اسکاتلندی‌ها به استقلال «نه» گفتند

۱۳۹۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۲۷

دیوید کامرون اعلام کرده در صورتی که در سال 2015 بار دیگر به‌عنوان نخست‌وزیر انگلیس برگزیده شود مساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به همه‌پرسی می‌گذارد. به‌همین دلیل اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهد اسکاتلند همچنان بخشی از انگلیس باشد

«خیر!» پاسخی است که اکثریت شهروندان اسکاتلندی به‌پرسش همه‌پرسی تاریخی پنج‌شنبه، 18سپتامبر، دادند و به این ترتیب اسکاتلند بخشی از پادشاهی بریتانیا باقی ماند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، سرنوشت‌سازترین روزهای تاریخ اسکاتلند پشت سر گذاشته شد و میزان حضور مردم در این همه‌پرسی بی‌سابقه گزارش شد. نزدیک به ۹۰درصد واجدان شرایط در اسکاتلند، در این همه‌پرسی مشارکت کردند و مخالفان استقلال بیش از ۵۵درصد آرا را از آن خود کردند و طرفداران استقلال اسکاتلند شکست خود را پذیرفتند.

آلکس سالموند، رهبر طرفداران جدایی اسکاتلند از بریتانیا، با پذیرش شکست در همه‌پرسی گفت که این همه‌پرسی نشان داد مردم اسکاتلند به‌هر حال خواهان تغییر هستند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا به الیستر دارلینگ، رهبر مخالفان جدایی اسکاتلند از بریتانیا تبریک گفته است. نیکولا استرجن، معاون وزیر اول اسکاتلند نیز با پذیرش شکست طرفداران استقلال اسکاتلند گفته: «به‌نظر می‌رسد ما جواب مثبتی در همه‌پرسی کسب نکرده‌ایم.» وی تاسف خود را از نتیجه این همه‌پرسی اعلام کرد. اکثر مقام‌های ارشد دولت محلی اسکاتلند طرفدار جدایی اسکاتلند از بریتانیا بودند و کارزار تبلیغاتی را در این همه‌پرسی نمایندگی می‌کردند.


استقبال بازار اروپا از نتیجه همه‌پرسی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرمایه‌گذاران و بازارهای مالی از این نتیجه استقبال کردند. پس از انتشار نتیجه همه‌پرسی پوند بریتانیا نیز که در روزهای گذشته نسبت به یورو بخشی از ارزش خود را از دست داده بود، دوباره روندی صعودی در پیش گرفت و به ‌بالاترین حد در دو سال گذشته در برابر دلار رسید. همچنین با رد شدن استقلال اسکاتلند در همه‌پرسی، بازار مسکن نیز در این کشور ثبات یافته چرا که بسیاری از فعالان در این حوزه، منتظر نتیجه همه پرسی بودند و بازار مسکن، راکد شده بود.

به اعتقاد تحلیلگران، چشم‌انداز ما‌ه‌ها مذاکرات آشفته، ابهام در مورد تقسیم سهام‌ها و بدهی همین‌‎طور درباره پول یک اسکاتلند استقلال یافته در هفته‌های اخیر بر اعتماد سرمایه‌گذاران تاثیر گذاشته بود. بانک انگلیس، یکی از بانک‌های بزرگ بریتانیا اعلام کرده درباره نتیجه همه‌پرسی موضع‌گیری نخواهد کرد.


رسانه‌های انگلیس و همه‌پرسی

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به‌روزهای دشواری که دیوید کامرون پیش از روز همه‌پرسی پشت سر گذاشته بود، ‌می‌نویسد، کامرون که دو سال پیش توافقنامه برگزاری همه‌پرسی را با الکس سالموند امضا کرده بود با خطر شکست در همه‌پرسی و در نتیجه از دست دادن مقام خود روبه‌رو بود. امروز هم که استقلال اسکاتلند رای نیاورده است، باز هم مجبور خواهد بود به اسکاتلندی‌ها خودمختاری بیشتری اعطا کند که پیامد آن به‌طور بالقوه ممکن است به‌دیگر سرزمین‌های بریتانیا نیز سرایت کند. گفته شده، کامرون مجبور شده با نپذیرفتن پرسش سوم در همه‌پرسی، وعده امتیازات بیشتری را بدهد. رسانه‌های انگلیسی نیز در انعکاس خبر شکست حامیان استقلال اسکاتلند نیم‌نگاهی به‌شرایط کامرون و نگرانی انگلیس از استقلال احتمالی متحد 300ساله خود داشته‌اند. روزنامه دیلی میل نوشت: «بریتانیا دوباره نفس کشید». این روزنامه به نقل از کامرون نوشت اکنون باید به‌صدای میلیون‌ها انگلیسی گوش داد که مایلند قوانین مربوط به انگلیسی‌ها، فقط با آرای نمایندگان منطقه انگلیس در مجلس تصویب شود. روزنامه فایننشال تایمز نیز از قول آلکس سالموند نوشت: «ما شکست خوردیم اما فعلا». این روزنامه نوشت، رویای استقلال اسکاتلند، کماکان زنده است. روزنامه گاردین نیز به نقل از کامرون نوشت موضوع استقلال طلبی اسکاتلند، برای یک نسل پایان یافت. به نوشته گاردین، اکنون بریتانیا باید چگونگی اختیارات بیشتر را به‌مناطق چهارگانه انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی آغاز کند.

کامرون همچنین اعلام کرد که اکنون پارلمان اسکاتلند باید در مورد مالیات‌ها و نظام تامین اجتماعی تصمیم بگیرد، اختلافی که یکی از دلایل آغاز جنبش استقلال‌طلبی بود. کامرون گفت: چنین آزادی‌ای‌ باید به‌مردم ولز، ایرلند شمالی و انگلیس هم داده شود تا در موضوعاتی شبیه به این، پارلمان داخلی‌شان و نه وست‌مینستر تصمیم بگیرد.

روزنامه دیلی تلگراف اما رویکردی متفاوت داشت. این روزنامه نوشته است: «این پایان دور نخست استقلال‌طلبی اسکاتلندی‌هاست زیرا 45درصد از مردم اسکاتلند آشکار خواهان استقلال شدند و تفاوت آرای مخالفان و موافقان 6درصد بود. به‌عبارت دیگر، اگر موافقان می‌توانستند 6درصد از آرای مخالفان را به‌دست آورند، اکنون اسکاتلند کشوری مستقل بود. روزنامه دیلی اکسپرس نیز تیتر زد: «بریتانیا نجات یافت.»


خشنودی ناتو و اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا و ناتو از نتیجه همه‌پرسی اسکاتلند ابراز خشنودی کردند. به گزارش رویترز، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان ناتو، از رای منفی مردم اسکاتلند به استقلال انگلیس استقبال کرده و گفته است: «انگلیس یکی از کشورهای بنیانگذار ناتو است و مطمئنم که به ایفای نقش تعیین‌کننده‌اش برای متحد و قوی نگه داشتن ائتلاف کمک می‌کند.»

امریکا و دیگر متحدان انگلیس پیش‌تر نگرانی خود را از استقلال اسکاتلند از انگلیس اعلام کرده بودند، بیشتر موشک‌ها و زیردریایی‌های هسته‌یی انگلیس در اسکاتلند مستقر است و استقلال اسکاتلند به‌معنای تضعیف یکی از اعضای مهم ناتو بود. مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا و خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا، نیز از جمله مقام‌های اتحادیه اروپا بودند که از نتیجه همه‌پرسی استقبال کردند.

به اعتقاد تحلیلگران، اتحادیه اروپا ترجیح می‌داد اسکاتلند همچنان بخشی از انگلیس باشد. زیرا در حالی که پارلمان اروپا از یک سو با بحران اقتصادی و از سوی دیگر با روابط پرتنش با روسیه رو به روست تضعیف انگلیس و اتحادیه اروپا می‌تواند به‌نفع ولادیمیر پوتین تمام شود. از طرفی اسکاتلندی‌ها به‌شدت حامی اروپا هستند و نظرسنجی‌های صورت گرفته در منطقه این مساله را تایید می‌کند. به‌علاوه دیوید کامرون اعلام کرده در صورتی که در سال 2015 بار دیگر به‌عنوان نخست‌وزیر انگلیس برگزیده شود مساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به همه‌پرسی می‌گذارد. به همین دلیل اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهد اسکاتلند همچنان بخشی از انگلیس باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر