اروپایی‌ها به دنبال فاینانس در ایران

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۹۲۷

محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه تاکنون دولت شرایط این را نداشته که از محل فروش گازوییل کمکی را به راه‌آهن ارائه دهد‌، اظهار کرد: طبق نامه‌نگاری‌هایی که وزارت راه با معاون اول رییس‌جمهور داشته درخواست کرده‌ایم، با تعیین تکلیف جدید درباره نرخ فروش گازوییل وضعیت کمک به راه‌آهن مشخص شود. پورسیدآقایی با بیان این مطلب تصریح کرد: براساس ماده 70 قانون الحاق 2 باید از محل فروش گازوییل 20درصد از درآمدها به سازمان راهداری و شرکت راه‌آهن اختصاص پیدا کند. اما تاکنون با توجه به مشکلات و مسائلی که دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها داشته است عملا این قانون اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه این به معنای «کم‌کاری یا نبود همکاری وزارت نفت نیست»، تاکید کرد: دولت با مشکل مالی مواجه است و ما درخواست کردیم که تدبیری اتخاذ شود که امکان استفاده راه‌آهن از منابع حاصل از فروش گازوییل با نرخ فعلی فراهم شود یا با برنامه‌ریزی برای افزایش 20 درصد نرخ گازوییل از آمدهای جدید سهمی به راه‌آهن اختصاص پیدا کند. مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: در این راستا وزارت راه و شهرسازی نامه‌یی را به معاون اول رییس‌جمهوری ارسال کرده که ایشان نیز با فرستادن آن به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت اقتصاد دستور بررسی و پیگیری امکان این افزایش را داده‌اند که امیدواریم به نتیجه قطعی برسد.

پورسیدآقایی همچنین درباره «آخرین آمار از مذاکره شرکت راه‌آهن با طرف‌های خارجی برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها»، گفت: در سه ماه گذشته ما با بیش از 10 کشور در سطح وزیر و مسوولان بلندمرتبه مذاکره داشته‌ایم. این مساله به خوبی نشان می‌دهد که این کشورها علاقه زیادی به حضور در ایران دارند و امیدواریم با توجه به لغو تحریم‌ها این مساله به زودی اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: حدود 25 میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری طرح ارائه شده است که باید دید چه میزان از آن قابل دستیابی خواهد بود. وی با اشاره به علاقه‌مندی کشورهای اروپایی به «فاینانس در ایران» اظهار کرد: این مساله از یک طرف انتخاب‌های دولت را محدود می‌کند زیرا طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی این اجازه وجود ندارد که به شکل همه‌جانبه فاینانس داشته باشیم. زیرا کل بخش فاینانس در نظر گرفته شده در بودجه سال جاری 35 میلیارد یوروست. پورسیدآقایی با اشاره به محدودیت‌های موجود در این بخش تصریح کرد: از این رو ناگزیریم براساس اولویت‌هایمان عمل کنیم که در این زمینه «ساخت راه‌آهن رشت-آستار»به عنوان یک خط مهم ترانزیتی و همچنین «برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد» اهمیت قابل توجهی خواهد داشت. مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره «وضعیت آزاد‌سازی بلیت قطار» خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌ها فضای بسیار زیادی برای تعیین نرخ بلیت دارند و شرکت‌ راه‌آهن تنها به عنوان یک نهاد نظارتی عمل می‌کند. خوشبختانه در این زمینه رقابت مطلوبی به وجود آمده و شرکت‌ها حتی برای جذب مشتری و مسافر اقدام به ارائه تخفیف‌های مختلف نیز می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر