ورود «ال نینو» به ایران امکان‌پذیر نیست

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۹۳۰

داود پرهیزگار، رییس سازمان هواشناسی درباره «وضعیت درآمدی سازمان هواشناسی»، گفت: کل درآمد این سازمان براساس تعرفه‌هایی است که از 20سال قبل تصویب و اجرایی می‌شود. البته بخش قابل توجهی از بخش‌های دولتی نسبت به ارائه هزینه مربوطه به این خدمات معاف بودند.

وی در ادامه افزود: با توجه به درخواست سازمان مدیریت تلاش کردیم این تعرفه‌ها را به روز کنیم تا امکان افزایش درآمد سازمان هواشناسی در آینده‌یی نزدیک فراهم شود.

رییس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه «پدیده ال نینو» در محل تشکیل خود باقی مانده و قابلیت جابه‌جایی ندارد، اظهار کرد: این پدیده تنها می‌تواند در ایران تاثیر بگذارد اما اینکه به شکل مستقیم آب و هوای کشور را تغییر دهد امکان پذیر نخواهد بود.

پرهیزگار با توضیح اینکه «ال نینو» یک پدیده جوی مخصوص مناطق حاره‌یی اقیانوس آرام است، گفت: اینکه به مناطق دیگر انتقال یافته و سپس به ایران برسد امکان پذیر نخواهد بود. تنها بحثی که در این زمینه مطرح است موضوع رسیدن آثار آن به کشوری مانند ایران خواهد بود که سازمان هواشناسی این تاثیرات را رد نمی‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به «احتمال افزایش میزان بارندگی‌ها در ایران با توجه به پدیده ال نینو»، عنوان کرد: با توجه به جو پرفشار جنب حاره‌یی که در ایران فعال است‌، این احتمال وجود دارد‌ که آثار «ال نینو در ایران نیز قابل مشاهده شده و بارش‌ها را از حد نرمال قدری بیشتر کند. اما این تنها اثر آن در ایران خواهد بود و صحبت از انتقال یا رسیدنش به داخل کشور امکان پذیر نیست.

پرهیزگار همچنین درباره «وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرها و طرح‌های ارائه شده برای کاهش آن»، بیان کرد: دو عامل اصلی آلودگی در کلان‌شهرها به مسائل جوی پایدار و منابع خارجی آلوده‌کننده می‌رسد. اگر ما بتوانیم هرکدام از آنها را کاهش دهیم قطعا بر روی میزان آلودگی هوا تاثیر می‌گذارد. البته باقی ماندن یکی از آنها مناسب نیست و باید طوری کارشود که هر دو بخش پایین بیاید. معاون وزیر راه و شهرسازی «بهداشت‌محیط» را دیگر حوزه‌یی خواند که سازمان هواشناسی به آن ورود پیدا می‌کند. پیش‌بینی بارش باران‌های اسیدی، آلودگی‌هوا و تابش‌های فرابنفش از جمله اقداماتی است که در حوزه بهداشت عمومی و محیطی، سازمان هواشناسی به آن خدمات می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همکاری با نهادهای درون‌شهری، خدمات‌دهی به حوزه مدیریت‌شهری و پیش‌بینی وضعیت آب‌و‌هوای کلان‌شهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز و تبریز از دیگر حوزه‌های مسوولیت سازمان هواشناسی است. پرهیزگار ارائه «خدمات هواشناسی به حوزه‌های مختلف حمل و نقل» را یکی دیگر از حوزه‌های مسوولیت سازمان‌هواشناسی برشمرد و یادآور شد: در حال حاضر ۶۶ایستگاه جاده‌یی در محورهای مواصلاتی کشور برای پیش‌بینی وضعیت هوا وجود دارد و سازمان هواشناسی برای پیش‌بینی هوا در فرودگاه‌ها و بنادر کشور مستقر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر