هنرمندی که سیاره‌ها را پیش از «ناسا» دید

۱۳۹۴/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۲۱۶

دیوید‌ای.‌هاردی طراح جلد کتاب‌های آرتو سی کلارک و طراح فضاپیماهای سریال «دکتر هو»، خیلی پیش از اینکه انسان به کره‌های دیگر برود، آنها را نقاشی کرده بود. سال 1950 میلادی یک نوجوان 14 ساله کتابی درباره ستاره‌شناسی در یک کتابخانه محلی دید. ورق زدن این کتاب باعث به وجود آمدن ایده‌یی در ذهن دیوید‌ای. هاردی شد. او نمی‌خواست فضانورد شود، بلکه تصمیم گرفته بود فضا را با دقتی بی‌نظیر نقاشی کند. او هم‌اکنون پیرترین هنرمند فضایی در جهان است. هنرفضایی یک جنبش هنری مانند مدرنیسم یا امپرسیونیسم است. به هیچ عنوان نباید هنر فضایی را با نقاشی‌های فانتزی یا علمی تخیلی اشتباه گرفت. هاردی اعتقاد دارد که «هنر علمی‌تخیلی براساس تخیلات هنرمند شکل می‌گیرد. در هنر فضایی شما باید ستاره‌شناسی، شیمی، فیزیک و علم شناخت آتش‌فشان‌ها را بدانید.»

دیوید‌ای. هاردی هفتم نوامبر با همکاری 19 هنرمند دیگر نمایشگاهی با عنوان «دریچه‌هایی به فضا» برگزار خواهد کرد و آثاری از هنر فضایی مدرن را در آن به نمایش خواهد گذاشت. اگر کتاب‌های آرتور سی. کلارک یا ایزاک آسیموف را خوانده باشید، احتمالا یکی از نقاشی‌های هاردی را روی جلد آن دیده‌اید. یکی دیگر از کارهای او طراحی فضاپیمای سریال «دکتر هو» است. سال‌ها پیش از اینکه انسان بر ماه قدم بگذارد، انسان‌هایی مانند هاردی دیدگاه ما درباره فضا را شکل داده بودند. او می‌گوید: «بدون هنر فضایی هیچ کسی نمی‌دانست مریخ احتمالا چه شکلی دارد. ما می‌دانستیم مریخ جو دارد، اما سوال این بود که جو آن چه رنگی دارد، قرمز یا آبی؟ اما در حقیقت مریخ جوی هلویی رنگ با غباری نارنجی داشت. با پیشرفت علم و آشکار شدن نادانسته‌ها ما باید پیش‌فرض‌های خود را اصلاح می‌کردیم». هاردی سال 1999 شارون ماه پلوتو را به تصویر کشید. بزرگ‌ترین چالش در خلق این نقاشی بی‌نظیر رعایت دقیق جرئیات بود. او خود در این باره می‌گوید: «اگر حتی یک اشتباه کوچک در این کار انجام دهید، همواره کسی هست که بگوید این قسمت اشتباه است. شما باید رنگ اتمسفر را درست انتخاب کنید، نوع سنگ‌ها را درست انتخاب کنید، و اگر یک سیاره یخ‌زده را می‌کشید، بدانید که یخ از کدام عنصری است. برای این کار باید خود را بر سطح سیاره تصور کرده و سیاره را آنگونه که احتمال دارد در یک عکس به نظر برسد، نقاشی کنید».

هفته گذشته وقتی هاردی عکس‌های پلوتو و شارون را در اخبار دید، از شباهت بی‌نظیر نقاشی خود با این عکس‌ها شگفت‌زده شد. حدس‌های هنرمند فضایی واقعی از آب درآمدند. جامعه ستاره‌شناسی امریکا به تازگی از این هنرمند که مدعی است تا به حال در کارش مرتکب هیچ خطایی نشده، قدردانی کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر