روبات‌های آینده از هم یاد می‌گیرند

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۹۴۲

نسل آتی روبات‌ها توانایی حیرت‌انگیزی در یادگیری و به اشتراک‌گذاری آموخته‌هایشان خواهند داشت. توانایی یادگیری و به اشتراک‌گذاری هسته فرهنگ و تمدن انسانی به شمار می‌آید. اکنون گوشه‌هایی از این توانمندی حیرت‌انگیز در دنیای روبات‌ها نیز به نمایش گذاشته شده است، جایی که روباتی از یک دانشگاه می‌تواند از روباتی در دانشگاهی دیگر بیاموزد. محققان دانشگاه کورنل بر اساس پلتفرم خاصی که پیش‌تر ارائه کرده بودند، نوعی روبات تحقیقاتی موسوم به PR۲ ساخته‌اند. این روبات آموخته است که یک‌سری کارهای ساده را انجام دهد، نظیر برداشتن لیوان از روی میز و قرار دادن آن در جایی دیگر. صدها کیلومتر آن طرف‌تر و در دانشگاه براون امریکا، نوع متفاوتی از روبات طراحی و ساخته شده که به آن Baxter گفته می‌شود. این روبات آنچه را که PR۲ پیش‌تر آموخته دریافت کرده و می‌آموزد که آموخته‌های این روبات را چگونه برای انجام کارهای مشابه اما در شرایط متفاوت استفاده کند.

این پروژه بخشی از تلاشی است که مشخص می‌کند روبات‌ها چگونه می‌توانند اطلاعاتشان را به شیوه‌یی مناسب به اشتراک بگذارند. در صورتی‌که این برنامه موفقیت‌آمیز باشد نیاز کمتری به برنامه‌ریزی دوباره روبات‌ها خواهد بود.

همچنین روبات‌ها امکان آن را خواهند داشت که در حین روبه‌رویی با شرایط جدید خود را به درستی تطبیق دهند. دانشمندان بر این باورند که همزمان با پیشرفت دانش طراحی و ساخت سیستم‌های روباتیکی، در آینده روبات‌هایی ساخته خواهد شد که می‌آموزند و آموخته‌های خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر