درخواست بررسی علنی گزارش حسابرسی شهرداری

۱۳۹۴/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۲۳۹

گروه مسکن و شهرسازی نیره خادمی

تخلفات مالی شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران به اندازه‌یی بوده است که اعضای پارلمان شهری در جریان برگزاری دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران از رییس شورا درخواست کردند بررسی گزارش حسابرسی به صورت علنی برگزار شود تا مردم و رسانه‌ها نیز در جریان جزییات مناسبات مالی پرابهام مدیریت شهری قرار گیرند.

فروش ٨٠ هزار متر از زمین‌های ممنوعه اراضی عباس‌آباد، واگذاری‌های بدون مزایده و غیرشفاف، تخلف مالی ٥٤٠‌ میلیون‌تومانی مدیرعامل یکی از شرکت‌های وابسته به شهرداری و پاداش خلاف دستور یک‌ میلیارد و‌٩٠٠‌ میلیون‌تومانی به پرسنل و معاونان شهردار تنها بخشی از مواردی است تاکنون از گزارش‌های حسابرسی شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران احصا شده است با وجود این، مهدی چمران به عنوان بالاترین مقام رسمی در پارلمان شهری تهران معتقد است که «هنوز نمی‌توان در مورد این حسابرسی‌ها قضاوت کرد و باید منتظر نتیجه ماند.» آن طور که علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا درباره آخرین جلسه بررسی گزارش حسابرسی شهرداری گفته است روز دوشنبه به عنوان بدترین روز حسابرسی شرکت‌های وابسته به شهرداری با دو گزارش مردود و یک گزارش عدم اظهارنظر رقم خورده است. شاید بازتاب همین خبر بود که منجر شد تا رییس شورای شهر تهران نسبت به قضاوت‌ها واکنش نشان دهد. او با اشاره به برگزاری جلسات گزارش‌های حسابرسی شهرداری تهران از سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته شهرداری تهران گفت: این جلسات بطور منظم در روزهای دوشنبه برگزار می‌شود و در درجه اول از دوستان انتظار داریم که بطور مستمر و منظم در این جلسات حضور پیدا کنند. البته در این گزارش‌ها پیشرفت‌ها و پس‌رفت‌هایی دیده می‌شود ضمن اینکه شهرداری تهران از بررسی حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌ها استقبال می‌کند. او با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در خصوص عدم شفافیت هزینه‌ها در سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران توضیح داد: در درجه اول، این گزارش‌ها از سوی حسابرس اعلام می‌شود و نمی‌توان اعلام کرد که اتفاقی یا تخلفی در شرکت‌ها و سازمان‌ها رخ داده است و باید قضاوت را به بعد موکول کنیم.

عباس جدیدی یکی دیگر از اعضای شورا بود که در این باره اظهارنظر کرد. او گفت: باید در انتخاب ذی‌حسابان دقت لازم صورت گیرد، در صورت تحقق این امر، حسابرسی‌ها به چالش کشیده نمی‌شود. متاسفانه در انتخاب ذیحسابان دقت لازم صورت نمی‌گیرد و تحصیلات آنها مرتبط با کارشان نیست. از سوی دیگر نگاه نقادانه در خصوص حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران به این مجموعه متمرکز شده است و این اتفاق خوبی نیست.


حسابرسی را سیاسی نکنید

با این حال رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران‌ هنوز معتقد است که باید گزارش‌های حسابرسی شهرداری تهران در صحن علنی شورا بررسی شود و این موضوع را به عنوان پیشنهاد عنوان کرد. علیرضا دبیر سیاسی کردن گزارش‌های حسابرسی را ظلم به مردم دانست و گفت: اطلاعات موجود در کمیسیون برنامه و بودجه در دسترس همه اعضای شورای شهر قرار دارد، گزارش‌های حسابرسی می‌تواند در صحن علنی بررسی شود چرا که این مهم‌ترین وظیفه ما به عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران است.

موضوعی که رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به عنوان پیشنهاد مطرح کرد مورد درخواست دیگر اعضای شورا از جمله مسجدجامعی و مختاباد نیز بود. رییس پیشین شورای شهر در این باره گفت: اگر بررسی این گزارش‌ها در دستور جلسات روز سه شنبه شورا قرار گیرد مردم در جریان امور قرار می‌گیرند و سیاسی شدن این موضوع نیز مرتفع خواهد شد.

مهدی چمران در پاسخ به این عضو شورا گفت: البته در دوره‌های قبل هم این گزارش‌ها به صورت علنی بررسی می‌شود اکنون نیز پس از اتمام بررسی مناسبات مالی شرکت‌ها حسابرسی‌ها را به صورت علنی دنبال خواهیم کرد.


افزایش 1500 درصدی جریمه قطع درختان

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز با انتقاد از برخوردهای دوگانه برخی اعضای شورا و متهم کردن کمیسیون شهرسازی و معماری در موضوع کاهش جریمه قطع درختان گفت: در جلسه‌یی که کاهش جریمه قطع درختان تصویب شد 27 نفر از اعضا حضور داشتند و تمام آنها به این طرح رای دادند. نرخ جریمه قطع درختان در مقایسه با سال 85، 1500 درصد افزایش یافته و این اقدام فقط توسط کمیسیون شهرسازی ومعماری انجام شده است اما مساله کاهش مربوط به افزایش 2500 درصدی در گذشته بود که این نگرانی را به وجود آورد که با این افزایش مردم تمایل خود را به کاشت نهال و درخت از دست می‌دهند، بنابراین برای تعدیل این جریمه اقدام شد.


طرح انضباط اجتماعی جمع‌بندی ندارد

محمد سالاری همچنین درباره طرح انضباط اجتماعی توضیحاتی را ارائه کرد. او گفت: بعد از پایان گزارش‌های شهرداری در خصوص طرح انضباط اجتماعی باید جلسه‌یی با حضور دکتر قالیباف و معاونان وی تشکیل شود و یک سند برای ما بیاورند چراکه اگر سندی وجود نداشته باشد ما چگونه باید موضوعات را رصد و راستی‌آزمایی کنیم. اینکه شهرداری به احصاء و شناسایی مشکلات منطقه 12 پرداخته و برنامه‌های عملیاتی خوبی به ویژه در حوزه مرمت بافت تاریخی و حذف زوائد بصری ارائه کرده و به گزارش آن در صحن شورا می‌پردازد جای تقدیر دارد اما یک اشکال کلی در روند ارائه این گزارش‌ها و جمع‌بندی آن وجود دارد. چند جلسه از شورای شهرتهران به ارائه این گزارش‌ها اختصاص داده شد اما خروجی این جلسات چه شد؟ یعنی یک سند جامعی که مبتنی بر شناخت تمامی مشکلات در کلیه حوزه‌ها و ماموریت‌های مدیریت شهری اعم از چشم‌انداز، ماموریت، راهبرد و پروژه ارائه نشده است. البته ارتقاء کیفیت زندگی در منطقه 12 و بازگشت حیات اجتماعی به این منطقه خود چشم‌اندازی برای این طرح است، حال باید دید چه راهبردهایی برای آن تعیین شده است؟. راهبردهایی که توسط معاونان اعلام شده است از یک انسجام و مدل پذیرفته شده تبعیت نمی‌کند که نهایتا منتج به احکام و در ذیل آن طرح و پروژه باشد و در نتیجه ما بدانیم آنچه در حوزه‌های مختلف بیان شده چگونه قرار است اجرا شود؟.


ابهام در ارسال گزارش سازمان ورزش

تعلل 16 ماهه سازمان ورزش شهرداری برای ارائه گزارش به شورا نیز موضوع دیگری بود که عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نسبت به آن انتقاد کرد. عباس جدیدی گفت: حدود 16 ماه است که ما از سازمان ورزش درخواست کرده‌ایم که مدارک لازم را درخصوص واگذاری اماکن ورزشی به ما ارائه دهند که همچنان این کار مورد غفلت این سازمان قرار گرفته است.

تخلفات تازه شورای معماری منطقه 6

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز از تخلف تازه‌یی از سوی مجموعه شهری خبر داد. ابوالفضل قناعتی با اشاره به تخلف ساختمانی در منطقه ۶ گفت: قطعه زمینی در منطقه ۶ در پهنه S۱۲۳ قرار دارد که این پهنه مجوز پنج طبقه ساخت و ساز دارد. در شورای معماری منطقه، سه طبقه مجوز ساخت بیشتر صادر شده که شورای معماری منطقه چنین اجازه‌یی ندارد. در حال حاضر مالک بیش از ۸ طبقه‌یی که قرار بوده در این قطعه زمین بسازد، در حال ساخت است، اما عوامل اجرایی شهرداری با آن برخورد نمی‌کنند. مجوز ۴۷۵۹ متر برای این ملک صادر شده و در حال حاضر ۱۲۷۸ متر در این منطقه که در خیابان یوسف‌آباد و یکی از پرترافیک‌ترین مناطق تهران است، در حال ساخت است. وی همچنین از ایجاد گودی در تپه‌های عباس‌آباد در نزدیکی ساختمان در حال احداث که مربوط به بانک مرکزی است خبر داد و گفت: مشخص نیست این گودبرداری برای چه ساخت و‌سازی است؛ این در حالی است که نباید هیچ ساخت و‌سازی در تپه‌های عباس‌آباد انجام شود. مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در پاسخ گفت: ما این تذکر را به شهرداری منطقه ۳ داده‌ایم اما هنوز جواب آن نیامده است.


کمک 5 میلیاردی شهرداری به سیل‌زدگان

دو فوریت طرح کمک پنج میلیارد تومان شهرداری تهران به مردم ایلام، لرستان و کوهدشت نیز یکی دیگر از مباحث مطرح شده در جلسه شورای شهر بود که در نهایت به تصویب رسید. با این وجود برخی از اعضای شورا از جمله پرویز سروری، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران با این طرح مخالف بودند. او در این باره گفت: ما با مردم سیل‌زده احساس همدردی می‌کنیم اما جای سوال است که آیا جای شهرداری با وزارت کشور و دولت عوض شده؟ آیا قرار است منابع پولی از شهر تهران در اختیار مناطق آسیب‌دیده قرار بگیرد؟ کشور ما حادثه‌خیز است. ممکن است این کمک به روال بدل شود که قطعا آثار مطلوبی نخواهد داشت. در حالی شهرداری تهران کمک 5 میلیاردی به مردم سیل‌زده را در دستور کار قرار داده که دولت تنها 10 میلیارد تومان می‌خواهد به آنها کمک کند و این در حالی است که شهرداری پول پیمانکاران را نداده است. گفتنی است روز گذشته قدرت گودرزی، معاون شهردار تهران از بدهی ۳۶۰۰ میلیاردی شهرداری به پیمانکاران خبر داد و گفت: در ابتدای سال، بدهی شهرداری به پیمانکاران ۴۲۰۰ میلیارد بود که تاکنون ۵۱۵ میلیارد آن پرداخت شده و مابقی نیز در حال پرداخت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر