زد و بند کاخ‌سفید و کنگره برای افزایش سقف بدهی‌های امریکا

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۹۴۹

گروه جهان

سنای امریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است، توافق بودجه‌یی را که پیش‌تر کاخ‌سفید و کنگره حاصل شده بود، تصویب کرد. این توافق سقف بدهی دولت امریکا را تا سال2017 افزایش می‌دهد. بدین‌ترتیب هرگونه خطر ناتوانی در بازپرداخت بدهی از دولت امریکا دور شد. این متن حاصل سازشی است که مخفیانه کاخ سفید و کنگره هفته‌ها در مورد آن مذاکره کردند و به لطف ائتلافی مرکب از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان میانه‌رو به تصویب رسید.

همچنین پل رایان به عنوان پنجاه و چهارمین رییس مجلس نمایندگان امریکا معرفی شد. رایان عضو حزب جمهوری‌خواه است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قانون پنج‌شنبه شب با 64 رأی موافق در مقابل 35 رأی مخالف در سنای امریکا به تصویب رسید. مجلس نمایندگان کنگره امریکا نیز چهارشنبه این قانون را تصویب کرده بود. این قانون اکنون برای اجرایی شدن باید تا پیش از سوم اکتبر (سه‌شنبه آینده) به تصویب باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا برسد. در صورتی که کنگره با افزایش سقف بدهی موافقت نمی‌کرد، دولت امریکا هفته آینده با ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌های خود مواجه می‌شد. بیشتر نمایندگان جمهوری‌خواه به این متن رأی مخالف دادند. این قانون دو جنبه دارد: از یک سو، بودجه برنامه‌های دفاعی و دیگر برنامه‌ها را برای سال‌های مالی 2016 و 2017 نسبت به سقف‌هایی که سال 2011 مشخص شده بود، اندکی افزایش می‌دهد از سوی دیگر سقف بدهی را تا 15 مارس 2017 یعنی دو ماه پس از انتصاب جانشین باراک اوباما بالا می‌برد و مانع از آن می‌شود که امریکا تا زمان روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید با بن بست بودجه‌یی جدید مواجه شد. در این قانون اختصاص 80 میلیارد دلار به هزینه‌های اضافی ظرف دو سال که بین برنامه‌های نظامی و دیگر برنامه‌های داخلی تقسیم می‌شود، پیش‌بینی شده است. بازارها پیش‌بینی می‌کردند که تا پیش از مهلت نهایی سه‌شنبه آینده (سوم اکتبر) توافقی بر سر افزایش سقف بدهی امریکا حاصل شود. رهبران کنگره قول داده بودند اجازه ندهد امریکا با ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌های خود که برای اقتصاد این کشور ویرانگر خواهد بود، مواجه شود. همچنین پل رایان به عنوان پنجاه و چهارمین رییس مجلس نمایندگان امریکا معرفی شد. جان بینر، رییس مجلس نمایندگان اواخر اکتبر از مقام خود استعفا خواهد کرد. پس از رییس‌جمهوری و معاون او، رییس مجلس نمایندگان سومین فرد قدرتمند در صحنه سیاست امریکا محسوب می‌شود.

جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری امریکا هفته جاری اعلام کرده بود که با سر کار آمدن رایان کاخ سفید امیدوار است همکاری نزدیک‌تری با مجلس نمایندگان صورت گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر