تاثیر گرمایش زمین بر کاهش درآمد متوسط جهانی

۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۱۶۷

مطابق تحقیقات اخیر هر درجه افزایش درجه حرارت کره زمین، اقتصاد بیش از سه‌ چهارم کشورهای جهان را تحت‌تاثیر خود قرار داده و فاصله میان کشورهای غنی و فقیر را بیش از پیش افزایش می‌دهد. طبق تحقیقات جدید در صورت ادامه پیدا کردن افزایش دمای کره زمین به علت انتشار بیش از حد گاز دی اکسید کربن و آثار گلخانه‌یی درآمد متوسط جهانی با کاهش ۲۳درصدی در پایان قرن جاری رو به رو خواهد شد. بعضی کشورها همانند روسیه، مغولستان و کانادا سودهای کلانی به علت گرمایش کره زمین و افزایش درجه حرارت به دست خواهند آورد. کشورهای امریکا و چین در مقابل گرمایش ضرر می‌کنند. اما تمام کشور‌های حوزه قاره آفریقا، آسیا، امریکای جنوبی و خاورمیانه به‌شدت از آثار افزایش درجه حرارت و بالا رفتن دما آسیب خواهند دید. به گفته «سولومون هسیانگ» اقتصاددان و پروفسور علوم اجتماعی در دانشگاه برکلی، کاری که تغییرات آب و هوایی با زمین‌ها و املاک و مستغلات جنوب امریکا می‌کند بی‌ارزش ساختن و کاهش حاصلخیزی این مناطق است. تغییرات آب و هوایی باعث جابه‌جایی عظیم سرمایه و ارزش، از نقاط گرم به نواحی سردتر و خنک‌تر می‌شود. به گفته هسیانگ این مساله دقیقا مشابه گرفتن مال و ثروت از فقیر و دادن آن به ثروتمندان است.

این گروه تحقیق، با آنالیز و تحلیل ۵۰سال داده آماری اقتصادی در ۱۶۰کشور مختلف دنیا و حتی بررسی داده‌های مختلف ایالت‌های امریکا متوجه شدند که در دمای حدود ۱۳درجه سلسیوس، عملکرد و بازدهی انسان‌ها در بالاترین حد است. به گفته هسیانگ برای کشورهایی که دمای آنها زیر این مقدار است، هر درجه افزایش درجه حرارت به منزله شکوفایی اقتصادی و سودهای بسیار کلان در حوزه اقتصاد خواهد بود. برای ایالات متحده امریکا که همواره در این دما قرار داشته یا در بعضی از نواحی بالای این مقدار قرار می‌گیرد هر درجه افزایش دمای کره زمین به منزله کاهش تولید و بهره وری کافی است.

مطابق گزارش سازمان ملی اقیانوس‌ها متوسط دمای سالانه در قرن بیستم در حدود 13.9درجه سلسیوس است. سال گذشته گرم‌ترین ناحیه مطابق رکوردهای هواشناسی در حدود 14.2درجه سلسیوس بوده که پیش‌بینی می‌شود امسال این رکورد شکسته شود. گفتنی است این مساله که دمای بسیار بالا به میزان قابل‌توجهی روی تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی اثرگذار بوده کاملا آشکار است و حتی آمارها نشان می‌دهند که این افزایش روی تولید خودرو در امریکا نیز اثرگذار بوده و در روزهای گرم سال میزان تولید با کاهش روبه‌رو بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر