2رقیب بزرگ منطقه‌ای از در دوستی وارد شدند

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۴۸۹

گروه جهان

سفر پنج روزه «لی یوانچائو» معاون رییس‌جمهوری چین به هند که از روز سه‌شنبه آغاز شده گام مهمی برای توسعه روابط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دو رقیب بزرگ منطقه‌یی محسوب می‌شود. این نخستین سفر یک معاون رییس‌جمهوری چین به هند در طول 60 سال گذشته است. «پراناب موخرجی» رییس‌جمهوری هند و «لی یوانچائو» معاون رییس‌جمهوری چین روز جمعه در واپسین روز از سفر معاون رییس‌جمهور چین به دهلی اعلام کردند که مشکلی برای برقراری روابط بهتر از قبل ندارند.

به گزارش شینهوا، یوانچائو گفت: «رابطه راهبردی مستحکم‌تر در زمینه توسعه بین چین و هند، نه فقط به نفع دو میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت دو کشور است، بلکه همچنین به تحقق زودهنگام «قرن آسیا» کمک می‌کند.»

موخرجی نیز گفت: «کشور من همکاری‌ها را با چین در زمینه ساخت و تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری و همچنین هماهنگی در چارچوب‌های چند جانبه تقویت خواهد کرد.»

به گزارش ایرنا، هند و چین به عنوان دو قدرت بزرگ آسیایی نگاه ویژه‌یی به روابط میان خود دارند و این نگاه مدیون اندیشه نسل جدید رهبران دو کشور است که به دنبال رفع اختلافات و پایه‌گذاری روابط جدید هستند.

هند به عنوان بزرگ‌ترین دموکراسی جهان با جمعیت زیاد و منابع انسانی غنی و برخوردار از رشد اقتصادی سریع و چین با درآمد سرانه بالا و توان اقتصادی قدرتمند می‌توانند جایگاه سیاسی جدیدی در عرصه بین‌المللی خلق کنند. همکاری این دو قدرت بزرگ منطقه‌یی می‌تواند شرایط جدیدی را نه درمنطقه بلکه در سطح جهان به وجود آورد.

این دو کشور همچنین یادداشت تفاهم‌هایی در حوزه منابع آب و فرهنگ امضا کردند. معاون رییس‌جمهوری چین روز شنبه در آخرین روز سفر به هند از آرامگاه همایون و موزه ملی هند نیز بازدید کرد. هرچند تاکنون جزییات مذاکرات معاون رییس‌جمهور چین با مقامات هندی مشخص نشده ولی انتظار می‌رود با این سفر روابط دو قدرت بزرگ آسیایی تقویت شود.

«لی یوانچائو»، معاون رییس‌جمهور چین یک فرد علاقه‌مند به اماکن فرهنگی و تاریخی است که سفر پنج روزه خود به هندوستان را با بازدید از غارهای آجانتا که شهرت جهانی دارد آغاز کرد. او دراین بازدید ابراز امیدواری کرد که روابط فرهنگی دو کشور بزرگ هند و چین توسعه یابد. معاون رییس‌جمهوری چین همچنین خاطرنشان کرد که روابط هند و چین که به گذشته‌های دور برمی‌گردد می‌تواند در آینده گسترش یابد.

«ویکاش سواراپ»، سخنگوی وزارت امور خارجه هند درگفت‌وگو با رسانه‌ها درخصوص سفر معاون رییس‌جمهور چین گفت که این نخستین سفر یک معاون رییس‌جمهور چین به هند در 60 سال گذشته است. سواراپ به سابقه دیدار سران دو کشور از زمان روی کار آمدن دولت جدید هند در ماه مه‌2014 اشاره کرد و گفت: «نخست‌وزیر هند پنچ بار با رییس‌جمهور چین دیدار کرده و همچنین معاون رییس‌جمهور هند سال گذشته سفری به چین داشته است.»


آتش خاموش اختلافات

هند و چین همواره در خصوص پاکستان با هم اختلاف داشته و هنوز هم دارند. هند، چین را متهم به شعله‌ور کردن آتش اختلافات میان این کشور با پاکستان کرده است. هند همچنین از نزدیکی پاکستان، همسایه اتمی‌اش که بعد از استقلال درسال 1947 تاکنون سه بار باهم وارد جنگ شده‌اند، با رقیب منطقه‌یی خود، چین ابراز نگرانی کرده است. در مقابل پکن نیز بارها نگرانی خود را از حمایت «دهلی‌نو» از گروه‌هایی در بلوچستان پاکستان برای ایجاد مشکل در روند کریدور اقتصادی چین - پاکستان اعلام کرده است.

دیدار ژنرال «فن چانگلونگ»، معاون رییس کمیسیون نظامی مرکزی چین از دهلی‌نو و اسلام‌آباد نیز که قرار است در اواخر نوامبر صورت گیرد در راستای همین اهداف صورت خواهد گرفت. در این دیدار طرف چینی به دنبال توضیح درباره اتهام حمایت مالی از آموزش شبه نظامیان جنبش جدایی طلبانه ترکستان شرقی در کونار، نورستان، قندهار و دیگر بخش‌های افغانستان از سوی آژانس‌های شاخه تحقیق و تحلیل دولت هند است.

چین شواهدی دارد که هند از جنبش جدایی طلبانه مذکور برای انجام حملات تروریستی در استان «سین‌کیانگ» حمایت می‌کند و این اقدام می‌تواند تهدیدی برای کریدور اقتصادی هند و پاکستان از طریق بلوچستان به وجود آورد. منابع خبری اعلام کرده‌اند که هیات چینی در این دیدار با ارائه شواهد متقن، از هند درخواست می‌کند که نسبت به قطع سریع و کامل حمایت‌هایش از شبه‌نظامیان جنبش جدایی‌طلب ترکستان شرقی در افغانستان و سایر نقاط اقدام کند.

«میان ابرار»، روزنامه‌نگار پاکستانی در گزارشی درباره این دیدار نوشت که این نخستین‌بار است که چین موضوع حمایت از شبه نظامیان و تهدیدات کریدور اقتصادی چین و پاکستان را مطرح می‌کند. هند بارها مخالفت خود را با این کریدور بطور علنی اعلام کرده است. دلیل هند این است که همه راه‌های تجاری از طریق کشمیر، به معنای مشروعیت بخشیدن به ادعاهای پاکستان نسبت به کشمیر خواهد بود. این روزنامه‌نگار در پاکستان تودی نوشت: «در پی این مخالفت، وزرای هندی تهدید کردند که مسیرهای تجاری را ناامن خواهند کرد. این درحالی‌ است که چین همواره تصریح کرده که هیچ مخالفتی با این طرح را تحمل نمی‌کند.» رسانه‌های بین‌المللی هم هراس چین را تقویت کرده و گفته‌اند که شواهد قوی درباره تامین مالی و آموزش گروه‌های تروریستی همچون تحریک طالبان پاکستان و جنبش جدایی طلبی ترکستان شرقی (مستقر در افغانستان) از سوی هند وجود دارد.

همچنین هیات نظامی چینی دراین دیدار درباره مجادلات مرزی و شرایط مناقشه برانگیز ایالت آرونچال پرادش نیز با همتای هندی خود گفت‌وگو کردند. این دیدار مقام‌های نظامی عالیرتبه چین از هند از سوی تحلیلگران سیاسی به عنوان واکنشی به انتشار اخبار اخیر در رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر افزایش فعالیت هند در مرزهای چین صورت می‌گیرد. به گفته میان ابرار، «اجیت دوال»، مشاور امنیت ملی هند نیز از آموزش گروه‌های تروریستی فعال در خاک همسایگانی که با هند دشمنی دارند، حمایت کرده است. با چنین نگرشی، نیروهای مسلح هند حضور نظامی خود را در مرزهای این کشور با چین و پاکستان تقویت می‌کنند. به نظر می‌رسد که چین قصد دارد به مناقشات نظامی خود در منطقه رسیدگی کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر