منابع بانکی چپاول شده‌اند

۱۳۹۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۴۲

یک کارشناس اقتصادی مهم‌ترین دلیل رکود تورمی کشور را مشکلات سیستم بانکی و مالی کشور دانست و گفت: منابع بانکی ما به معنای کامل کلمه چپاول شده است. سیستم بانکی در دهه 80 به خصوص در سال‌های 1383 و 1384 گسترش زیادی پیدا کرد و وارد فعالیت سفته بازی شد.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا اشرف‌زاده، با بیان اینکه بانک‌ها کار عملی واسطه‌گری مالی را کنار گذاشته و از طریق دارایی‌های انباشته خود وام‌هایی را براساس رابطه به بخش غیرمولد دادند، افزود: افرادی که از این طریق وام گرفتند انگیزه‌یی برای بازپرداخت اصل و فرع وام نداشتند. به گفته او، دولت نیز در این مدت به‌شدت از سیستم بانکی استقراض می‌کرد و در واقع منابع بانکی ما به معنای کامل کلمه چپاول شده است. همین موضوع باعث شده در سال‌های 1389 و 1390منابع بانک‌ها به پایان برسد.

اشرف‌زاده گفت: در کنار این موضوع در سال‌های 1390 و 1391 بحران ارزی برای کشور به وجود آمد. دلیل این بحران نیز تحریم نبود و اگر تحریم هم اتفاق نمی‌افتاد کشور ما به این بحران می‌رسید. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با کاهش ظرفیت تولید بیکاری نیز افزایش پیدا کرد و رکود ایجاد شد، درباره علل اصلی ایجاد تورم افزود: از سال 1386 مصارف دولتی یعنی آن چیزی که دولت به صورت عمرانی و جاری خرج می‌کرد کاهش پیدا کرد و رقم واقعی این مخارج در دو سال کمتر از 0.1 درصد رشد داشت و در سال‌های 89تا 91 نرخ رشد مصارف دولت منفی بوده است. اشرف‌زاده افزود: این درحالی است که درهمین مدت حجم پول هر ساله 30 تا 40درصد افزایش یافته است، یعنی بهترین زمینه را برای فساد و چپاول مملکت فراهم کردند. به گفته او، با این تورم ارزش دارایی‌های مسموم بانکی کاهش پیدا می‌کرد و بانک‌ها از خطر ورشکستگی نجات پیدا کردند و دولت نیز می‌توانست هر اندازه می‌خواست از سیستم بانکی پول بگیرد اما هزینه همه اینها را مردم باید از جیب خود به واسطه مالیات و تورم پرداخت کنند. اشرف‌زاده افزود: بانک‌ها به سرمایه‌داری فامیلی روی آوردند و با پیدا کردن دوست‌ها و فامیل‌های خود تسهیلات را به آنها می‌دادند به این ترتیب بانک‌ها وام‌ها را به افراد سفته بازی که در بازار سکه، طلا، ارز، اتومبیل و مسکن فعالیت می‌کردند، دادند. وی گفت: جهت‌گیری‌ها، علت‌یابی و سیاست‌هایی که تدوین شده به نظر من هیچ کدامش به خروج از رکود تورمی کمک نمی‌کند از سوی دیگر رییس‌جمهور اخیرا اعلام کرده که ما از رکود خارج شدیم که باز هم فکر می‌کنم این موضوع درست نیست و احتمالا دستگاه‌هایی موازی غیر از مرکز آمار و بانک مرکزی آمارهایی را تولید کرده و در اختیار رییس‌جمهور قرار می‌دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر