کوتاه از تجارت

۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۱۶۰

پیشنهاد سرمایه‌گذاری 3میلیاردی هندی‌ها

ایسنا محمد بام‌بری، رایزن بازرگانی ایران در هندوستان از پیشنهاد سرمایه‌گذاری 3میلیارد دلاری هندی‌ها در چابهار خبر داد و گفت: هندوستان تمایل زیادی به تبادلات تجاری با ایران دارد و محصولات ایرانی نیز می‌توانند در بازارهای این کشور جایگاه خوبی داشته باشند. هندوستان بازار مصرف خوبی برای محصول خرماست و سیستان و بلوچستان نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ خرما می‌تواند در بازارهای این کشور حضور پیدا کند.


تقاضای خرید کالاهای قاچاق زیاد است

ایسنا محمدرضا بهرامن، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است وجود تعرفه‌های بالا، نبودن کنترل لازم در بخش توزیع و مصرف و تحریم سیستم بانکی از جمله مهم‌ترین دلایل بروز پدیده قاچاق در اقتصاد کشور است و از سوی دیگر بالا بودن تقاضای خرید کالاهای قاچاق انگیزه این امر را افزایش داده است. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان راهکاری برای مقابله با قاچاق گفت: مکانیزه شدن گمرکات یکی از راه‌هایی است که فضا را برای ورود و خروج کالاها منظم‌تر می‌کند و می‌تواند راه را بر کسانی که قاچاق می‌کنند، ببندد. اگر در مسیر پولی کنترل لازم وجود داشته باشد عاملی بازدارنده برای کالاهای غیر رسمی خواهد بود که به کشور وارد می‌شوند.


از سرگیری صادرات فرش به امریکا

ایسنا حمید کارگر، رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: در نیمه نخست امسال بیش از 2100 تن فرش دستباف به ارزش بیش از 110 میلیون دلار به حدود 80 کشور دنیا صادر شد. کارگر اظهار کرد: همچنان امریکا در میان خریداران فرش دستباف ایرانی قرار ندارد، چون لغو تحریم‌ها هنوز اجرایی و عملیاتی نشده است. البته فرش ماشینی برای صادرات به امریکا ممنوعیتی ندارد. وی با بیان اینکه از سال 2010 مشمول تحریم صادرات فرش دستباف به ایالات متحده امریکا شدیم اظهار امیداری کرد که تا دو ماه آینده و با اجرایی شدن برجام شاهد از سرگیری صادرات فرش دستباف به این کشور باشیم.


فقط بخش شفاف اقتصادی مالیات پرداخت می‌کنند

ایلنا محسن جلال‌پور، رییس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: در کشور ما مالیات فقط از بخش شفاف اقتصادی گرفته می‌شود و بخش زیرزمینی و غیرشفاف در حاشیه امن قرار دارند و مالیات نمی‌دهند. رییس اتاق ایران در نشست صبحانه کاری با معاون علمی فناوری رییس‌جمهور گفت: دوره هشتم اتاق بازرگانی ایران در حالی شروع شد که دوران امید به آینده به سبب تعامل دولت یازدهم با دنیا و تفاهم با 5 قدرت جهانی به وجود آمده بود. جلال‌پور در خصوص ضرورت مالیات گفت: مالیات برای کشور جزو حقوق حقه‌یی است که بر گردن بخش خصوصی وجود دارد و ما معتقدیم مالیات سبب توسعه کشور می‌شود. اما ما ایرادهای اساسی به نحوه اخذ مالیات داریم.


آغاز به کار گروه تخصصی برند در اتاق اصناف ایران

اتاق اصناف ایران گروه تخصصی برند، با هدف مشاوره به صاحبان اصناف، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و فروشندگان از روز دوشنبه 11 آبان در اتاق اصناف ایران رسما آغاز به کار کرد. این امر در راستای اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین‌نامه ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات، گروه تخصصی برند متشکل از کارشناسان و متخصصان حوزه برندسازی، زیرنظر معاونت فرهنگی اجتماعی اتاق اصناف ایران تشکیل شد.


تثبیت نرخ ارز، دغدغه صادرکنندگان

سازمان توسعه تجارت کورش پرویزیان، یک تحلیلگر مسائل بانکی گفت: سیاست‌های گذشته مبنی بر تثبیت نرخ ارز، مشکلات متعددی برای صادرکنندگان ایجاد کرده و به یکی از دغدغه‌های اصلی آنها تبدیل شده است. پرویزیان در ادامه بیان کرد: اگر در سالیان گذشته نرخ ارز منطق اقتصادی خود را می‌داشت و متناسب با شرایط افزایش می‌یافت، صادرکننده سود می‌کرد و دچار مشکل نمی‌شد. رییس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به توافق هسته‌یی و تغییر روابط بین‌المللی ایران اظهار داشت: امروز زمینه برای تک نرخی شدن ارز بیش از قبل فراهم است چراکه اکنون نرخ ارز در اتاق مبادلات بانک مرکزی با آنچه در بازار تعیین می‌شود، تفاوت چندانی ندارد و دولت با روندی که در پیش گرفته توان تک نرخی کردن ارز را دارد.


نوبت به انجمادزدایی از قوانین رسیده است

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق تهران می‌گوید چندین دهه است که دولتمردان و قانونگذاران به هنگام تدوین و تنظیم سیاست‌های اقتصادی؛ نفت و میزان درآمدهای نفتی را در اولویت قرار می‌دهند به‌طوری که سایر بخش‌ها و امتیازات اقتصادی ایران به جهت مشکل بودن در ایجاد در آمد و هدایت آنان برای سوددهی به کنار می‌روند و آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. او در ادامه با اشاره به برخی از این قوانین که نیاز به انجمادزدایی دارند، می‌گوید: یکی از قوانین در مسیر تسهیل کسب و کار برای تولید و صادرات کالا که منجمد شده است را می‌توان معافیت و تخفیف‌های مالیاتی در مناطق آزاد دانست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر