عقبگرد هشت‌ماهه طلا

۱۳۹۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۰۳

هفته‌یی که گذشت از ابتدا با انتظار برای نشست کمیته بازار باز فدرال‌رزرو امریکا آغاز شد. نشستی مهم که تمام نگاه‌ها را به خود معطوف کرده بود، چرا که نتایج نشست تبعات مهمی روی قیمت طلای جهانی و نرخ دلار داشت.

انتظارها به پایان رسید و روز سه‌شنبه فرا رسید. نتایج حاصل از این نشست در پایان منجر به تقویت ارزش دلار جهانی و ناکامی طلای جهانی و نزول قیمت این فلز

زردرنگ شد.

طلای جهانی این روزها لحظه‌های کم‌رونقی را تجربه می‌کند، و با اینکه لحظاتی افزایش قیمت را دربرداشته اما نهایتا انتخاب این فلز سراشیبی نزول قیمت بوده است. خبرهایی که روزهای اخیر حول محور طلا می‌چرخد، خبرهای خوشی نیست و درنتیجه نوید کاهش قیمت این فلز خوش‌رنگ در روزهای پیش‌رو را می‌دهد.

قیمت طلا در هفته گذشته تاکنون با 0.4 کاهش قیمت مواجه شده تا وارد سومین هفته نزولی خودش شود، البته این قیمت پایین‌ترین قیمت طلا در هشت‌ماه‌ونیم اخیر نیز بوده که عوامل متعددی را در خود پنهان دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش نرخ دلار در بازارهای جهانی، نرخ بیکاری، شاخص قیمت مسکن، نرخ بهره امریکا اشاره کرد.

در روز سه‌شنبه و چهارشنبه برابر با 17 و 18 آگوست نشست مهم فدرال‌رزرو پس از دو روز تصمیماتی را اتخاذ کرد که به آسیب‌پذیری قیمت طلای جهانی منجر شد. هرچند جنت‌یلن رییس نشست فدرال‌رزرو از اعلام تعهد مقام‌های فدرال‌رزرو برای حفظ نرخ بهره نزدیک به صفر خبر داد و تاکید کرد این مساله از نرخ رشد متوسط مورد نیاز اقتصاد این کشور حمایت می‌کند ولی این تصمیم تاثیر خوشایندی بر قیمت طلای جهانی نداشت و بازار طلای جهانی با برداشت منفی از این تصمیمات و رای‌دادن به افزایش نرخ بهره روند کاهشی به خود گرفت، این نخستین‌بار نیست که بازار اونس تحت تاثیر این اخبار قرار می‌گیرد و رفتار هیجانی از خود بروز می‌دهد، آخرین‌بار هفته گذشته بود که این فلز زردرنگ در آستانه نشست بازار باز فدرال‌رزرو امریکا با برداشتی مثبت نسبت به این نشست رای به کاهش نرخ بهره داد و بازار اونس را دچار افزایش نسبی و البته هیجانی و ناپایدار کرد. هر اونس طلا روز جمعه در بازار جهانی با قیمت 1233دلار دادوستد شد.

طلای جهانی روز گذشته تغییر چندانی نداشت و نزدیک به پایین‌ترین سطح خود از هشت‌ماه‌ونیم گذشته معامله شد. قیمت طلا طی یک‌سال گذشته 141دلار و در یک‌ماه گذشته 67دلار کاهش داشته است.

واکنش طلا و سکه ایران به کاهش قیمت طلای جهانی

طلا و سکه ایران نیز در هفته گذشته نسبت به اتفاقات حول محور طلای جهانی بی‌تفاوت ننشستند و کاهش قیمت نسبی را تجربه کردند. هر گرم طلای 18گرم با نسبت تغییر 1.1-‌درصدی نسبت به آغاز هفته با قیمت 95‌هزارو500 در آخر هفته دادوستد شد، تمام‌سکه با نسبت تغییرهفتگی 1.4-‌درصدی با قیمت 927‌هزارتومان در بازار معامله شد که ناگفته نیست نسبت به روز گذشته خود کاهش قیمت 11‌هزارتومانی را تجربه کرد نیم‌سکه و تمام‌سکه نیز هرکدام با قیمت‌های 468 و 264‌هزارتومان در بازار معامله شده و به کار خود پایان دادند.


جهش هفتگی 26‌تومانی دلار ایران

دلار ایران هفته گذشته را با نرخ 3182تومان و کاهش 7‌تومانی نسبت‌به روز گذشته خود آغاز کرد، اما در ادامه و روز یک‌شنبه میل به افزایش نرخ خود را با صعود 6‌تومانی نرخ در آغاز روز نشان داد این روند افزایشی با توجه به عواملی همچون: مذاکرات ایران و طرف‌های غربی و میزان عرضه و تقاضا باتوجه به روزهای پایانی شهریور و آغاز دور دوم سفرهای تابستانی و آغاز سفر زایران به حج به‌وجود آمده و افزایش تقاضا در بازار را برای این ارز مهم به‌وجود آورده است.

این افزایش قیمت برای بانک مرکزی به‌جهت حفظ سیاست تک‌نرخی شدن ارز خوشایند نبود و با آغاز روز دوشنبه این ارگان مهم تزریق ارز به بازار را آغاز کرد تا برای روز آینده بازار ارز ثبات نسبی و ناپایدار نرخ را تجربه کند. روز سه‌شنبه بازهم برای بازار ارز روند افزایشی را دربرداشت. از سوی دیگر کاهش صادرات میعانات گازی در مرداد در کنار تقاضای ارزی ایجادشده در روزهای پایانی شهریور که با سفر زایران حج تشدید شده اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت ارز به‌زعم فعالان بازار است. موضوعی که سبب شد قیمت دلار تا پایان معاملات روز چهارشنبه در همین محدوده بیش از 3200‌تومان در نوسان باشد دلار روز پنج‌شنبه خود را با همان نرخ 3208 آغاز کرده و نهایتا با کاهش نرخ 9‌تومانی در پایان روز به‌کار خود پایان داد تا با نرخ 3199‌تومانی به کار خود پایان دهد. اما این کاهش نرخ 9‌تومانی بی‌دلیل نبود و بسیاری از تحلیلگران بازار دلیل آن را ملاقات محمدجواد ظریف و جان‌کری در نیویورک در حاشیه مذاکرات هسته‌یی 1+5 و خبرهای دریافتی مثبت این دیدار می‌دانند. به گزارش ایسنا، این مقام ارشد وزارت خارجه امریکا روز پنج‌شنبه با اشاره به مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 اظهار کرد: ما فکر می‌کنیم دیپلماسی بهترین راه‌حل به‌سرانجام‌رسیدن پرونده هسته‌یی است.

او همچنین دیدارهای دو روز گذشته با ایران در چارچوب مذاکرات هسته‌یی را سازنده خواند.

همین خبرکافی بود تا بازار در پایان هفته کاری روند کاهشی به خود بگیرد.

همچنین دادگاه اروپا رای به لغو تحریم بانک مرکزی ایران داده است دادگاه اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه حکم داد که تصمیم سال2012 شورای اروپا برای تحریم و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران باید لغو شود.

همین دو خبر اخیر کافی است تا پیش‌بینی بازار پیش‌روی ارز ایران روندی کاهشی باشد زیرا لغو تحریم‌ها باعث بازگشت اموال بلوکه‌شده ایران در بانک‌های اروپایی خواهد شد و این به‌معنی تزریق بیشتر ارز و عرضه بیشتر دلار خواهد بود که در نگاهی خوش‌بینانه باعث کاهش نرخ ارز خواهد شد. کاهشی که در جهت سیاست‌های تک‌نرخی شدن ارزو به‌موازات آن کاهش شکاف بین دو نرخ ارز مرجع و ارز آزاد خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر