اخبار

۱۳۹۴/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۹۵۳

راهکار آخوندی برای کاهش قیمت مسکن

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، توسعه مسکن در شهرهای پیرامونی و توسعه حمل‌ونقل ریلی به این شهرها را در کاهش قیمت زمین و مسکن موثر دانست. به گزارش ایسنا، آخوندی در حاشیه هفدهمین همایش بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، سیاست وزارتخانه متبوع خود را برای بخش مسکن تشریح و اظهار کرد: نرخ قیمت مسکن در برابر تورم، رقم بسیاری پایینی است. وی افزود: استراتژی من توسعه مسکن در شهرهای کم‌جمعیت است که امیدواریم با توسعه حمل‌ونقل ریلی به این شهرها بتوانیم دسترسی آنها به کلان‌شهرها را برقرار کنیم تا شاهد سوداگری مسکن نباشیم. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش عمده‌یی از قیمت مسکن ناشی از سوداگری قیمت زمین است، تصریح کرد: اگر تقاضا را به سمت شهرهای پیرامونی ببریم شاید بتوانیم به صورت ساختاری مشکل مسکن را حل کنیم در غیر این صورت هرقدر در تهران تمرکز کنیم قیمت مسکن افزایش می‌یابد. آخوندی همچنین با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد در جهت نوسازی ناوگان ریلی اظهار کرد: کارهای مقدماتی این مصوبات انجام شده و کاری که هم‌اکنون در حال انجام آن هستیم با مسوولیت خودمان در شرکت راه‌آهن، کسانی که موجبات این سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کنند از جهت معافیت حق دسترسی به ریل این مبلغ را پرداخت می‌کنیم. وی افزود: بدین‌ترتیب ما فرآیندهای بروکراسی وزارتخانه را طی می‌کنیم تا افرادی که این صرفه‌جویی را ایجاد می‌کنند با کندی بروکراسی توبیخ نشوند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از راه‌حل‌های بنیادین برای حل مساله شهرها، شهرسازی ریل‌پایه است، تاکید کرد: باید بتوانیم حمل‌ونقل عمومی ریلی را مبنا قرار دهیم به همین دلیل به عنوان نمونه از سمت غرب، جنوب و شرق تهران بیش از 6 قطار در روز حرکت می‌کند.

نوسازی پایانه‌های مرزی برای اربعین

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی با اشاره به بازسازی و نوسازی پایانه‌های شلمچه و مهران برای اربعین حسینی گفت: هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌ها برای این ایام انجام شده است. داود کشاورزیان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به طرح‌های سازمان راهداری برای اربعین حسینی گفت: از اربعین سال گذشته ستاد اربعین در وزارت کشور با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل شد تا هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام گیرد. وی با بیان اینکه اقدامات مختلفی از سوی دستگاه‌ها انجام شده است، افزود: پایانه‌های مرزی در مرز شلمچه و مهران بازسازی و نوسازی شده است و سعی کردیم گیت‌های موجود در پایانه‌های مرزی را با توجه به میزان تردد افزایش دهیم. رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی با اعلام اینکه این پایانه‌ها مجهز به تسهیلاتی برای استراحت مسافران شده است، اظهار داشت: قبل از اربعین حسینی بازدیدی از سوی وزیر راه و شهرسازی در مرز انجام می‌شود. کشاورزیان با تاکید بر اینکه امسال دولت عراق و ایران تاکید دارند که باید تردد با ویزا باشد، گفت: شرایط برای دریافت ویزا از سوی وزارت کشور اعلام شده است و هموطنان می‌توانند از طریق ثبت‌نام در سامانه اقدام به دریافت ویزا کنند.

طرح فروش آزاد واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر

در حالی که سامانه نام‌نویسی مسکن مهر همچنان بسته است و گفته می‌شود ۸۰ تا ۱۵۰ هزار مسکن مهر بدون متقاضی هستند، خبرها حاکی است برخی افراد طرحی را در دولت پیگیری می‌کنند که بر اساس آن این واحدها آزاد به فروش برسد. به گزارش فارس، ماه‌هاست که بحث اتمام پروژه مسکن مهر مدام مطرح می‌شود و در آخرین گمانه‌زنی‌ها از سوی مقامات دولتی گفته شد که پرونده مسکن مهر آخر سال 95 و اوایل سال 96، بسته خواهد شد.

در این میان باید نکته‌یی را متذکر شد که اگرچه آمار متفاوتی از واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی در دست است، اما به گفته آخوندی وزیر راه و شهرسازی حدود 100 تا 150 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی در کشور داریم.

احمد اصغری‌مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی نیز در این خصوص گفته است که در استان خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها بیشترین واحد فاقد متقاضی مسکن مهر را داریم و شهرستان دهلران در استان ایلام در این زمینه مشکلات حادتری دارد و در استان گیلان هم برخی پروژه‌ها مشتری ندارند. کارشناسان مسکن در خصوص عدم استقبال از پروژه مسکن مهر می‌گویند: به‌طور طبیعی همه عوامل همچون رکود بازار مسکن، مکان‌یابی نامناسب واحدهای مسکونی مهر و تامین نشدن خدمات زیربنایی و روبنایی و همچنین قیمت تمام شده بالای این واحدهای مسکونی در بدون مشتری ماندن آنها موثر است. این کارشناسان می‌گویند: یکی از مهم‌ترین عواملی که از روزهای ابتدایی ساخت‌وساز این واحدهای مسکونی مطرح بود، مکان‌یابی نامناسب این واحدهای مسکونی در اطراف شهرهای کوچک و بزرگ و در برخی مناطق بیش از نیاز به مسکن ساخت‌وساز صورت گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر