گروه حمل ونقل و خودرو
صنعت حمل و نقل ریلی، این روزها هم در بخش تامین ریل و هم در بخش نگهداری و تعمیر تجهیزات با کسری بودجه مواجه است؛ چنانچه مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه مجموع داراییهای راه آهن به قیمت امروز ۶۰هزار میلیارد تومان است، اعلام کرد: اگر از این رقم ۳درصد صرف حفظ کارایی و قابل اعتماد بودن تجهیزات ریلی شود، سالانه به مبلغی حدود ۱۸۰۰میلیارد تومان برای حفظ کارایی نیاز است، این در حالی است که مجموع درآمد راهآهن از این محل کمتر از ۸۰۰میلیارد تومان است و معمولا در بودجهنویسی و تنظیم بودجهها توجه کافی به این موضوع نمیشود. معاون وزیر راه و شهرسازی از سوی دیگر میگوید؛ در حال حاضر، به ۷۰۰هزار تن ریل نیاز داریم که از این میزان، ۲۵۰هزار تن ریال از کشور هند و مابقی از طریق تولید داخل تامین میشود. محسن پورسیدآقایی در دهمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات (نت) به تحولات در استراتژیهای نگهداری و تعمیرات از سال۱۹۳۰ میلادی تاکنون اشاره کرد و گفت: امروزه دیگر طول عمر یا اقتصادی بودن تعمیر و نگهداری تجهیزات مطرح نیست، بلکه درتمام دنیا قابلیت نگهداری تجهیزات از هزینههای آنها مهمتر است. وی با بیان اینکه قابلیت اعتماد سیر بسیار مهمتر از هزینههای مترو یا قطارهای حومهیی است، تصریح کرد: یک خرابی یا ۱۰دقیقه تاخیر ممکن است سبب شود تا بهرهبردار (مردم)، استفاده از آن وسیله را کنار بگذارد و این موضوعی است که دنیا به آن توجه دارد؛ بنابراین تعمیر و نگهداری باید به سطحی برسد که قابلیت اعتماد به آن داشته باشیم. پورسیدآقایی همچنین با اشاره به اینکه مالکیت واگنها برعهده بخش خصوصی است، به واگذاری اشتباه رجا نیز اشاره کرد. وی به راهاندازی خط تولید ریل ملی در شرکت ذوب آهن اصفهان نیز اشاره داشت و گفت: با راهاندازی این خط تولید، میتوانیم مابقی عقبماندگی را جبران کنیم. مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به اینکه قرار بود تا نخستین محموله ریل ملی تا پایان آذرماه به ما تحویل داده شود، اظهار داشت: با بازدیدی که از مجموعه ذوبآهن داشتیم، نشان داد که ریل ملی با کمی تاخیر وارد این بخش میشود و بعید است تا دهه فجر هم نخستین محموله وارد پروژهها شود.