نیاز ایران به واردات یک میلیون تن برنج در سال

۱۳۹۴/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۹۴۴

ایرنا عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، درباره وضعیت بازار برنج و نحوه واردات، با بیان اینکه کشور سالانه به واردات یک میلیون و 100 هزارتن برنج نیاز دارد، بیان داشت: براساس آمارها، سالانه بیش از سه میلیون تن برنج در داخل کشور به مصرف می‌رسد که از این میزان حدود 2 میلیون تن در داخل تولید و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود.

وی یادآورشد: همچنین سالانه نزدیک به 300 هزارتن برنج که از گروه کالاهای اساسی است برای حفظ ذخایراستراتژیک و جایگزینی برنج تازه با کهنه از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین و وارد می‌شود.

واردات کنونی برنج فقط برای ذخایر استراتژیک است

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای تامین ذخایر راهبردی کشور، واردات برنج را فقط برای شرکت بازرگانی دولتی ایران آزاد کرده است. به گفته وی، طبق قانون مسوول تهیه و تامین ذخایر راهبردی کشور در بخش محصولات اساسی کشاورزی شرکت بازرگانی دولتی ایران است بنابراین مجوز واردات برنج برای این شرکت صادر شده است.

بخشنده افزود: تاکنون یک محموله بین 50 تا 60 هزارتنی برنج توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری و احتمالا در یک تا دو هفته آینده دو محموله دیگر خریداری و به کشور وارد می‌شود.

ممنوعیت واردات برنج برای واردکنندگان پابرجاست

معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، واردات برنج را برای سایر واردکنندگان ممنوع اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون در حال بررسی سقف کسری برنج هستیم تا در صورت نیاز، واردکنندگان میزان مشخصی وارد کنند. وی با تاکید بر اینکه نگاه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به تولید ملی است، افزود: بنابراین باید میزان واردات به گونه‌یی تنظیم شود که به تولیدکنندگان داخلی ضربه‌یی وارد نشود. وی درباره قیمت برنج نیز گفت: تعادل بین تولید داخل و واردات برنج باید به گونه‌یی باشد که قیمت برنج تولید داخل در حد معقول و منصفانه به دست مصرف‌کنندگان برسد. وی ادامه داد: در صورت رفع ممنوعیت واردات برنج، این موضوع از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

اختلاف آمارها در نحوه سرشماری است

بخشنده، درباره تفاوت آمارهای وزارت جهاد کشاورزی و مرکز آمار ایران نیز گفت: بین آمارها اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و مرکز آمار ایران فقط درمورد تعداد دام‌ها اختلاف معنی‌داری وجود دارد. وی افزود: این مساله برای نخستین‌بار نیست که رخ داده است زیرا در سرشماری مرکز آمار ایران، به کشاورزان و مردم مراجعه و کشاورزان خوداظهاری می‌کنند که به چه میزان دام سبک و سنگین دارند؛ این شیوه آمارگیری درست نیست و موجب تفاوت آمارها شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر