گروه حمل و نقل و خودرو|
نمایشگاه «راهوشهرسازی» امسال پربارتر از همیشه بود. عباس آخوندی وزیر راهوشهرسازی، معاونانش در حوزههای مختلف را روانه نمایشگاه کرده بود تا هر یک در نشستهای خبری تخصصی، به بررسی چالشهای موجود در زمینه فعالیتی خود و تبیین عملکردی که در طول دوره مدیریت در حوزههای زیرساختی راهوحملونقل داشتهاند، بپردازند. اما این نشستها، یک محور مشترک نیز داشت؛ «اوضاع حملونقل ایران در دوران پساتحریم.» در این زمینه، تاکید معاونان وزیر بر تامین امنیت و اعتبار بودجهیی حوزههای مختلف حملونقل اعم از راه و جاده، هوایی و ریلی است؛ چنانچه به گفته آنها، «اگر این دو عنصر اساسی در معادلات صنعت حمل و نقل کشور لحاظ نشود، تبدیل به گلوگاه این صنعت در پساتحریم خواهد شد و این امر، ضرر و زیان فراوانی را متوجه کشور خواهد کرد.» معاونان وزیر راه البته هر یک در حوزههای فعالیتی خود، اخبار متنوعی نیز برای خبرنگاران داشتند. در همین زمینه رحمتالله مهآبادی مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور، با اعلام اینکه درآمد این شرکت، 400میلیارد تومان است اما هزینههای آن، حدود 850میلیارد تومان و عملا بیش از دو برابر درآمد است، از نیاز به سرمایهگذاری 250میلیون دلاری در صنعت هوایی سخن گفت. وی در عین حال با بیان اینکه اعتبار سالانه 100میلیارد تومانی برای امنیت فرودگاههای کشور درنظر گرفته شده است، موضوع تامین امنیت فرودگاهها را بسیار کلیدی و عملا «گلوگاه پساتحریم» خواند و اعلام کرد: بودجه فرودگاههای کشور 1300میلیارد تومان است و معلوم نیست چگونه این بودجه میتواند کفاف 17هزار پروژه و طرحی که در این حوزه در دست اجرا است را بدهد. از طرفی «داوود کشاورزیان»؛ رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهیی، با اعلام تخصیص «اعتبار 100میلیارد تومانی برای راهسازی زمستانی»، از طلب 640میلیارد تومانی راهداری از سهمیهبندی گازوییل گفت و در عین حال تاکید کرد: پس از سهمیهبندی گازوییل، روزانه 3 میلیون لیتر در مصرف گازوییل صرفهجویی شده است. همچنین «سیدحسین میرشفیع»؛ معاون راه روستایی وزیر راهوشهرسازی نیز از پرداخت طلب 800 میلیارد تومانی پیمانکاران از محل اسناد خزانه اسلامی خبر داد. این در حالی است که «محسن پورسید آقایی»؛ مدیرعامل شرکت راهآهن نیز که اخیرا گفتوگویی تفصیلی با «تعادل» داشت و چالشهای این حوزه را مورد بررسی قرار داد، از نامه وزیر راه به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییسجمهور برای تسویه سهم 20درصدی راهآهن از افزایش قیمت گازوییل سخن گفت. وی در ادامه با اعلام فراهم شدن امکان جابهجایی سالانه 10میلیون تن بار ترانزیتی با فعال شدن کریدور شمال- جنوب و تخصیص 500میلیون دلار اعتبار به این کریدور، از مذاکره با 10کشور برای توسعه صنعت ریلی کشور خبر داد. در عین حال، داوود پرهیزکار رییس سازمان هواشناسی نیز درباره مهمترین دلنگرانی که در حال حاضر در حوزه فعالیتی خود ایجاد شده، یعنی وقوع احتمالی پدیده «ال نینو» در بارشهای زمستانی سال جاری سخن گفت و تاکید کرد: این پدیده در بارشهای امسال بیتاثیر نیست اما بهطور مستقیم، به ایران ورود نکرده و آب و هوای کشور را تغییر نمیدهد. براساس گزارش «تعادل»، دو نفر از معاونان وزیر راه ازجمله رییس سازمان هواپیمایی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و همینطور مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از غایبان این نشستهای تخصصی بودند. این درحالی است که وزیر راهوشهرسازی با حضور در این نمایشگاه، اعلام کرد: «تمام فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه راهوشهرسازی دراختیار مردم قرار داده میشود.» باوجود اظهارات امیدوارانه وزیر راهوشهرسازی، این وزارتخانه با مشکلات متعددی مواجه است که برخی مدیران زیرمجموعه این وزارتخانه در حاشیه نمایشگاه بدان اشاره کردهاند. ازجمله چالشهای این بخش میتوان به «تامین نشدن اعتبارات لازم برای فرودگاهها»، «کمبود اعتبارات مسکن اجتماعی»، «بلاتکلیفی در پروژه مسکن مهر»، «افزایش نرخ سوخت و مشکلات اختصاص سهم 20درصدی بخشی از در آمد از طریق افزایش قیمت سوخت در حوزه ریلی»، همچنین «نبود اعتبارات و سرمایهگذاری لازم برای توسعه یا تکمیل پروژههای این بخش» اشاره کرد.