جذب 70 درصد فارغ‌التحصیلان در بازار صنعت

۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۱۶۴

نظام «مهارت‌محوری صنعتی» ایجاد می‌شود

گروه صنعت و معدن| فرشته فریادرس|

در حال حاضر یکی از ضرورت‌هایی که باید مورد توجه نظام آموزشی قرار گیرد؛ توجه به نیازهای بازار کار و صنعت کشور است. موضوعی که هم‌اکنون مورد توجه مسوولان دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور قرار گرفته است. به‌طوری که مسعود شفیعی، رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌گوید؛ توجه بازار کار و تقاضا محوری باید به عنوان یک اصل اساسی در برنامه ششم مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که دانشگاه‌های تقاضامحور نیاز بازار کار را شناسایی و از طرفی نیروی کار مورد نیاز بخش صنعت را تربیت می‌کنند و تا چند سال آینده نظام مهارت محوری در کشور حرف اول را می‌زند. در همین زمینه، برنامه‌های جدی برای اجرایی شدن این نظام در مشارکت با وزارت صنعت نیز درنظر گرفته شده است. بر اساس گفته‌های شفیعی، درآمد اختصاصی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در بودجه، افزون بر 90 میلیارد تومان است. همچنین بیش از

70 درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه وارد بازار کار وصنعت کشور می‌شوند.


تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نشستی خبری که به مناسبت پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، از ارسال نامه‌یی به رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تجهیزات دانشگاهی خبر داد و گفت: بیشتر تجهیزات آزمایشگاهی این دانشگاه مربوط به ۵۰ سال گذشته است و ما امیدواریم دولت در این زمینه به دانشگاه کمک کند و در این رابطه نامه‌یی به دکتر نوبخت نوشته و درخواست کرده‌ایم در این زمینه مساعدت کنند. شفیعی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها یا «عرضه محور یا تقاضا محور» هستند، بیان کرد: دانشگاه‌های عرضه‌محور بیشتر مدرک‌گرا هستند. اما دانشگاه‌های تقاضامحور به بازار کار هم توجه دارند و برای بخش صنعت کشور، نیروی کار تربیت می‌کنند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: به‌طور مثال دانشگاه‌های کشور آلمان بیشتر مهارت محور هستند؛ به‌طوری که دانشجویان یک سال در دانشگاه آموزش می‌بینند و یک سال هم در بخش صنعت مشغول به فعالیت می‌شوند. اما در ایران این روند برعکس است و بیشتر مدرک محور هستند. وی با تاکید بر «ارتباط بیشتر دانشگاه با بخش صنعت» تصریح کرد: باید تلاش کرد که ایده‌ها تبدیل به عمل و درآمدزایی شود؛ به‌طوری که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما بتوانند در مراکز اقتصادی کار تولیدی انجام دهند.


نیاز بازار کار مشخص شود

شفیعی با انتقاد از اینکه «هنوز فهرست مشخصی از نیازهای بخش صنعت و بازار کار از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین نشده است»، تصریح کرد: ‌این در حالی است که ما می‌توانیم بر اساس نیاز بازار، رشته‌های دانشگاهی ایجاد کنیم و چنانچه لیست نیاز بازار کار مشخص و تهیه شود، دانشگاه‌های تقاضا محور می‌توانند، نیروی کار مورد نیاز بازار کار را تربیت کنند. وی گفت: در دنیای پیشرفته به ازای هر مدرک کارشناسی 3 تا 5 تکنیسین باید تربیت شود، اما از آنجا که در کشور ایران مدرک‌محوری مطرح است، این موضوع برعکس بوده و حتی تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان دکتری بیکار هستند. در واقع در دنیای پیشرفته، افراد بعد از اخذ مدرک وارد بازار کار می‌شوند اما در کشور ایران، همه افراد به دنبال تحصیل در مقاطع بالاتر هستند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: دانشجویانی که از دانشگاه‌های برتر کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند، سریعا توسط کشورهای پیشرفته جذب می‌شوند و خودمان نمی‌توانیم از این فارغ‌التحصیلان بهره بگیریم، زیرا سطح فناوری ما با سطح علمی برابری نمی‌کند و با وجود اینکه در حوزه علم در رتبه بالایی در منطقه قرار داریم اما این علم تبدیل به ثبت و اختراع نشده است و همین امر به بازار کار و صنعت کشور بیشترین ضربه را وارد می‌کند. رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه دانشجوهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای از هنرستان‌ها جذب می‌شوند، گفت: متاسفانه فرهنگ نادرستی در مورد هنرستان‌ها وجود دارد و آن این است که افرادی که در هنرستان تحصیل می‌کنند از سواد کمتری برخوردار هستند و این فرهنگ غلط باید اصلاح شود. وی گفت: ارزش یک تکنیسین بیشتر از یک دکتر بیکار است و باید حقوق یک تکنیسین به قدری باشد که افراد تشویق شوند در مقطع کاردانی تحصیل کنند. نباید فقط به دنبال مدرک‌گرایی باشیم و باید در کنار مدرک، کار هم فرا بگیریم تا در ارزش افزوده اقتصاد سهمی داشته باشیم.


گسترش همکاری با خارجی‌ها

شفیعی به گسترش همکاری این دانشگاه با دانشگاه‌های خارج از کشور از جمله، آلمان، پرتغال، ژاپن و مالزی اشاره کرد و گفت: برنامه ما ایجاد شعبه مشترک، تربیت مدرسان این دانشگاه توسط متخصصان خارجی، راه‌اندازی دوره‌های مشترک و غیره خواهد بود. تاکنون نیز رایزنی‌هایی با دانشگاه‌های مذکور داشته‌ایم. رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به تفکیک دانشگاه فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش، از تصویب آیین‌نامه دستورالعمل تطبیق کادر آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اعضای هیات علمی در هیات امنای این دانشگاه خبر داد و گفت: یکی از مسائلی که بین وزارت علوم و دانشگاه فنی و حرفه‌ای تفاوت وجود دارد، این است که دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم دارای هیات علمی هستند، در صورتی که کادرآموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای از مدرس، هنرآموز و دبیر تشکیل شده و در این راستا، به وزارت علوم درخواست داده‌ایم که نیروهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز به عنوان اعضای هیات علمی شناخته شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای بیش از 1500 دانشجو و 172 مرکز در کل ایران است، افزود: بیش از 60 مرکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای قابلیت تبدیل به دانشکده دارند و با توجه به درخواست دانشگاه فنی و حرفه‌ای از وزارت علوم، به زودی شاهد تبدیل بیش از 50 مرکز و آموزشگاه به دانشکده خواهیم بود. وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق ماده ۲۳ املاک این دانشگاه باید از آموزش و پرورش جدا می‌شد که این کار انجام نشده و چون دانشگاه روی آنها مالکیت ندارد، نمی‌تواند کار اقتصادی انجام دهد، اما امید است که این مساله به زودی حل شود تا در آینده، درآمدهای اقتصادی دانشگاه افزایش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر