شاخص کل حتی با معاملات بلوکی نجات نیافت

۱۳۹۴/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۲۲۸

گروه بورس

بازار سرمایه در ماه‌های گذشته روزهای کم رمق و بی‌تحرکی را طی کرد. معاملات بلوکی نیز نتوانست بازار سرمایه را در روزهای گذشته در روند مثبت نگهدارد. روند بازار، با ارائه گزارش شش ماهه شرکت‌ها در یک ماه گذشته بیشتر تضعیف شد. شرکت‌هادر حالی اطلاع‌رسانی‌های لازم را در خصوص نحوه عملکرد خود را طی نیمه اول امسال انجام دادند که اکثر این گزارش‌ها ناامید‌کننده و حاکی از شرایط نامناسب سودآوری شرکت‌ها بود، هرچند که برخی کارشناسان معتقدند که چشم‌انداز بورس با طرح‌های دولت امیدوارکننده است.

دولت در نظر دارد از نیمه دوم آبان ماه جاری برای خروج از رکود اقتصادی طرحی با محوریت تزریق نقدینگی به اقتصاد کشور از طریق بانک‌ها اجرایی کند که این برنامه جهت تحریک بخش تقاضا برای خرید کالاهای داخلی همچون کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای، خودرو و مسکن تدوین شده تا تقاضا از طریق دریافت وام کم بهره و با اقساط طولانی مدت افزایش یابد. حال آنکه هنوز مکانیسم اجرای این طرح با ابهام همراه است، اما کارشناسان بازار سرمایه در تاثیر بسته‌های دولت بر بازار با دیده تردید نگاه می‌کنند.

محمد قصری با اشاره به وضعیت رکود حاکم بر بازار سرمایه گفت: شرایط کنونی بورس متاثر از وضعیت اقتصادی کشور است و تا زمانی که اقتصاد از رکود خارج نشود نباید منتظر رونق بازار سهام بود. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بورس تا پایان سال اذعان داشت: با توجه به ابهامات مربوط به برنامه اقتصادی دولت در خصوص خروج از رکود نمی‌توان چشم‌انداز میان و بلندمدت روشنی را برای بازار سهام پیش‌بینی کرد و در کوتاه‌مدت هم به دلیل وجود ابهامات در اقتصاد و نیز صنایع مختلف سهامداران سعی می‌کنند اقدام به نوسانگیری کنند و نگاه بلندمدتی به بازار ندارند.

وی در ادامه با تاکید بر ابهامات موجود در بسته خروج از رکود دولت افزود: رکود حاکم بر اقتصاد کشور تاثیر خود را بر گزارشات 6 ماهه شرکت‌ها گذاشته است و این گزارشات نامناسب در شرایط کنونی مانع رشد بیشتر بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در شرایط کنونی شاید تنها مولفه اثرگذار بر اقتصاد و بورس را بتوان در تحول و بهبود وضعیت بازار جهانی برخی کالاها از جمله نفت، بهای برخی فلزات و سنگ آهن جست‌وجو کرد.

وی افزود: علاوه بر این نکته اجرای شدن برجام و نیز رفع تحریم‌ها نیز یکی از عواملی است که در صورت تحقق تا پایان سال می‌تواند بر اقتصاد و بازار سرمایه کشور اثرگذار باشد و بر این اساس شاید بتوان روزنه‌یی را برای تغییر و تحولات مثبت و اثرگذار گزارشات 9ماهه شرکت‌ها متصور بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از چالش‌های جدی بورس نبود نقدینگی است گفت: نقدینگی در بازار پرابهام این روزهای بورس ورود نمی‌کند و کاهش حجم و ارزش معاملات هم تایید‌کننده این ادعاست.

وی درخصوص کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها از 13 به 10درصد گفت: این تصمیم می‌تواند موجب افزایش نقدینگی بانک‌ها و نیز زمینه‌ساز کاهش نرخ سود بانکی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سهام اذعان داشت: در حال حاضر سودهای بالای 20درصد در نظام بانکی، انگیزه‌یی برای سرمایه‌گذاران برای آوردن نقدینگی خود به بورس باقی نگذاشته و علاوه بر این نرخ بالای سود بانکی باعث افزایش قیمت تسهیلات ارائه شده به بنگاه‌ها شده است.

در همین ارتباط مدیر معاملات و پرتفوی سهام شرکت سرمایه‌گذاری مهرآیندگان، اظهار داشت: به نظر بنده، تا تکلیف نهایی تحریم‌های بین‌المللی مشخص نشود و مشکلات صنایع در رابطه با صادرات نقل و انتقال پول و سوییفت بانکی حل نگردد، نمی‌توان انتظار بهبود شرایط بازار سرمایه را داشت. اما بطور کلی در صورت ادامه شرایط فعلی قیمت سهام حاضر در بازار بورس از آنچه در حال حاضر است کمتر نخواهد شد، به اصطلاح کف پایین‌تری نخواهد داشت، اما شاهد رشد قیمتی نیز خواهیم بود.

به گزارش تعادل به نقل از بورس نیوز، مجید بهرامی در ادامه افزود: در رابطه با عملکرد شرکت‌ها و صنایع مختلف طی 6ماهه نخست سال جاری، شاهد تعدیل‌های منفی در برخی شرکت‌ها بودیم که البته این کاهش سودآوری در قیمت سهامشان لحاظ شده بود، چرا که بازار سرمایه، بازار خرید و فروش انتظارات بوده و قبل از وقوع اتفاقی آثار آن را می‌توان در روند قیمتی آن مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است که با توجه به رکود اقتصادی و انتظاراتی که برای بعضی صنایع می‌رفت، شاهد عملکرد نسبتا مناسب و در برخی موارد تعدیل مثبت در گروه‌هایی مثل پتروشیمی، انفورماتیک و چند شرکت غذایی بودیم و این در حالی بود که مجموعه‌های پتروشیمی باتوجه به ابهاماتی که در خصوص نرخ خوراک‌شان وجود دارد، باز هم پوشش‌های مناسبی داشتند و اگر شایعاتی که در رابطه با نرخ خوراکشان در محدوده 9.5 سنتی وجود دارد، به واقعیت بپیوندند، قطعا شاهد تایید‌ای پی اس‌های فعلی و با لحاظ مواردی مانند افزایش قیمت نفت و قیمت جهانی محصولات شاهد افزایش‌ای پی اس‌های مثبت و عملکرد بهتری در 6ماهه دوم سال خواهیم بود. در غیر این‌صورت و عدم تایید اخبار مرتبط با نرخ خوراک، کاهش چشمگیر سود شرکت‌های پتروشیمی نیز در نیمه دوم سال دور از ذهن نیست.


معاملات تالار شیشه‌ای

در نتیجه معاملات روز گذشته سهامداران بیش از 484میلیون برگه سهم و حق تقدم را به ارزش 944میلیارد ریال در 26هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند.

همچنین در این روز شاخص کل با افتی 44واحدی در عدد 62هزار و 811واحد قرار گرفت. این متغیر روزهاست برای عبور از کانال 62هزار واحدی تلاش می‌کند اما همچنان در مرز کانال 63هزار واحدی در حال درجا زدن است.

نمادهای مخابرات، بانک پاسارگاد، پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی جم با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت بیشتر این متغیر شدند. این در حالی بود که پتروشیمی پردیس، پتروشیمی خلیج فارس و ارتباطات سیار با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص افت بیشتر این متغیر را رقم زدند.

همچنین سه گروه بانک‌ها، شیمیایی و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند.

همچنین در پایان معاملات دیروز ایران خودرو با معامله 119میلیون سهم به ارزش 236میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه 12آبان ماه 94، با کاهش 44واحدی به رقم 62هزار و 811واحد دست یافت. شاخص قیمت وزنی اما، با افت 17واحدی به عدد 24هزار و 775واحد ایستاد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با 7واحد افت عدد 70هزار و 25واحد را تجربه کرد. شاخص بازار اول اما پس از کاهش یک واحدی روی عدد 43هزار و 819واحد ایستاد و شاخص بازار دوم با 264واحد کاهش به رقم 138هزار و 171واحد رسید. طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی پردیس با 33واحد، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با 23واحد و همراه اول با 19واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با 33واحد، بانک پاسارگاد با 17واحد، پالایش نفت بندرعباس با 16واحد بیشتری تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر داشتند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 94میلیون تومان بالغ شد، که ناشی از دست به دست شدن 484میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 26هزار و 733نوبت داد و ستد بود، همچنین در بازار نقدی این بازار نیز ارزش معاملات به بیش از 79میلیارد تومان بالغ شد.


افزایش حجم دادوستدهای بلوکی

بانک ملی ایران بعد از 4.5سال اقدام به عرضه ۵درصد شرکت خاص و مهم بازار سرمایه یعنی سپرده‌گذاری مرکزی می‌کند.

بازار طبق پیش‌بینی به لیدری گروه خودرویی شروعی مثبت داشت اما با گذشت زمان و فروکش شدن هیجان معاملات، اکثر گروه‌ها متعادل‌تر دنبال شدند که در این بین جابه‌جایی بلوک 120میلیون سهمی ایران خودرو در درصدهای مثبت علاوه بر رشد سهم، 15واحد شاخص کل را مثبت کرد. همچنین نمادهای خچرخش و خاهن همچنان با توجه به خبر افزایش سرمایه با اقبال بالا، رشد قیمتی و صف خرید را تجربه کردند بقیه هم گروهی‌ها هم اکثرا متعادل به کار خود پایان دادند. گروه لیزینگی و حمل و نقل نیز غالبا متعادل بودند که در این بین گروه حمل و نقل از فشار فروش به مراتب بیشتری برخوردار بودند تا جایی که نماد حفارس با افت حدود 7.6درصدی به گردونه معاملات بازگشت. موسسه بین‌المللی کپیتال اینتلیجنس رتبه اعتباری درازمدت ایران را از B به B+ ارتقا داد و اعلام کرد چشم‌انداز رتبه اعتباری ایران از مثبت به با ثبات تغییر کرده است

گروه‌های بانکی، بیمه‌یی و سرمایه‌گذاری غالبا متعادل، مثبت دنبال شدند اما نمادهای وکار، وبوعلی، وبهمن، وگستر با اعمال فشار فروش بیشتر و افت قیمتی به کار خود پایان دادند. نمادهای سمایه، وپست و وخاور تحت تاثیر خریدهای حقوقی، رشد قیمتی را تجربه کردند همچنین نماد واتی به دلیل ریزش بالای قیمتی و قرار داشتن در سطوح جذاب مورد توجه نوسان گیرها قرار گرفت و صف خرید شد که در این بین خریدهای حقوقی گروه کارخانجات صنعتی ومعدنی ایران مزید بر علت بود. جابه‌جایی بلوک حدود 340میلیون سهمی در نماد وپاسار نیز نمایان بود. بانک ملی ایران بعد از 4.5 سال اقدام به عرضه ۵درصد شرکت خاص و مهم بازار سرمایه یعنی سپرده‌گذاری مرکزی می‌کند. به این ترتیب قرار است 25میلیون سهم این شرکت 50 میلیارد تومانی به قیمت پایه هر سهم 735تومان واگذار شود. این عرضه چهارشنبه جاری 13مهر به صورت یکجا و نقد در فرابورس انجام می‌شود و احتمالا با استقبال کارگزاران مواجه خواهد شد. گروه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی اکثرا منفی دنبال شدند که افت هر چند اندک قیمت‌های جهانی نفت و ادامه ابهامات نرخ خوراک و سوخت و عدم قیمت‌گذاری شرکت پالایش و پخش فرآورده نفتی مزید بر علت بود در این بین صف خرید نماد شکلر و معاملات مثبت نمادهای شاراک و شبهرن چشم نوازی می‌کرد. نفت پاسارگاد بعد از تعدیل منفی 29درصدی و پوشش 40درصدی در عملکرد 6ماه، تحت حمایت‌های حقوقی، متعادل مورد بازگشایی قرار گرفت. تعدیل منفی مذکور شرایط سخت و مشکلات فروش گروه‌های مذکور را پیش از پیش نماین ساخت.

در گروه‌های ماشین‌آلات، تجهیزاتی و برقی، نمادهای بکاب، به سویچ، بنیرو، لخزر، تکشا و تکنو متعادل، مثبت و بقیه اکثرا کم حجم و منفی پیگیری شدند. شرکت ایران ترانسفور در گزارش 6ماهه با پوشش 17درصدی عمدتا به دلیل کاهش 19درصدی فروش معاملاتی منفی را دنبال کرد.

در گروه‌های فلزی و معدنی، نمادهای کروی، کبافق، فسرب، زنگان، ذوب، فمراد و فولای مثبت و بقیه متعادل دنبال شدند که در این بین نماد فملی با توجه به تعدیل منفی اعلامی با افت حدود 7درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت و افت حدود 95.5واحدی شاخص کل را ایجاد کرد.

جابه‌جایی بلوک حدود 13میلیون سهمی اخابر علاوه بر رشد سهم، رشد حدود 17درصدی شاخص کل را ایجاد کرد. با توجه به عقب‌نشینی خریداران و نمایان شدن نوسانات منفی در اغلب گروه‌ها، گروه بتا منفی قندی مجددا مورد توجه نوسان‌گیرها قرار گرفتند و مثبت و همراه صف خرید به کار خود پایان دادند. گروه‌های غذایی، کاشی و سرامیک، کانی‌های غیرفلزی، اغلب منفی دنبال شدند که در این بین معاملات نماد کگاز با صف خرید چشم‌نوازی می‌کرد. گروه‌های بنیادی محور‌ای تی و دارویی نیز همچنان کم حجم و مثبت دنبال شدند.

در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل متاثر از معاملات منفی نمادهای فملی و شپدیس با افت (86.99) واحدی به ارتفاع 62,855.70 واحدی رسید که در این بین نمادهای اخابر، خودرو و شبهرن بیشترین تاثیر مثبت را داشتند. با توجه به نحوه دادوستدها، احتمالا فردا بازاری متعادل با گرایشی منفی را نظاره‌گر باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر