شاعری، هزینه‌بر و طاقت‌سوز است

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۴۵۹

هرمز علیپور شاعر پیشکسوت که در حال آماده کردن گزیده شعرهایش برای انتشار است درباره وضعیت شاعری خود گفت: با وجودی که 50 سال است کار می‌کنم، حسن کارم را در استمرار شاعری‌ام می‌دانم. در این مدت طولانی هیچ‌گاه برای خودم در مطبوعات و دیگر جاها تبلیغات نکرده‌ام. الان هم از کار خودم خیلی راضی هستم.

او اظهار کرد: همیشه با تمام وجود با جوان‌ها کار کرده‌ام و در این چهار دهه تا ‌جایی که مقدور بوده با 90 درصد شاعران جوان در ارتباط بوده‌ام. به همین خاطر می‌توانم، بگویم نخستین کتاب جوان‌های امروز به مراتب بهتر از نخستین کتاب شاعران همسال من بوده است.

علیپور سپس درباره وضعیت جریان‌های مختلف شعری حال حاضر گفت: از 70 سال پیش موج‌ها و نحله‌هایی به نام موج نو، شعر حجم، شعر دیگر، شعر گفتار، ساده‌نویسی و حرکت و موج سوم وجود داشته است و هر یک از این جریان‌ها در بخشی از ایران طرفداران بیشتری داشته و توانسته شاعرانی را به خود جذب کند. در حال حاضر نیز هیچ‌یک از این جریان‌ها وضعیت خاکستری ندارند و البته از نظر کمیت تفاوت‌هایی در آنها وجود دارد. آنچه امروز مسلم است، این است که شعر اگر سهل و ممتنع باشد، می‌تواند مخاطب بیشتری جذب کند. شعر خود من نیز با اینکه شاعری ناب‌سرا بوده‌ام ترکیبی از شعر تصویری و شعر ساده است و به نظرم مخاطب زیادی هم دارد. اما فکر می‌کنم از نظر کمیت فعلا بیشتر از شعر ساده استقبال می‌شود و البته به همین میزان هم مورد نقد و انتقاد قرار می‌گیرد.

هرمز علیپور درباره وضعیت شاعری در جامعه ایران گفت: شاعری ظاهر ساده‌یی دارد اما بسیار هزینه‌بر و طاقت‌سوز است. امیدوارم جوانانی که وارد شاعری می‌شوند، خیلی زود به استعداد خود پی ببرند و این را بدانند که نباید کارشان را مقطعی دنبال کنند. اگر استعداد و قریحه‌یی دارند باید به‌طور مداوم آن را دنبال کنند و اگر سرخورده شدند به دنبال زندگی خود بروند تا بعد از سال‌ها فکر نکنند زندگی‌شان هدر رفته است. این شاعر ادامه داد: شعر هنر یگانه و ملی ما ایرانیان است، بنابراین اگر شاعری بخواهد در این کشور برجسته شود زمان زیادی طول می‌کشد و این موضوع فقط به استعداد و قریحه مربوط نیست. شاید نبوغ موثر باشد و چند پیشکسوت و منتقد نیز کار را بپسندند اما برای شاعر برجسته شدن خیلی از مسائل باید دست به دست هم بدهد که مهم‌ترین آنها رضایت قلبی خود شاعر است. اگر فردی از کار خود متوقع باشد و بعد از سال‌ها نتواند، توقعاتش را برآورده کند در نهایت سرخورده و افسرده خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر