تازه‌خبر

۱۳۹۴/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۹۹۱

طرح کنترل اصالت، عرصه را بر قاچاقچیان تنگ خواهد کرد

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو دو موضوع مهم و تاثیر‌گذاری که در سازمان غذا و دارو در حوزه کالاهای سلامت محور را تشریح کرد.

دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایفدونا گفت: سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت محور سامانه‌یی است که تمامی اطلاعات در حوزه سلامت از جمله دارو، تجهیزات پزشکی، آرایشی و بهداشتی و محصولات غذایی را به‌روز و دقیق می‌کند و موجودی کشور کاملا قابل ردیابی و رهگیری خواهد شد. وی افزود: از طریق این سامانه می‌توان هر اقدامی که در این حوزه صورت می‌گیرد را شناسایی و ردیابی کرد به عنوان مثال اگر فروش یک کالا بر خلاف روال معمول بالا رود، کاملا مشخص خواهد شد چون همه‌چیز در این سامانه ثبت و ضبط می‌شود. این سامانه مدتی است که شروع شده و در حال پیگیری است و امیدواریم تا پایان دولت نهایی شود و مردم از نتایج موثر آن نیز بهره‌مند شوند.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه با بیان اینکه کنترل اصالت نیز موضوع دیگری است که در کنار سامانه رهگیری و ردیابی پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: با این اقدام عرصه بر قاچاقچیان تنگ خواهد شد.

دکتر دیناروند در ادامه همچنین اظهار داشت: با سامانه کنترل اصالت، اختیار را برای مردم فراهم می‌کند که کالاهای اصیل را از کالاهای قاچاق و تقلبی شناسایی کنند و این سامانه متفاوت‌تر از سامانه‌یی است که قبلا مردم به عنوان برچسب اصالت یا شبنم استفاده می‌کردند برای اینکه اصالت با برچسب دادن نیست بلکه برچسب باید توسط یک استعلام به صورت‌های پیامکی، اینترنتی یا نرم‌افزار‌های مختلف تلفن همراه برای مردم قابل استفاده و راحت باشد. اطلاعات مهم نیز از محصولات در سامانه کنترل اصالت از جمله تاریخ تولید، انقضا، قیمت و غیره در این سامانه برای مردم امکان‌پذیر خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو در پایان گفت: این سامانه مراحل اجرایی خود را طی می‌کند و دسته‌یی از فرآورده‌ها عملیاتی شده که به تدریج همه کالاهای حوزه سلامت را شامل خواهد شد.

بدهی ۴۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها به مراکز درمانی خراسان شمالی

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از بدهی ۴۰ میلیارد تومانی سازمان‌های بیمه‌گر به مراکز درمانی این دانشگاه خبر داد.

ابراهیم گلمکانی در گفت‌وگو با فارس گفت: تمام حوزه‌های دانشگاهی (بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش) و سازمان‌های بیمه‌گر یک هدف واحد دارند که حفظ و ارتقای سلامت جامعه است و طبیعتا باید با تامل و درک متقابل نسبت به این هدف تلاش کنند. از آغاز طرح تحول همراهی و همگرایی بسیار خوبی بین دانشگاه‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر برقرار بوده است و این همراهی باعث توفیقات چشمگیری در طرح تحول سلامت از جمله افزایش رضایتمندی مردم، بهبود کیفیت خدمات و تسهیل دسترسی مردم به خدمات درمانی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: اقدامات بسیار بزرگی از جمله بازنگری اساسی کتاب ارزش‌های نسبی خدمات پزشکی، کنترل بازار تجهیزات پزشکی، حذف وجوه غیر متعارف و... از دیگر نتایج این تعاملات مثبت بوده است. به نظر می‌رسد اگر سازمان‌های بیمه‌گر بتوانند تاخیر پرداخت‌های خود به دانشگاه را جبران کنند و این همراهی همچنان مستمر باشد آثار طرح تحول بسیار فراتر خواهد بود.

گلمکانی گفت: هم‌اکنون بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاخیر پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر مواجهه هستند به‌طوری که تامین اجتماعی حدود 8 ماه و بیمه سلامت و نیروهای مسلح حدود 6 ماه تاخیر پرداخت دارند. طبیعی است که این تاخیر بر روند کار بیمارستان‌ها تاثیر منفی می‌گذارد اگر چه که دانشگاه سعی کرده است با استفاده از منابع دیگر خود به بیمارستان‌ها کمک کند اما چنانچه این روند ادامه یابد، چالش جدی برای دانشگاه به وجود خواهد آمد.

گلمکانی تاکید کرد: جمع مطالبات دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر تا پایان مهرماه سال جاری بالغ بر 400 میلیارد ریال است و این در حالی است که دانشگاه بدهی قابل توجهی به شرکت‌های دارویی دارد و هنوز نتوانسته پرداخت کارانه پزشکان را به‌روز کند. نکته دیگری که در باب بیمه‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر لازم است مورد توجه قرار گیرد؛ تفاوت در پذیرش خدمات بیمه‌یی و نرخ‌های مورد قبول آنهاست.

8/3میلیارد دلار هزینه سالانه درمان دیابت در ایران

معاون بهداشت هزینه سالانه درمان دیابت در دنیا را 600 میلیارد دلار و در ایران 3.8 میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش وب‌دا؛ دکتر علی‌اکبر سیاری با اعلام این خبر در مراسم روز جهانی دیابت در تالار امام بیمارستان امام (ره) گفت: 400 میلیون نفر در دنیا دیابت دارند که تا سال 2030 به 600 میلیون نفر افزایش می‌یابند و در این میان سالانه 5میلیون نفر بر اثر این بیماری می‌میرند. در ایران 4.5 میلیون نفر دیابت دارند که تا 2سال آینده به 6 میلیون نفر افزایش می‌یابد و این در حالی است که 50 درصد از دیابت خود خبر ندارند.

دکتر سیاری بیان داشت: دو عامل اصلی دیابت رفتار فردی و زمینه‌های خطر بیولوژیک است. رفتار فردی مثل عدم تحرک و رژیم غذایی نامناسب و عوامل بیولوژیک هم مثل ژنتیک افراد است. در کشور ما 15 میلیون نفر کلسترول بالا دارند که ناشی از تغذیه نامناسب و عدم رعایت موارد مربوطه است. همچنین افراد باید روزی نیم‌ساعت پیاده‌روی کنند که متاسفانه خیلی‌ها این کار را نمی‌کنند. دکتر سیاری افزود: بالای 50 درصد بیماران فشار خون از بیماری خود خبر ندارند. 10 میلیون نفر در کشور فشارخون دارند که 4 میلیون نفر آنان ساکن روستاها هستند. در سال 93 شبکه بهداشت یک میلیون نفر از این افراد را شناسایی کرده که 400 هزار نفرشان ساکن روستا هستند و 83 درصدشان تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر