آینده مبهم مباحثه‌های حزب جمهوری‌خواه

۱۳۹۴/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۲۲۱


مازیار معتمدی

نیویورک تایمز

اتحاد جدید امریکا برای مقابله با داعش در سوریه به مشکل برمی‌خورد - چند هفته بعد از اینکه دولت اوباما برنامه شکست‌خورده پنتاگون برای تعلیم دادن و مسلح کردن شورشیان سوری برای مبارزه با داعش را کنسل کرد، مسوولان رسمی امریکایی از تلاشی جدید برای مسلح کردن نیروهای زمینی جدید برای مقابله با داعش خبر دادند. اما 10 روز مصاحبه با نیروهای اتحاد و بازدید از خطوط مقدم جبهه شمال سوریه این مساله را واضح کرد که تا اینجای کار، این تلاش جدید تنها به اسم وجود دارد و چالش‌های سیاسی و تاکتیکی که باید با آن روبه‌رو شود، بسیار بزرگ هستند. فرای فاکتورهای اولیه تاکتیکی، اتحاد جدید با چیزی مواجه است که احتمالا در طولانی‌مدت، چالشی بسیار جدی‌تر خواهد بود: با وجود اینکه این اتحاد قرار است بیشتر در مناطق عرب، زمین‌های اشغالی را از داعش پس بگیرد، تقریبا تمام نیروی مبارزه این گروه از شبه‌نظامی‌های کرد تشکیل می‌شود. این حقیقت آماری احتمالا ترکیه که یکی از متحدان حیاتی امریکاست را بیشتر نگران کرده و همچنین قابلیت حمله نیروها به داعش در جوامع عرب را محدود می‌کند.

افزایش میزان مرگ و میر سفیدپوستان میانسال - اتفاقی شگفت‌انگیز دارد برای امریکایی‌های سفیدپوست میانسال می‌افتد. بر خلاف هر گروه سنی دیگر، بر خلاف تمام گروه‌های نژادی و قومی دیگر، بر خلاف همتایان‌شان در کشورهای ثروتمند، میزان مرگ و میر این گروه افزایش داشته است، نه کاهش. این مساله را دو اقتصاددان دانشگاه پرینستون گزارش دادند؛ انگوس دیتون که ماه گذشته جایزه نوبل اقتصاد سال 2015 را از آن خود کرد و آن کیس. با تحلیل داده‌های سلامت و مرگ و میر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده (سی‌دی‌سی) و دیگر منابع، آنها به این نتیجه رسیدند که میزان مرگ و میر رو به رشد سالانه این گروه به خاطر کشنده‌های بزرگ مثل بیماری قلبی یا دیابت نیست، بلکه دلیل آن بیماری‌هایی است که از مصرف بیش از حد الکل و موادمخدر سرچشمه می‌گیرد: بیماری کبد و مصرف بیش از حد هرویین و مواد مخدر دیگر.


واشنگتن پست

وسوسه بستن درها - در حالی که اسلوونی پشت سرشان و اتریش درست جلوی‌شان بود، پناهجویان خود را به سمت حصارهای فلزی که راه‌شان را بسته بود حرکت دادند و با هم در هوای دودگرفته شب فریاد زدند: «ما می‌خواهیم برویم!». نزدیک به هزار نفر کل روز منتظر باز شدن مرز بودند و با سربازان مسلحی صحبت می‌کردند که به درخواست‌های آب و غذا با نگاه‌هایی سردتر از درجه هوای شب پاسخ می‌دادند. گالیا علی به پسر 8 ساله معلول خود که کنار آتش دراز کشیده بود و می‌لرزید، اشاره کرد و گفت: «ما تا همین حالا دو شب را بیرون گذرانده‌ایم. اگر تا صبح اینجا بمانیم او می‌میرد.»

چند ساعت بعد، موانع برداشته شدند و مهاجران به سمت اتریش حرکت کردند. اما در حالی که تعداد تاریخی مهاجرانی که خواستار زندگی‌های جدید در اروپا هستند در بالا و پایین این مسیر حرکت می‌کنند، فشار برای بستن مرزهای باز معروف اروپا برای همیشه بیشتر شده است. مجارستان از قبل ثابت کرد که می‌تواند تا حد زیادی با نصب کردن سیم خاردار و وضع حکم‌های زندان طولانی‌مدت برای هر کسی که جرات عبور از آن را داشته باشد، خودش را از بحران مهاجرت جدا نگه دارد. این حرکت مجارستان باعث شده تا بار بحران مهاجرت به کشورهای همسایه منتقل شود و در نتیجه حالا رهبران آن کشورها هم وسوسه شده‌اند تا فنس‌های خودشان را بسازند.

ترامپ مباحثه را سر و ته می‌کند - روز دوشنبه پس از اینکه کمپین دونالد ترامپ اعلام کرد: این غول تجارت املاک به جای اینکه به عنوان بخشی از یک تلاش گروهی با رقبایش به مباحثه بپردازد، شرط‌های خودش را مستقیما با تهیه‌کنندگان تلویزیونی به مذاکره خواهد گذاشت، فرمت و محتوای مباحثه‌های ریاست‌جمهوری بعدی حزب جمهوری‌خواه زیر سوال رفت. بعد از مباحثه هفته گذشته که سی‌ان‌بی‌سی مسوولیت میزبانی آن را بر عهده داشت و بیشتر کاندیداها قبول داشتند بسیار بد بود، تلاشی برای دستیابی به یک نظر جامع به وجود آمده بود اما این حرکت ترامپ آن را عملا از بین برد. به عنوان یک سلبریتی میلیاردر که یکی از فاکتورهای اصلی تعداد رکوردشکن بینندگان مباحثه‌ها بوده است، ترامپ علاقه زیادی به تلاش برای تبلیغ خواسته‌های رقبایش ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر