ضمانت ۸۰ درصد وام تعاونی دانش ‌بنیان

۱۳۹۴/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۲۳۶

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با اعلام اینکه تا 80درصد وام تعاونی‌های دانش‌بنیان و مناطق محروم ضمانت می‌شود، گفت: اتاق تعاون ایران برای تاسیس شرکت تخصصی تامین سرمایه تعاون با سازمان بورس وارد رایزنی شده است.

مهدی حسین‌نژاد در گفت‌وگو فارس با بیان اینکه تمام خدمات صندوق ضمانت سرمایه تعاون در حوزه تعاونی‌ها و اتحادیه تعاونی ارائه می‌شود، اظهار کرد: با توجه به گستردگی فعالیت‌، صندوق‌های مشابه در دنیا مورد بررسی قرار گرفتند و ابزارهای جدیدی در این زمینه تعریف شد. علاوه بر ضمانت معاملات و ضمانتنامه اعتباری، خدمات دیگری برای توسعه تامین مالی بنگاه‌های خرد و کوچک و بزرگ تعاونی تعریف می‌شود. مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با اشاره به اینکه به دلیل گستردگی فعالیت‌های تعاونی‌ها وارد تفاهم برای تامین مواد اولیه شده‌ایم، گفت: مواد اولیه با ضمانت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون به نفع تعاونی‌ها تهیه می‌شود و در این راستا هزینه‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تضمین میوه شب عید سال گذشته اشاره کرد و گفت: برای امسال هم با سازمان تعاونی روستایی وارد مذاکره شدیم که امسال هم برای میوه شب عید ضمانتنامه صادر کنیم. حسین‌نژاد اشاره‌یی هم به عملکرد خود در 7ماه امسال داشت به طوری که در این مدت تقریبا 8 برابر سال گذشته ضمانتنامه صادر شده و این میزان پرتفولیو به بیش از 500 میلیارد تومان خواهد رسید. با این وجود برنامه‌های جدیدی برای تامین مالی وجود دارد که نرم‌افزارهای آن در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون آماده می‌شود. مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در پاسخ به این سوال که آیا برای تامین مالی تعاونی‌ها از ظرفیت‌های بازار سرمایه هم استفاده خواهد شد، یا خیر تاکید کرد: در این باره اتاق تعاون ایران با هدف ایجاد ابزارهای جدید تامین مالی با سازمان بورس وارد رایزنی شده است تا تامین سرمایه تخصصی تعاون راه‌اندازی شود. وی درباره کارمزد صدور ضمانتنامه تعاون هم گفت: سال اول یک درصد، سال دوم نیم درصد و در ادامه به همین شکل کاهش می‌یابد به طوری که اگر ضمانتنامه 7ساله باشد حدود 3درصد کارمزد دریافت خواهد شد یعنی سالانه کمتر از 0.75درصد علاوه بر آن اگر وثایق بیشتری نزد صندوق گذاشته شود و در صورت کاهش ریسک، میزان کارمزد کمتر خواهد شد. حسین‌نژاد درباره درآمد این صندوق در سال گذشته تصریح کرد: درآمد ناشی از صدور ضمانتنامه‌ها در سال گذشته 32میلیارد تومان بود و کمتر از یک درصد از ضمانتنامه‌های صادرشده به امور حقوقی برای دریافت وثایق معرفی می‌شود. با کسر ذخایر فنی در مجموع 14میلیارد تومان سود قابل توزیع در صندوق ضمانتنامه تعاون به دست آمد. معاون سابق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به اینکه از بدو تاسیس 500 شرکت تعاونی تحت پوشش قرار گرفته‌اند، گفت: هنوز بسیاری از تعاونی‌ها در جریان فعالیت این صندوق نیستند و در این باره علاوه بر دعوت اتحادیه‌ها، تفاهمنامه‌هایی هم امضا شد. وی سرمایه صندوق را 180میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: طبق اساسنامه تا 10برابر سرمایه امکان صدور ضمانتنامه وجود دارد که این میزان در صورت تکمیل تا 1800میلیارد تومان می‌رسد. حسین‌نژاد همچنین از آغاز همکاری‌های جدیدی با بورس کالای ایران به ذی‌نفعی تعاونی‌های عرضه‌کننده محصول خبر داد و گفت: تعاونی‌ها هنوز شناخت کافی نسبت به این بازار شفاف و کارآمد ندارند. ضمانتنامه تا 80درصد تسهیلات تعاونی‌های دانش‌بنیان و مناطق محروم صادر می‌شود. صدور ضمانتنامه در گذشته سه ماه بود که هم‌اکنون به حداکثر 10روز رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر