۹ میلیارد تومان برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی و ایدز

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۴۷۹

گروه غذا و دارو

زیر پوست شهر رشد می‌کند و بسیاری از وجودش در زندگیشان بی‌اطلاع هستند. درمان ندارد. اما ترسناک‌ترین بیماری لاعلاج است. ایدز... یکی از تابوهای ایران است و با مطرح شدن در رسانه‌ ملی این تابو توسط وزیر بهداشت می‌شکند. وزیر بهداشت به گسترش بیماری ایدز اشاره کرده و می‌گوید: «آمار ایدز نگران‌کننده است، 100 هزار نفر ناقل ویروس این بیماری هستند و الگوی ابتلای این بیماری نیز از تزریق، به رفتار پر خطر جنسی تغییر پیدا کرده است که علت عمده آن افزایش مصرف مواد روانگردان شیمیایی است.»دکتر سیدحسن هاشمی ادامه می‌دهد: «برای جامعه اسلامی ما حتی یک مورد ایدز هم ناگوار است و همه از جمله صدا و سیما و رسانه‌ها باید نسبت به این موضوع حساس باشند. باید حواسمان باشد که شیوع بیماری‌های عفونی در بین معتادان 5 برابر یک بیمار عمومی دیگر است.»

به گزارش «تعادل» دولت برای جلوگیری از انتقال ویروس ایدز، ۹ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است. بیماری که درمان آن میلیاردها تومان هزینه به جامعه تحمیل می‌کند. بودجه ۹ میلیارد تومان در اختیار بهزیستی قرار گرفته تا سرنگ‌های سالم و کاندوم رایگان در اختیارکسانی که رفتارهای پرخطر دارند قرار گیرد.

شهیدخت مولاوردی در گفت‌وگو با تعادل این بودجه را بسیار کم می‌داند و بررسی برای افزایش این بودجه را خبر می‌دهد.

ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی ایجاد می‌شود. بیماری ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند. به همین دلیل معمولا این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود. هر چقدر که بیماری پیشرفت یابد، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مانند عفونت فرصت‌طلب و تومور دچار شوند، البته معمولاً در افرادی که دستگاه ایمنی آنها به خوبی عمل می‌کند تاثیرگذار نیست. در نهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد که شمار سلول‌های به کمتر از ۲۰۰سلول در هر میکرولیتر می‌رسد.

از زمان کشف این ویروس در سال 1981 تاکنون 36 میلیون نفر در دنیا به دلیل ابتلا به بیماری ایدز جان خود را از دست داده‌اند و طبق آماری که سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کند؛ در سال 2012 حدود 106 میلیون نفر به این بیماری دچار هستند. از این تعداد 101 میلیون در آریکا هستند. یکی به ازای هر 6 نفر یک نفر به بیماری ایدز مبتلا هستند.

تغییر راه انتقال به ایدز

ایدز، از آن «مگو»هاست. بیماری‌ای که بسیاری نه از درمان که حتی از فاش شدنش هم می‌ترسند. انتقال از طریق سرنگ‌های آلوده و رفتارهای پرخطر بیشتر از هر چیزی «ایدز» را بدنام کرده است. آخرین آمارها نشان می‌دهد بیش از 30درصد مبتلایان به ایدز در کشور از طریق رفتارهای پرخطر به ویروس HIV آلوده شده‌اند. زنگ خطری که وزارت بهداشت آن را به صدا در آورد و از کارشناسان و رسانه‌ها خواست درباره آن اطلاع‌رسانی کنند. از سوی دیگر اما پیشگیری از ایدز بسیار آسان است.

اما مهم‌ترین مسله این است که جوانان ما راه‌های مقابله با این ایدز را بلد نیستند. به گفته محمدمنیر صفی‌الدین رییس دفتر یونیسف در ایران می‌گوید: «بر اساس مطالعه‌یی که وزارت بهداشت انجام داده فقط ۱۶ درصد دختران و ۲۰درصد پسران راه‌های مقابله با ایدز را می‌دانند یعنی ۸۰ درصد آنها در این خصوص اطلاعاتی ندارند. » اما یونیسف همچنان امیدوار است چالش‌هایی که نظام آموزشی ایران با آن روبرو است را از سر راه بردارد.

ایدز حتی کودکان کار را هم از قلم نینداخته است. علی اکبر سیاری معاون وزیربهداشت نسبت به خطر انفجار مجدد ایدز به دنبال تغییر الگوی انتقال این بیماری هشدار داده و می‌گوید که یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های اجتماعی در معرض انتقال ویروس ایدز کودکان کار و خیابانی هستند. براساس مطالعه‌یی که روی ۱۰۰۰ کودک خیابانی صورت گرفته شیوع ایدز در این کودکان ۴. ۵ درصد است. یعنی شیوع ایدز در کودکان کار و خیابانی ۴۵ برابر جمعیت عادی است.


ایدز در کمین ۲۵ ساله‌ها

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آماری جدید از ابتلا به بیماری ایدز را منتشر کرد که نشان می‌دهد ابتلا از طریق رابطه جنسی، رشدی نگران‌کننده داشته است. عباس صداقت گفت: براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا تاریخ اول فروردین 94 مجموعا بیش از ۲۹ هزار نفر افراد مبتلا در کشور شناسایی شده‌اند که 88درصد آنان را مردان و 12درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی گفت: تاکنون 6990نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 6202نفر از افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی فوت کرده‌اند. 45.6درصد از مبتلایان بهHIV که سن زمان شناسایی آنان مشخص بوده در گروه سنی 34- 25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند. به گفته دکتر صداقت علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (66.6درصد)، رابطه جنسی (14.5درصد) و انتقال از مادر به کودک (1.4درصد) بوده است و راه انتقال در 16.7درصد از این گروه نامشخص مانده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر