تبادل‌نظر در مورد اجرایی کردن تعهدات طبق برجام

۱۳۹۴/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۹۷۵

نشست مشورتی اتحادیه اروپایی و امریکا با جمهوری اسلامی ایران برای تنظیم متن دستورالعمل‌ها و بیانیه‌های مربوط به رفع تحریم‌ها طبق برجام در ژنو دیروز برگزار شد.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی وزارت امور خارجه، در این نشست 9 ساعته که با حضور نمایندگان اتحادیه اروپایی و امریکا و تیمی از حقوقدانان وزارت خارجه و نماینده بانک مرکزی از طرف کشورمان برگزار شد، چارچوب محتوای دستورالعمل‌هایی که طرف‌های امریکایی و اروپایی برای اجرایی کردن تعهداتشان طبق برجام صادر خواهند کرد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

هیات نمایندگی کشورمان با تاکید بر ضرورت تنظیم دستورالعمل‌های اجرایی رفع تحریم‌ها در موعد مقرر، پیشنهادهای مشخصی برای درج در متن این دستورالعمل‌ها ارائه نمود. طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و گروه 1+5، به ایران این اجازه داده می‌شود که در راستای ملاحظات علمی و اقتصادی، یک برنامه هسته‌یی بومی و صلح‌آمیز را با هدف اعتمادسازی، مطابق برجام پیش ببرد. همچنین این برنامه منجر به لغو همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌یی ایران از جمله تحریم مالی سوییفت لغو خواهد شد. از همین‌رو، نماینده بانک مرکزی کشورمان به همراه تیم حقوقی از جمله کسانی بودند که در این جلسه شرکت داشتند.

سند بازطراحی راکتور اراک نهایی شد

در همین راستا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه و رییس تیم کار‌شناسی هیات مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان در گفت‌وگویی با ایلنا، گفت: در برجام پیش‌بینی شده است که از قبل اجرای برجام‏، 1+5 و ایران سندی را امضا کنند که در آن سند‏، کشورهای 1+5 تعهد جدی خود را برای بازسازی قلب راکتور اراک مورد تاکید قرار می‌دهند و مسوولیت‌های خودشان را برای این بازطراحی تعریف خواهند کرد. سندی که درباره آن مذاکره شده و نهایی شده است‏، در آن سند هم تعهد جدی کشور‌ها برای بازطراحی راکتور اراک پیش‌بینی شده و هم مسوولیت هر یک از کشورهای 1+5 در آن مشخص و تعیین‌شده است.

وی اظهار داشت: این سند نهایی شده است و فقط امضای آن باقی مانده است. شکل امضای آن هم به این صورت است که اگر وزرای 1+5 و ایران در حاشیه اجلاس سوریه حضور داشته باشند‏ احتمال دارد این کار صورت گیرد. بعیدی‌نژاد با یادآوری اینکه مدل‌سازی راکتور جنبه‌های مختلفی دارد، ابراز داشت: کشورهای مختلف علاقه‌مند هستند در این زمینه با ایران همکاری داشته باشند. این نمونه‌یی از همکاری‌های فنی ایران و 1+5 خواهد بود و کشورهای مختلف در این باره می‌توانند نقش‌های مختلفی داشته باشند که البته کشور چین نقش‌محوری خواهد داشت تا با ایران این پروژه را به پیش ببرند. رییس تیم کار‌شناسی هیات مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران یادآور شد: در این باره دو سال مذاکره شبانه‌روزی صورت گرفته است. دوستانی که می‌گویند این پروژه آب سنگین نیست‏ یا از مسائل فنی خبر ندارند یا به دلایل سیاسی این مساله را نفی می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر