کلیات طرح افزایش جمعیت کشور به تصویب رسید

۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۱۳۹

گروه ایران|هدی احمدی|

بررسی کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با تمام مخالفت‌ها و موافقت‌هایی که به‌دنبال داشت سرانجام روز گذشته در مجلس تصویب شد. این طرح درحالی با 144رای موافق، 25رای مخالف و 6رای ممتنع بهارستانی‌ها همراه بود که در جریان بررسی کلیات آن، نمایندگان موافق بر ضرورت افزایش جمعیت و درنظر گرفتن بسته‌های تشویقی و حمایتی در این راستا ازسوی دولت تاکید کردند و مخالفان نیز بار مالی این طرح و ابهامات موجود در آن را مورد اشاره قرار دادند. مردادماه سال90 بود که مقام معظم رهبری به‌طور رسمی و علنی به موضوع جمعیت و لزوم مقابله با سیاست‌های نسلی اشاره و تاکید کردند هر اقدام و تدبیری برای کم کردن جمعیت باید پس از رسیدن جمعیت ایرانیان به بیش از 150میلیون نفر صورت بگیرد. عمق مشکلات جمعیتی تا جایی پیش رفت که ‌بار دیگر رهبر معظم انقلاب در مرداد سال91 هشدار داده و سیاست‌های کنترلی دهه70 و عدم پایش صحیح برای توقف این سیاست‌ها در سال‌های بعد را مورد انتقاد قرار دادند. پس از این تذکرات و در همین خصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌یی را تصویب کرد و نمایندگان نیز در دستگاه قانونگذاری به فکر تهیه طرحی درراستای افزایش جمعیت افتادند. درنهایت طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» در 55ماده توسط نمایندگان مجلس جهت افزایش جمعیت و تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری تهیه و در صحن علنی روز دوشنبه پارلمان تصویب شد. ماحصل این روزهای پر فرازونشیب در جلسه روز گذشته مجلس منجر به تصویب طرحی شد که به‌نظر می‌آید از همان آغاز بار مالی آن مبهم است. قرار گرفتن نام‌هایی چون لاله افتخاری در میان مخالفان این طرح ازجمله حاشیه‌های عجیب جلسه روز گذشته اهالی بهارستان بود.


رشد 4/1درصدی جمعیت در ایران

هادی حسینی ازجمله مخالفان این طرح بود که قرار بر این شد تا به جای لاله افتخاری صحبت کند. او با تاکید بر حساسیت‌های رهبری درمورد افزایش جمعیت، ازجمله معضلات جامعه کنونی کشورمان را کمبود امکانات برای معاش در ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری دانست و گفت: «این طرح 45هزار میلیارد ریال بار مالی دارد و به‌نظرم جامعیت لازم را ندارد. مواردی هم در آن می‌بینیم که دارای مشکلات فراوانی است و مغایر با موارد شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود. اکثر طلاق‌های موجود در جامعه به این دلیل است که جوانان امکان معاش و جای مناسب برای زندگی ندارند.» لاله افتخاری نماینده تهران که به‌عنوان مخالف مجال سخن نیافته بود، در اخطار اصل75 و 20قانون اساسی گفت: «هیچ کس با افزایش جمعیت مخالف نیست اما مشکلاتی درباره اشتغال جوانان در جامعه وجود دارد که پیشنهاد می‌کنم پس از تصویب کلیات آن، این طرح به کمیسیون فرهنگی بازگردد تا پس از تشکیل کارگروه مشترکی با دیگر کمیسیون‌ها بتوانیم درباره بار مالی، مشکلات اشتغال و مسکن جوانان بحث کنیم.» ابوذر ندیمی هم در مخالفت با چنین طرحی برخی موارد عنوان شده در آن را مبهم اعلام کرد و بیان داشت: «بار مالی این طرح را نباید از یاد ببریم. ازدواج علاوه بر بعد فرهنگی، ابعاد اقتصادی، سیاسی و بودجه‌یی بسیاری دارد.» این عضو فراکسیون رهروان ادامه داد: «در طرح عناوینی مثل نخبه و باروری مطرح شده؛ اصلا نخبه گزینی در این طرح یعنی چه؟ و افزایش ژن نخبگان و فرهیختگان یعنی چه؟ آیا به این معناست که فقط نخبگان با هم ازدواج کنند؟» مهرداد لاهوتی دیگر مخالف طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، ضمن تاکید براینکه معضلاتی مانند تورم، بیکاری و مسکن ازجمله مواردی است که این طرح باید به آنها پاسخ می‌داد اما نداده، گفت: «در حال حاضر نرخ رشد جمعیت ما 1.4درصد است که 4دهم درصد بیشتر از متوسط نرخ جهانی است. در بدترین حالت اگر همان یک درصدی که الان متوسط نرخ جهانی باقی بمانیم طی 70سال آینده طبق برآوردها جمعیت ایران به 150میلیون نفر خواهد رسید.»


بار مالی این طرح 45هزار میلیارد ریال نیست

اینکه مخالفت با طرح جامع جمعیت نوعی فرار به جلو است و بزرگ‌ترین سرمایه‌ هر کشور جمعیت با کیفیتش به شمار می‌رود، از صحبت‌های احمد آریایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود که در موافقت با این طرح سخن گفت. این نماینده مجلس به صحبت‌های مخالفان نیز اشاره کرد و افزود: باید در بخش اشتغال مشکل را حل کنیم. اما خانواده‌های متمولی هستند که علاقه‌یی به بچه‌دار شدن ندارند. با وضعیت موجود از نظر علمی و آماری آینده کشور را دچار مخاطره می‌کنیم. احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی نیز در همین راستا گفت: «بار مالی این طرح 45هزار میلیارد ریال نیست بلکه کمتر از 5000میلیارد است. جلسات متعددی با آقای نوبخت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط داشته‌ایم اعتبارات 35ماده از محل اعتبارات تامینی دستگاه‌ها تامین می‌شود و 15ماده نیز نیازمند تسهیلات مالی پیش‌بینی شده است.» حسن تامینی نماینده رشت به‌عنوان آخرین موافق این طرح بااشاره به اینکه دنیا دارد بسته‌های تشویقی برای افزایش جمعیت می‌دهد اما جمعیت ما به سمت پیری می‌رود، اظهار داشت: «کاری نکنیم که در آینده بگوییم چرا در آن مقطع درست تصمیم نگرفته‌ایم.»


افزایش جمعیت جزو سیاست‌های کلی نظام است

علی صالح معاون مجلس و امور استان‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که به‌عنوان نماینده دولت درباره این طرح صحبت می‌کرد با بیان اینکه دولت سیاست‌های افزایش جمعیت را نصب‌العین خود دارد و قرار است در برنامه ششم توسعه یک فصل کامل درباره افزایش و تعالی جمعیت نگاشته شود، از نمایندگان مجلس خواست این موضوع در قالب برنامه ششم مطرح شود تا دولت بتواند درباره بار مالی آن نیز تصمیم‌گیری کند. همچنین سیدعلی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی نیز بحث افزایش جمعیت را یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب دانست که دولت تاکنون هیچ کاری درباره آن نکرده است. در ادامه محمدرضا باهنر که ریاست مجلس را برعهده داشت پس از به رای گذاشتن کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده گفت: «افزایش جمعیت جزو سیاست‌های کلی نظام و ابلاغی رهبر معظم انقلاب است اما شورای نگهبان درباره تفسیر اصل75 قانون اساسی گفته که بار مالی جدید نباید برای دولت ایجاد شود اما در آن تفسیر نگفته است که بار مالی چقدر می‌تواند باشد. پس از تصویب کلیات این طرح، کمیسیون با تشکیل کارگروهی باید درباره بار مالی آن صحبت کند البته طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده دارای 55ماده است که باید در جزییات آن نیز تغییراتی ایجاد شود.»

بنا بر این گزارش، ‌نمایندگان مردم در مجلس با کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده موافقت کردند اما به‌علت بار مالی این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی ارجاع شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر