روز سیاه آسمان کویت

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۴۵۰


گروه انرژی در جای جای تاریخ «نفت» همواره یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های کشورها برای تنش‌های مختلف که بعضی اوقات به رودرویی‌های نظامی می‌کشید، بوده است. تابستان سال 1990، تولید نفت خام کویت به یک میلیون و 900 هزار بشکه در روز رسید. مازاد عرضه‌یی که باعث فروکش قیمت نفت شد. صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق که از به نتیجه نرسیدن اهدافش در ایران نیز سرخورده بود و ذخایر ارزی عراق را نیز به واسطه کاهش قیمت نفت در خطر می‌دید، چشم طمع خود را به سوی کویت دوخت. همین مسائل باعث شد تا صدام حسین خاندان آل‌صباح را به واسطه عدم پیروی از سیاست‌های او در مقابله با مازاد عرضه نفت خام، مجازات کند. یکی از فاجعه‌بارترین نتایج حمله‌ عراق به کویت، به آتش کشیده شدن چاه‌های نفتی این کشور بود. طبق گزارش آژانس حفاظت محیط‌زیست امریکا، حمله عراق به کویت باعث آسیب دیدن بیش از 700 چاه نفت، مخزن‌های ذخیره‌سازی سوخت، پالایشگاه و دیگر تجهیزات صنعت نفت کویت شد. در زمان‌ آتش‌سوزی چاه‌ها، متخصصانی از ایران و دیگر کشورها به کمک کویت رفتند.

ماجرای آتش‌سوزی در چاه‌های نفتی کویت به حدی بغرنج و تاریخی شد که اکنون اگر کلمه آتش‌سوزی چاه نفت را در موتور جست‌وجوی گوگل سرچ کنید، آتش‌سوزی کویت دومین نتیجه جست‌وجو خواهد بود. ایران به واسطه همسایگی با کویت نقش مهمی در خاموشی این آتش در گذشته داشته است. حجم آلایندگی حاصل از این آتش‌سوزی در کویت به حدی بود که در آوریل سال 1991، یکی از هواپیماهای عربستان‌سعودی به واسطه دود شدید در آسمان، سقوط کرد. قسمت غم‌انگیز و عجیب ماجرا اینجاست که یکی از افراد ارتش کویت بعدها در گفت‌وگویی بیان کرد که آنها آسمان را نه آسمانی پر از دود، بلکه آسمانی ابری می‌دیدند. او می‌گوید که دود 500 فوت بالاتر از ما قرار داشت و ما اصلا تصوری نداشتیم که ماهیت آن چیزی جز ابر است. ما تنها زمانی متوجه مشکل‌زا بودن این توده شدیم که مخاط دهان و بینی ما شروع به سیاه شدن کرد.

اکنون از آن روزها سال‌های زیادی گذشته و طبق خبری که روی پورتال وزارت نفت قرار گرفت، روز گذشته در آیینی که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد خاموش کردن آخرین حلقه چاه نفتی درکویت برگزار شد، از نقش کارشناسان و متخصصان ایرانی و خارجی در کنترل و مهار آتش بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی تاریخ تجلیل به عمل آمد. در این مراسم که با حضور سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورهای شرکت‌کننده در مهار آتش ٧٢٧ حلقه چاه نفت کویت از جمله جمهوری اسلامی ایران در میدان نفتی برقان برگزار شد، نزار العدسانی رییس شرکت نفت کویت با تشکر از کارشناسان ایران و دیگر کشورهای جهان گفت: رژیم سابق عراق با به آتش کشیدن ٧٢٧ حلقه چاه نفت در میدان‌های کویت بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی تاریخ را رقم زد به گونه‌یی که ١١شرکت متخصص بین‌المللی ٨ ماه طول کشید تا توانستند شعله‌های آتش را مهار کنند.

وی افزود: روزانه ٦ میلیون بشکه نفت از این چاه‌ها در آتش می‌سوخت و دود آن تا صدها کیلومتر رسید و موجب آسیب دیدن منابع آب‌های زیرزمینی کویت شد. العدسانی مهار آتش چاه‌ها را مرحله نوین تاریخ معاصر کویت توصیف و تاکید کرد: بدون همیاری کشورهای دوست هرگز نمی‌توانستیم این فاجعه هولناک را مهار کنیم. به گزارش روابط‌عمومی شرکت ملی حفاری ایران، نخستین موفقیت تیم صنعتگران و متخصصان ایرانی در مهار چاه‌های نفت کویت در مردادماه سال ١٣٧٠ رقم خورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر