اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۴۴۳

تولید بیش از 90 درصد زعفران جهان در ایران

چهارمین همایش ملی زعفران ایران با حضور نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی و اساتید دانشگاه‌ها در بیرجند برگزار شد.

به گزارش «تعادل» از بیرجند، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این همایش گفت: در جهان 300 تن زعفران تولید می‌شود که 90درصد از این میزان مختص ایران است. مهندس طهماسبی افزود: خام‌فروشی زعفران در کشور یکی از بزرگ‌ترین مشکلات است و سالانه 280 تن زعفران در کشور تولید می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اظهار کرد: از سال 80 تا 93 سطح زیرکشت این محصول از 46هزار هکتار به 88 هزار هکتار رسید و تولید آن نیز از 152 تن به 280 تن رسید و عملکرد راندمان تولید در یک هکتار 3.2 است.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته گام‌های اساسی برای زعفران برنداشتیم، اذعان کرد: در چند سال گذشته به دلیل کم آبی و مشکلات در این راستا کشاورزان به سمت کشت محصولات کم آ‌ب‌بر می‌روند که محصول زعفران یکی از آن نوع محصولات است.

طهماسبی با بیان اینکه دغدغه اصلی ما در زمینه برگزاری این همایش‌ها، معرفی پیازهایی که در شرایط خشکسالی و با وجود کم آبی کشت محصول زعفران است، اضافه کرد: از سال 80 تا 93 از نظر میزان و ارزش ریالی در این مدت از 51 میلیون دلار به 227میلیون دلار رسیده است.

وی با اشاره به طرح ملی زعفران اظهار کرد: طرح ملی زعفران تدوین شد و اسناد راهبردی در برنامه ششم قرار گرفت و طرح به مجلس رفت که امید است، اجرای آن تصویب شود و خراسان جنوبی به ویژه قاینات زعفران آن در دنیا بی‌نظیر است.


مدیر کل انتقال خون اردبیل تقدیر شد

به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، مدیرعامل سازمان انتقال خون از همکاران فعال و کوشای اداره کل انتقال خون اردبیل و دکتر الهویردی نوبخت، مدیرکل انتقال خون استان اردبیل تقدیر کرد.

بنابراین گزارش در جلسه شورای معاونان سازمان انتقال خون ایران و با حضور معاونان و مدیران ستادی سازمان انتقال خون، دکتر علی‌اکبر پور‌فتح‌الله با اشاره به عملکرد مثبت انتقال خون استان اردبیل در ایام محرم گفت: دکتر نوبخت با برنامه‌ریزی درست و با مدیریت مناسب و بهره‌گیری از زحمات پرسنل تلاشگر انتقال خون استان توانست با حضور خود در بین جمع داوطلبان اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورا، آنان را به ثبت نام در فهرست نوبت‌دهی نذر خون تا تاسوعا ترغیب کند.

گفتنی است، طرح نوبت‌دهی برای ادای نذر خون در استان اردبیل طی ایام ماه‌های محرم و صفر با استقبال چشمگیر مردم ایثارگر و شریف استان اردبیل اجرایی شد. در این طرح از مجموع مراجعه‌کنندگان 1500واحد خونگیری به‌ عمل آمد و 1230نفر- بیش از50درصد- در چرخه نوبت‌دهی ثبت نام قرار گرفته و ادای نذر اهدای خون خود را به روزهای آتی موکول کردند.


سامانه مدیریت انرژی در صنایع رونمایی شد

شرکت گاز استان خراسان رضوی از سامانه مدیریت انرژی در صنایع رونمایی کرد.

رییس امور پژوهش و فناوری این شرکت در مراسم رونمایی از این سامانه اظهار کرد: طراحی و تولید نرم‌افزار مدیریت انرژی و محاسبه معیار «ویژه صنایع» با نظارت کارشناسان واحد پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی انجام شده است.

وی نظارت و کنترل دقیق مصرف انرژی در بخش صنایع را از اصلی‌ترین اهداف اجرای این طرح دانست. سیدایمان پیش‌بین به کاربرد 10منظوره نرم‌افزار سامانه مدیریت انرژی در صنایع اشاره کرد و آن را دستاوردی بزرگ در حوزه بهینه‌سازی مصرف انژری در کشور برشمرد.

شایان ذکر است واحدهای گچ، آهک، لبنی، روغن، سیمان و... از مهم‌ترین صنایع پرمصرف در کشور به شمار می‌روند که به‌کارگیری این نرم‌افزار میزان خطا و راهکارهای کاهش مصرف انرژی را قبل از اخطار بازرسان به آنها نشان خواهد داد.


تمدید مهلت ارسال آثار به مسابقه عکس حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی از تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین مسابقه عکس و کاریکاتور حمل و نقل جاده‌یی خبر داد.

جواد وحدتی‌فرد با بیان اینکه مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این مسابقه 15آبان ماه بود، افزود: نظر به استقبال هنرمندان و درخواست جمعی از هنرمندان برای تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین مسابقه عکس و کاریکاتور حمل و نقل جاده‌ای، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این مسابقه تا 25آذرماه امسال تمدید شد.

وی ادامه داد: داوری آثار رسیده به این مسابقه نیز اوایل دی ماه انجام و زمان برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام اسامی برگزیدگان نیز متعاقبا اعلام می‌شود. رییس برگزاری دومین مسابقه عکس و کاریکاتور حمل و نقل جاده‌یی اظهار کرد: این مسابقه با هدف معرفی حمل و نقل عمومی بین شهری و کارکردهای آن و ایجاد ارتباط هنر و حمل و نقل و استفاده از نگاه تیزبینانه هنرمندان عکاس و کاریکاتوریست‌ها برای به تصویر کشیدن زوایای پنهان حمل و نقل برگزار می‌شود.

وی گفت: علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از شرایط شرکت در این مسابقه با شماره‌های 37650165 - 051 و 37650167 - 051 روابط عمومی اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی تماس حاصل کنند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی افزود: متن کامل فراخوان و فرم شرکت در دومین مسابقه عکس و کاریکاتور حمل و نقل جاده‌یی نیز از طریق سایت اینترنتی اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی به نشانی www. razavirmto.ir قابل دریافت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر