برنامه ششم توسعه؛ شاید وقتی دیگر

۱۳۹۴/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۱۸۸


سخنگوی دولت روز گذشته موضوعاتی را درباره ارائه لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس نهم مطرح کردند که به‌نظر می‌رسد، بیشتر برای اظهارنظرهای رسانه‌یی کاربرد دارد.

باتوجه به اینکه نیمه دوم سال، زمان تصویب بودجه‌های سالانه و سایر برنامه‌ریزی‌های کاربردی است، معمولا رسم بر این است که دولت‌های مستقر لایحه برنامه‌های 5ساله توسعه کشور را در فصل تابستان تقدیم مجلس می‌کنند تا نمایندگان فرصت کافی برای بررسی ابعاد و زوایای گوناگون آن را داشته باشند.

این درحالی است که امسال در اسفندماه انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی هم قرار است برگزار شود و نمایندگان از بهمن ماه بیشتر درگیر فراز و نشیب‌های انتخاباتی هستند و عملا دیگر فرصتی برای بررسی لایحه برنامه ششم باقی نمی‌ماند. با این شرایط و باوجود صحبت‌های آقای نوبخت بعید می‌دانم که فرآیند تصویب برنامه ششم توسعه در نیمه دوم سال94 به تصویب نمایندگان برسد. اگر فرض کنیم که دولت یازدهم در نخستین فرصت ممکن (مثلا در آذرماه) لایحه برنامه ششم را به مجلس بیاورد بازهم زمان کافی برای تصویب آن وجود ندارد. همین کمبود وقت باعث شده تا این پرسش در میان افکار عمومی و رسانه‌ها ایجاد شود که آیا مجلس نهم فرآیند بررسی لایحه را به سرانجام می‌رساند یا اینکه دولت یازدهم ترجیح می‌دهد مجلس «آینده»، ابعاد و زوایای گوناگون آن را بررسی کند.

آقای نوبخت در گذشته برخی احکام برنامه ششم را به بهارستان آوردند تا نمایندگان یکسری اعداد و ارقام تاریخ گذشته را در قالب احکام دایمی برنامه ششم توسعه تصویب کنند که مجلس با این نوع دیدگاه مخالفت کرد. در کل دیدگاهی وجود دارد که معتقد است دولت ظاهرا میلی برای تصویب لایحه برنامه ششم در مجلس نهم را ندارد و ترجیح می‌دهد که ترکیب آینده مجلس، تکلیف این سند مهم اقتصادی را روشن کند.

براساس پیش‌بینی‌ها می‌توان این‌طور تحلیل کرد که بر اثر کمبود زمان، احتمالا نمایندگان مجلس نهم، احکام برنامه توسعه پنجم را یک سال دیگر تمدیدمی کنند تا پس از تشکیل مجلس دهم، نمایندگان ملت ابعاد و زوایای آن را مشخص نمایند؛ موضوعی که برای آگاهی از کم و کیف آن باید همچنان صبر کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر