طرح «مدیریت واردات خودرو» در حالی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شده که برخی مخالفان این طرح خواهان ارایه طرح «آزادسازی واردات خودرو» به کشور شدهاند.
بهدنبال افزایش واردات خودرو به کشور در سالهای اخیر طرحی با عنوان مدیریت واردات خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شده است. در این طرح پیشبینی شده که واردات خودرو از کشورهای تحریمکننده ایران قطع و از کشورهایی که روابط چندان دوستانهیی با ایران ندارند تعرفه بیشتری اخذ شود. همچنین تشکیل صندوق حمایت از تولید خودرو داخلی از دیگر پیشنهادات ارایه شده در این طرح است.
در حالی که با اجرایی شدن این طرح واردات خودرو به کشور محدود خواهد شد برخی کارشناسان با اجرایی شدن آن مخالف بوده و معتقدند اجرای آن حاصلی جز تضییع حقوق مصرفکنندگان و عدم ارتقای کیفیت خودروهای داخلی نخواهد داشت.
در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو میگوید: طرح مدیریت واردات خودرو یعنی افزایش انحصار در بازاری که هماکنون نیز انحصاری است بنابراین باید از تایید و اجرایی شدن آن خودداری شود.
علی خاکساری با بیان اینکه متاسفانه در طول سالهای اخیر با وضع تعرفههای بالا و حمایتهای بیمورد از صنعت خودرو شاهد ادامه تولید خودروهای بیکیفیت و گرانقیمت در داخل کشور هستیم، خاطرنشان میکند: بهدلیل این شرایط خودروسازان نیز انگیزهیی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان نداشتهاند زیرا باتوجه به انحصاری بودن بازار هر آنچه تولید میکنند به فروش میرسد.
این استاد دانشگاه ادامه میدهد: بهنظر من به جای طرح محدودیت واردات خودرو باید طرح آزادسازی واردات خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شود تا با واردات خودروهای خارجی با قیمت مناسب هم حقوق مصرفکنندگان تامین شده و هم خودروسازان وادار به اصلاح عملکرد خود شوند.
وی خاطرنشان میکند: شرکتهای خودروساز و قطعهساز داخلی به جای ارایه طرح برای تشدید انحصار در بازار خودرو باید به اصلاح عملکرد خود پرداخته و به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت خودروهای تولیدی خود بپردازند.
در مقابل این انتقادات اما دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور میگوید: طرح مدیریت واردات خودرو درراستای فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از واردات کالاهای لوکس تدوین و ارایه شده است. دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور با بیان اینکه افزایش واردات خودرو به معنای ایجاد اشتغال در خارج از کشور به بهای کاهش اشتغال داخلی است، خاطرنشان میکند: در طول چند سال اخیر شاهد افزایش مکرر میزان واردات خودرو به کشور هستیم.
به گزارش ایسنا، وی ادامه میدهد: در شرایطی که کشور در وضعیت تحریم به سر برده و سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای مبارزه با تحریم ابلاغ شده است، افزایش واردات خودرو از کشورهای تحریمکننده ایران خلاف سیاستهای کلی کشور است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور تصریح میکند: صنعت خودرو و قطعه داخلی با ظرفیت خالی در تولید محصولات خود مواجه است بنابراین به جای افزایش واردات، منابع ارزی کشور باید صرف افزایش تولید داخل، رشد اشتغال و کاهش هزینههای تولید شود.
صفآرایی موافقان و مخالفان واردات خودرو به کشور در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسیهای خود در زمینه طرح مدیریت واردات خودرو را آغاز کرده است. آینده نشان خواهد داد که این وزارتخانه استدلالهای کدام یک از طرفین در رابطه با واردات خودرو به کشور را بیشتر میپسندد.