نامزدهایی که می‌توان به آنها رای داد

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۴۵۶


مازیار معتمدی

اکونومیست

آلمان و اروپا - اروپایی ضروری

به اروپا نگاه کنید و یک رهبر بالاتر از همه می‌ایستد: آنگلا مرکل. در فرانسه، فرانسوا اولاند دیگر این تظاهر را رها کرده که کشورش رهبر قاره است. دیوید کامرون که با افتخار، دوباره در انتخابات پیروز شد دارد بریتانیا را به انگلستان کوچک بدل می‌کند. ماتئو رنتسی هم مشغول اقتصاد به کما رفته ایتالیاست. اما در مقابل، خانم مرکل در 10 سال رهبری خود بعد از هر مشکل، بالاتر رفته است. او هنوز باید با جدی‌ترین چالش سیاسی خود روبه‌رو شود. اما اروپا بیشتر از همیشه به او نیاز دارد.


حزب جمهوری‌خواه - رادیکال‌های شیک

ماه‌ها بود که حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده به جای یک نیروی سیاسی جدی، بیشتر مانند یک سازمان انتخاب بازیگر شخصیت‌های پانتومیمی به نظر می‌رسید. رقابت نامزدی ریاست‌جمهوری این حزب در دستان دو مردی بود که تا به حال مقام رسمی نداشته‌اند، اما در دو هفته اخیر تغییری به وجود آمد. ستاره‌های رو به رشد حزب جمهوری‌خواه جدی هستند و می‌توان به آنها رای داد.


اعتیاد هرویین - چطور آن را از بین ببریم

بالاخره جنگ با موادمخدر دارد، آرام می‌گیرد. گروهی از کشورهای ثروتمند و فقیر دارند، داروهایی که زمانی آنها را به زور سرکوب می‌کردند تحمل یا حتی قانونی می‌کنند. برای شکست دادن تازیانه سوزان هرویین، دولت‌ها باید خودشان مواد را توزیع کنند. اگر دولت‌ها واقعا می‌خواهند آسیب مواد مخدر را محدود کنند، جان معتادان را نجات دهند، سودهای توزیع‌کنندگان را از بین ببرند و تعداد کسانی که از ابتدا به مواد روی می‌آورند کاهش دهند، پس باید خودشان کنترل بازار را به دست بگیرند.


برنامه‌ریزی خانواده در چین - خیلی کم، خیلی دیر

بیش از 35 سال بود که حزب کمونیست چین، پرجمعیت‌ترین کشور جهان را با یک تهدید نیمه‌پنهان اداره می‌کرد: اگر بیشتر زوج‌ها خودشان را به داشتن یک فرزند محدود کنند، این کشور می‌تواند ثروتمند شود. حالا چین «سیاست تک‌فرزندی‌»اش را با سیاست دو فرزندی تعویض کرده. این کشور باید کلا به دیکته کردن اندازه خانواده‌ها پایان دهد.


بحران میانسالی امریکای سفیدپوست - قاتل پنهان

مقاله‌یی جدید ادعا می‌کند در حالی که میزان مرگ و میر 45 تا 54 ساله‌های سراسر جهان از اواخر دهه 1990 تا به حال به‌طور مداوم کاهش داشته، میزان مرگ‌ومیر در امریکا رو به افزایش است. امریکایی‌های سفیدپوست میانسال دارند مریض‌تر می‌شوند. کسانی که تحصیلات کمتر دارند، بیشتر از همه زجر می‌کشند؛ بین سال‌های 1999 و 2013 میزان مرگ‌ومیر کسانی که در نهایت دیپلم دارند، در مقایسه با 4درصد کسانی که مدرک دانشگاهی دارند، 69 درصد افزایش داشته است. اگر میزان مرگ‌ومیر در امریکا با سال‌های بین 1970 و 1998 مساوی بود، نیم میلیون نفر کمتر جان خود را از دست می‌دادند.


صنعتی‌شدن در آفریقا - بیشتر ماراتن است تا دوی سرعت

به نظر می‌رسد، صنعتی‌سازی دارد ضربه سنگینی به کشورهای آفریقایی وارد می‌کند. دلیلی این امر تا حدودی این است که زیرساخت ضعیف باعث بالا رفتن هزینه تولید کالا می‌شود. برای رشد سریع، کشورهای آفریقایی باید از کارگران‌شان در صنایع سودمندتر استفاده کنند. دولت‌های آنها باید زیرساخت‌ها و مشوق‌هایی را برای شرکت‌های تولیدی شکل دهند. بدون عمل راسخ، آنها ممکن است یک دهه دیگر هم از دست بدهند. راه درازی پیش روی اقتصاد آفریقا قرار دارد.


چین و تایوان - رک حرف بزنید

در روزهای پایان جنگ داخلی چین، نیروهای کمونیستی مائو تسه‌تونگ، باقیمانده ارتش سپهسالار چیانگ کای‌شک را از مخفی‌گاه‌هایشان در جنوب غرب چین بیرون کرد. مائو یک ماه قبل خبر تاسیس یک «جمهوری مردمی» جدید را اعلام کرده بود. اما چیانگ به او یک پیروزی کامل نداد: او به جزیره تایوان فرار کرد. دو طرف هرگز اعلام آتش‌بس نکردند. حالا رهبران تایوان و چین برای نخستین بار قبول به ملاقات کرده‌اند. اما هنوز برای جشن گرفتن زود است.


اسلحه در دانشگاه‌ها - بوی انتقام

در ماه ژوئن، تگزاس به هشتمین ایالتی بدل شد که قانونی را تصویب کرده که اجازه می‌دهد در محیط دانشگاه سلاح حمل شود. پشتیبانی از قوانین «حمل سلاح در دانشگاه» به یکی از اولویت‌های گروه‌های حامی حق حمل سلاح بدل شده، اما هنوز هم این احتمال وجود دارد که قانون جدید حمل سلاح در دانشگاه ایالت تگزاس نتیجه معکوس داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر