تازه‌خبر

۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۱۲۵

ایرانی‌ها سالیانه 9/2میلیارد لیتر نوشابه می‌نوشند

تسنیم| رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به‌طور متوسط هر نفر در ایران 42لیتر نوشابه مصرف مى‌کند؛ یعنى ایرانیان سالانه بیش از 2میلیارد و 900میلیون لیتر نوشابه استفاده مى‌کنند. حسین رضایی‌زاده اظهار داشت: در حال حاضر، در ایران به دلایلی مصرف آبمیوه در حال رشد است. به گفته وی جوان بودن جمعیت ایران و بالا بودن افراد نوجوان در کل جمعیت کشور، گسترش شهرنشینی و فرهنگ صنعتی که وقت ارزش بیشتری پیدا می‌کند خود از دلایل مصرف آبمیوه است.

رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: استفاده از آبمیوه به‌جای میوه خام، رشد فرهنگ بهداشت عمومی و افزایش آگاهی عمومی درباره فواید مصرف نوشیدنی‌های طبیعی به‌ویژه آبمیوه بسته‌بندی شده خود از دلایل دیگر مصرف آبمیوه‌هاست. رضایی‌زاده گفت: از طرفی افزایش تعداد دانش‌آموزان در مراکز آموزشی که سبب خرید، مصرف نوشابه‌ها و آبمیوه بسته‌بندی می‌شود، همچنین گرم شدن هوا به‌دلیل تغییرات جوی سال‌های اخیر می‌تواند موجب مصرف بیشتر نوشیدنی و آبمیوه شود. براین اساس تبلیغ منفی علیه نوشابه‌های گازدار و مطرح شدن آبمیوه به‌عنوان کالای جایگزین در میان محصولات کارخانه‌های رواج یافته است. رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: تنوع در بسته‌بندی به اشکال پی.‌ای.تی، دوی پک، تتراپک و قوطی به چشم می‌خورد که در حال حاضر، در ایران به واسطه پایین بودن قیمت تمام شده بسته‌بندی از نوع دوی پک، این نوع سیستم بسته‌بندی به‌صورت غالب است.

رضایی‌زاده افزود: به‌طور متوسط هر نفر در ایران 42لیتر نوشابه مصرف مى‌کند؛ یعنى ایرانیان سالانه بیش از 2میلیارد و 900میلیون لیتر نوشابه استفاده مى‌کنند. همچنین در سال2002 میلادی در فرانسه نوشابه مکه یا مکا کولا ویژه مسلمانان تولید شد.


آمادگی 15استان برای ایجاد کلینیک «سلامت زناشویی»

ایسنا| مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، ضرورت برنامه‌ریزی‌های متناسب جمعیتی برای استان‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد.

دکتر محمداسماعیل مطلق در این باره گفت: در مناطق و استان‌هایی که در حال حاضر میزان باروری‌شان مثل استان هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان و جنوب کرمان بالای 2.1 است باید براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تمرکز روی سلامت مادر و نوزاد، کاهش مرگ‌ومیر نوزادان و مادران، افزایش سن امید به زندگی و مورتالیتی و موربیلیتی و کاهش بار بیماری‌ها در خانم‌ها باشد. وی افزود: در این استان‌ها باید به‌گونه‌یی برنامه‌ریزی شود که میزان باروری کلی روی عدد 2.1 بماند و کاهش نیابد. وی درخصوص استان‌هایی که میزان نرخ باروری کلی آنان زیر عدد 2.1 است نیز اظهار داشت: در این استان‌ها باید مشاوره و برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت طبق دستورالعمل اداره باروری سالم انجام شود.

دکتر مطلق بیان داشت: ازجمله برنامه‌هایی که باید در این استان‌ها و مناطق کشور انجام شود این است که سن ازدواج کاهش یابد، تعداد ازدواج‌ها افزایش پیدا کند، بعد از ازدواج دارای فرزند شوند، فاصله فرزند اول و دوم و فرزند دوم تا سوم زیر 5سال شود، از تک فرزندی باتوجه به ثابت شدن ایجاد بیماری‌های اجتماعی و روانی برای آنان در آینده، خودداری شود تا نرخ باروری کلی به عدد 2.1 برسد.

مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس خاطرنشان کرد: حدود 15استان برای ایجاد کلینیک سلامت زناشویی اعلام آمادگی کرده بودند که باید این اقدام را سریع‌تر به انجام برسانند. دستورالعمل برنامه این کلینیک‌ها متعاقبا از سوی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس ابلاغ خواهد شد.


جایگاه تجمیع بیمه‌ها از نظر وزیر اسبق

مهر| رییس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی با تاکید بر ارائه خدمات ویژه به بیماران صعب العلاج پس از تجمیع بیمه‌ها گفت: در حال حاضر مبلغی که تحت عنوان بیمه درمان دریافت می‌شود، صرف سلامت مردم نمی‌شود.

دکتر رضا ملک‌زاده با بیان اینکه درمورد تجمیع بیمه‌ها در سال‌های گذشته واقع‌بینی وجود نداشته است، عنوان کرد: تجمیع بیمه‌ها امری حیاتی است که در سراسر دنیا انجام شده و سابقه دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه بهترین بیمه‌ها در انگلستان و کانادا با تجمیع بیمه‌ها انجام شده است، خاطرنشان کرد: این نوع بیمه با تجربه موفقیت آمیزی که داشته در هر نقطه‌یی از دنیا که انجام شده است، زیرنظر مجموعه‌یی که به امور بهداشتی و درمانی مرتبط است اداره می‌شود.

رییس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی با اشاره به اینکه تصور ما بر این است که مخالفان تجمیع نیز همانند موافقان آن حسن نیت دارند، اذعان کرد: شاید این افراد به‌دلیل بی‌اطلاعی با این موضوع مخالفت می‌کنند اما انجام نشدن این امر منجر به آسیب به حوزه سلامت و مردم می‌شود. وزیر اسبق بهداشت با تاکید بر اینکه برطرف کردن مشکل سلامت مردم وظیفه‌یی برعهده دولت است، گفت: این امر در قالب بیمه‌های موجود امکان‌پذیر است اما مستلزم این است که بیمه‌ها هزینه‌یی که از مردم برای سلامت آنها دریافت می‌کنند، برای سلامت مردم هزینه کنند. ملک‌زاده تاکید کرد: با تجمیع بیمه‌ها می‌توان دفترچه‌های بیمه و مجموع نظام بیمه‌یی را اصلاح کرد.

وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه تنها راه ارتقای نظام خدمات درمان تجمیع بیمه‌ها است، اظهار کرد: در صورت تجمیع بیمه‌ها خدمات بیمه‌یی به شیوه‌یی معقول و نظام مند به تمام نیازمندان ارائه و همچنین خدمات ویژه به بیماران صعب العلاج که هزینه‌های درمان گران‌قیمت دارند، داده می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر