احتمال حذف تذکر شفاهی در شورای شهر تهران

۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۱۱۹

گروه مسکن و شهرسازی

درحالی که براساس آیین‌نامه شورای شهر تهران، تذکرات اعضای شورای شهر باید به صورت مکتوب ارائه شود اما از شورای شهر دوم تاکنون این آیین‌نامه اجرایی نشده و شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از اعضای شورای شهر که به طولانی شدن زمان تذکرات در صحن شورا انتقاد دارند به دنبال اجرایی شدن این آیین‌نامه هستند اما ناگفته نماند که با همین تذکرات شفاهی، موضوع طبقه هفتم پاساژ علاالدین همچنین گودهای پرخطر تهران مانند گود ایران زمین حل شد که با مکتوب شدن تذکرات، امکان رسانه‌یی شدن همچنین پیگیری از سوی خبرنگاران کاهش می‌یابد.

معاون نظارت شورای شهر تهران که یکی از موافقان سبک جدید تذکرات شوراست، گفت: تذکرات شفاهی وقت جلسات را می‌گیرد و اجازه بررسی طرح‌ها و لوایح را به اعضای شورا نمی‌دهد، عباس جدیدی افزود: با ثبت شدن تذکرات، این تذکرات قابل پیگیری هستند و اگر قرار باشد مکانیسم کتبی باشد، باید براساس همان مکانیسم رفتار کرد و اگر قرار باشد همین رویه فعلی دنبال شود، مشکلی با آن ندارم. به گزارش مهر، دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: اگرچه این درخواست مطابق آیین‌نامه شوراست اما هر دو شیوه مکتوب و شفاهی حُسن و معایب خود را دارند. مجتبی شاکری ادامه داد: در شیوه مکتوب تعداد تذکرات افزایش پیدا می‌کند و دیگر محدودیت زمانی نخواهیم داشت. درحال حاضر معمولا ۵ نفر اجازه دارند ۳دقیقه تذکر دهند که گاهی به ۱۰نفر می‌رسند اما از سویی برخی سقف تذکرات و زمان آن را رعایت نمی‌کنند بنابراین زمان طرح‌ها و لوایح را می‌گیرند. شاکری، حذف تذکر شفاهی را سبب کاهش انگیزه خبرنگاران و برخی از دوستان شوراها عنوان کرد و گفت: عضوی که قصد تذکر دارد با هیجان و لحن خاص خود تذکرش را بیان می‌کند و به شکلی هیجان خبری در شورا ایجاد می‌شود اما اگر تذکر شفاهی در شورا حذف شود، متقاضی نطق پیش از دستور و تذکرات آیین‌نامه‌یی افزایش خواهد یافت اگرچه تا تذکر شفاهی مکتوب نشود، امکان پیگیری حقوقی آن وجود ندارد.

آیین‌نامه شورا باید اجرایی شود

مرتضی طلایی، نایب‌رییس شورای شهر تهران هم معتقد است باید مدیریت شورا براساس آیین‌نامه شورا باشد و اگر مدیریت آیین‌نامه شورا را به طور کامل اداره کند، بهترین شیوه اداره شورا را تجربه خواهیم کرد. وی با بیان اینکه نباید به صورت تک بُعدی آیین‌نامه را اجرایی کنیم، گفت: شورای شهر تهران الگوی شوراهای کشور است و باید رفتارها و گفتارهای ما در شأن شورای پایتخت باشد.


اثر منفی تذکر شفاهی بر جلسات شورا

رییس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران هم با بیان اینکه در مجلس نیز نمایندگان تذکرات خود را به صورت کتبی ارائه می‌دهند و هیات رییسه آنها را قرائت می‌کند، گفت: متاسفانه تذکرات شورا از روال معمولی خارج شده و حالت نطق و خطابه گرفته است و گاهی تذکرات به ۱۵دقیقه هم می‌رسد و ما فرصت مفید شورا را به تذکرات می‌گذرانیم. پرویز سروری افزود: درحال حاضر شورا ساعت ۹ آغاز می‌شود و تذکرات تا ساعت ۱۱ زمان می‌برد و همین موضوع باعث شده که جلسات بی‌قواره شود. وی ادامه داد: سهم این تذکرات در جلسات سه‌شنبه بسیار افزایش پیدا می‌کند و اعضای شورای شهر با انبوهی از تذکرات مرتبط و غیرمرتبط مواجه می‌شوند پس باید ببینیم چقدر این تذکرات برای اداره شهر مفید بوده‌اند اما اگر اعضا سقف ۳دقیقه را رعایت کنند، اختلالی در اداره شورا ایجاد نمی‌شود.


رسانه‌ها حلقه واسطه مردم و نمایندگان

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در جلسات روز سه‌شنبه که صاحبان رسانه حضور دارند، جنب و جوش و روح تازه‌یی در شورا وجود دارد، گفت: پیشنهاد می‌شود روزهای یک‌شنبه که جلسات به صورت فوق‌العاده و بدون مستمع برگزار می‌شود نیز رسانه‌ها حضور داشته باشند زیرا آنها حلقه واسط میان مردم و نمایندگان هستند و باید از مشکلاتی که در شورا یا شهرداری وجود دارد، آگاه شوند. وی ادامه داد: هیات رییسه باید سقف تذکرات را رعایت کند، گاهی برخی تذکرات از نطق پیش از دستور نیز بیشتر طول می‌کشند و وقت اصلی شورا را می‌گیرند؛ اما حتی پیشنهاد‌دهندگان نیز موافق حذف تذکرات شفاهی طی ۳ یا ۴دقیقه نیستند.


مردم باید بدانند در شهر چه می‌گذرد

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه برخی تذکراتی که رسانه‌یی شده به نتیجه رسیده است، گفت: به طور مثال روز گذشته تذکری درخصوص بیمه ۷۰هزار راننده تاکسی ارائه دادم که مشخص نیست برای ادامه بیمه آنها مجلس باید لایحه بدهد یا مدیریت شهری آن را پیگیری کند. به گفته ابوالفضل قناعتی اگر این موضوع رسانه‌یی نشود، چه کسی پیگیر این مشکلات باشد؟ گاهی رسانه‌ها یک موضوع را آنقدر دنبال می‌کنند که منجر به نتیجه شود به طور مثال علاء‌الدین از یک تذکر شروع شده و هنوز هم رسانه‌ها پیگیر تخریب کامل آن هستند.

وی ادامه داد: با دادن نامه محرمانه به شهرداری، مردم چگونه بفهمند در این شهر چه می‌گذرد، این رسانه‌ها هستند که برخی موضوعات را تعقیب می‌کنند و به سرانجام می‌رسانند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر