پریسا سجادی
زمانی که تعریف کردن کار خوبی بود را به یاد دارید؟ دیگر این طور نیست. این روزها مد شده که فکر کنیم تعریف کردن بد است. برای خردسالان بد است. برای کودکان بد است. آیا برای کارمندان هم بد است؟ به گفته بعضی کارشناسان برای کارمندان قطعا بد است. درحقیقت کارمندان باید حواسشان به رییسهایی که از آنها تعریف میکنند، باشد. اما تحقیق جدیدی از هاروارد، حداقل در رابطه با کارمندان، میگوید ما در اشتباه هستیم. تعریف کردن از کارمندانتان ممکن است باعث استرس کمتر، افزایش خلاقیت و توانایی حل مسائل شود. شاید جنبش ضد تحسین در قالب واکنش به نگرانی بیش از حد نسبت به پیدایش «احترام به نفس» در کودکان شکل گرفت. بعضی افراد معتقدند القای احترام به نفس زیاد خوب نیست، به خصوص زمانی که با دستاوردی همراه نباشد. این سنت دیرینه فکری وجود دارد که اعتماد به نفس اگر با تواضع اداره نشود، باید توازن داشته باشد. در عرف جامعه، ما معمولا در برابر تمایل خود به نیاز تشویق شدن مقاومت میکنیم. ما افراد فروتن را به آنهایی که دست از تمجید خود بر نمیدارند، ترجیح میدهیم. سر کار، یعنی جایی که قضاوت بر مبنای موفقیت در انجام کارمان است هم کارمندان و
سرپرستان اغلب باید این موفقیت را با لحنی فروتنانه بیان کنند. بررسی سالانه کاری معمولا شامل تحسین از کارهایی که خوب انجام شدهاند میشود، اما بخش اصلی هم برای سرپرستان و هم کارمندان اشاره به کاستیها و ارائه پیشنهادهای انتقادآمیز برای پیشرفت است. اما دکتر جووآ جولیا لی یکی از دو نویسنده تحقیق هاروارد میگوید: این بهترین راه نیست. این تحقیق (که شامل دو آزمون آزمایشگاهی و یک آزمون عملی در یک کمپانی مشاوره جهانی میشد)، در تلاش برای اینکه بفهمد وقتی مردم میشنوند کار فوقالعادهیی انجام دادهاند چه واکنشی نشان میدهند، به این نتیجه رسید که وقتی بهترین کار افراد به آنها یادآوری میشود، انگار درحال شنیدن مدح و ستایش خود هستند و در نتیجه خلاقیت بیشتر و استرس کمتری دارند. اگر به چنین نتایجی اهمیت میدهید چند کار میتوانید، بکنید تا عملکرد کارمندانتان بهتر شود. ارزیابیها را به جای ضعفها، روی نقاط قدرت متمرکز کنید. کارمندانتان را تشویق به رشد کنید، موقعیتهای موفقیت برایشان فراهم کرده و بهشان بگویید، دارند در این زمینه کار خوبی انجام میدهند. یک پیغام سریع به ایمیلشان بفرستید، لحظهیی کنار میزشان بروید و چند
کلمه به آنها بگویید یا به دفترتان دعوتشان کنید. بیشتر جوامع و سازمانها، وسیلهیی برای اینکه به مردم یادآوری کنند کی در بهترین حالتشان هستند به وجود نیاوردهاند، حتی با وجود اینکه این تحقیق نشان میدهد اینگونه اطلاعات میتواند به آنها کمک کند تا به پتانسیل حقیقیشان دست پیدا کنند. بنابراین به کارمندانتان بگویید از کار خوبشان راضی هستید. اگر تا مراسم خاکسپاریشان صبر کنید به درد هیچ کس نمیخورد!
منبع: فوربز