانو در بروکسل و نیویورک نیز توجه کنیم به نظر می‌رسد آژانس به تدریج در مسیر درست خود قرار گرفته است. امیدواریم 24 آذر روز پایان پرداختن به مسائل گذشته ایران باشد. صالحی تاکید کرد باید بعد از آن تاریخ، اجرای برجام را محقق کنیم که عملا این موضوع بستگی به سرعت اقدامات ما دارد چراکه اروپا و امریکا دستورالعمل‌های لازم درخصوص رفع تحریم‌ها را صادر کرده‌اند.

از سوی دیگر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به آخرین وضع جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال در فردو و نطنز گفت: پس از جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال، نوبت 9100سانتریفیوژ فعال است که باید 2هزار سانتریفیوژ آن جمع‌آوری شود که البته این کار را گذاشته‌ایم برای 24 آذر و زمانی که مطمئن شدیم پرونده هسته‌یی ایران برای همیشه بسته خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری نشست کارشناسی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای جمع‌بندی اقدامات در چارچوب نقشه راه در سه‌شنبه هفته آینده در وین خبر داد.


نزدیک شدن زمان لغو تحریم‌ها

در همین راستا خبرگزاری امریکایی بلومبرگ به استناد گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه تحقق تعهدات هسته‌یی جمهوری اسلامی، پیش‌بینی کرد تحریم‌های بانکی و نفتی ایران اوایل سال آینده میلادی (2016) لغو شود.

این خبرگزاری نوشت: براساس فرآیندی که تاکنون صورت گرفته، ایران با ادامه خروج 162سانتریفیوژ در روز تا 22دی قادر خواهد بود که تعهدات خود را در زمینه توافق هسته‌یی با قدرت‌های بزرگ جهان به صورت کامل عملی کند. بلومبرگ در ادامه خبری در این باره افزود: توافق هسته‌یی 14جولای تصریح کرده است که ایران شمار سانتریفیوژهای نصب شده خود را از حدود 19هزار دستگاه به 5 هزار و 60 عدد برساند. به محض تایید ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی به تعهداتش عمل کرده است، تحریم‌های نفتی و بانکی لغو خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر