معافیت مالیاتی صنایع دانش‌بنیان

۱۳۹۴/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۹۲۳

گروه صنعت و معدن|

وزارت صنعت در سیاست‌های تشویقی که برای تولیدکنندگان درنظر گرفته است، اعلام کرد: تمامی معادن از 10درصد حقوق دولتی‌شان معاف می‌شوند و می‌توانند اسناد آن را به بخش دولتی ارائه دهند و همچنین برای واحدهای تولیدی در ماده دیگری از قوانین رفع موانع مقرر شد از 10 درصد مالیات ابرازی‌شان معاف شوند. از سوی دیگر، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از ایجاد کارگروهی با عنوان کارگروه توسعه تولید بازار و صادرات کالاهای دانش‌بنیان خبرداد و گفت: این کارگروه بر اساس ماده 43 قانون رفع موانع تولید با ریاست معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری تشکیل شده که دبیرخانه آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت مستقر است.

در این راستا، معاون آموزش پژوهش وفناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دانشگاه و صنعت باید در یک چرخه و به دنبال منافعی مشترک با هم شریک باشند و به دنبال این منافع با هم حرکت کنند. از همین‌رو، علی‌اصغر توفیق در نخستین گردهمایی شرکت‌های فنی مهندسی، تحقیق و توسعه و مراکز پژوهشی صنعتی و معدنی و شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته استان البرز اظهار کرد: قبلا ضرورتی برای شراکت این دو نبود و تا 20 سال پیش دانشگاه بایستی نیرو تربیت می‌کرد و صنعت تولید می‌کرد ولی اکنون دانشگاه‌ها فقط دانشجو تربیت نمی‌کنند بلکه باید تولید علمی کند که در خدمت تولید ثروت باشد. توفیق با اشاره به اینکه هم‌اکنون بخش صنعت و کارخانجات با مشکلات فراوانی همچون نقدینگی و مشکلات کارگران مواجه هستند، گفت: با وجود این مشکلات از بخش صنعت نمی‌توان توقع تحقیق و پژوهش داشت ولی باید فرصتی برای آنها فراهم شود تا با تحقیق و پژوهش تولیداتی مناسب داشته باشند.

تشکیل کارگروه توسعه تولید بازار

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به ایجاد کارگروه توسعه تولید بازار و صادرات کالاهای دانش‌بنیان گفت: این کارگروه برای توسعه تولیدات و بازار و توسعه صادرات کالاهای دانش‌بنیان برنامه‌ریزی و حمایت می‌کند که منابع خوبی در اختیار این کارگروه قرار گرفته و بیشترین منتفع از این آیین‌نامه شرکت‌های دانش‌بنیان و رشد و پارک‌های علم و فناوری هستند. توفیق فعال‌سازی این کارگروه و حمایت‌های آن از شرکت‌های دانش‌بنیان را نشان از توجه دولت به این بخش دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و واحدهای صنعتی بزرگ دارای دانش نیز حمایت می‌شوند.

واگذاری وظایف به تشکل‌های همگن

همچنین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز به آمادگی واگذاری بخشی از وظایف و اختیارات این سازمان به تشکل‌ها و انجمن‌های فعال همگن و خدمات فنی مهندسی اشاره کرد. ایرج موفق گفت: تولید صادرات‌محور ازجمله مواردی است که در دستور کار وزارت صنعت معدن و تجارت قرار گرفته است.

وی افزود: براساس قانون شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند خارج از شهر تهران و بدون محدودیت این شعاع و خارج از شهرک‌های صنعتی در استان البرز راه‌اندازی و ایجاد شوند. وی همچنین به تخصیص اعتبار مناسب از طریق صندوق الکترونیک اعتباری به رشته‌های برق و الکترونیک و دیگر رشته‌های مرتبط اشاره کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر