طرح ایجاد 9 بخشداری در پایتخت در انتظار مصوبه دولت

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۹۲۱

گروه مسکن و شهرسازی

5 سال پس از ایده ناکام تبدیل تهران به 22فرمانداری در دولت دهم، اکنون دولت یازدهم قصد دارد تهران را با 9 بخشداری تعریف کند؛ البته هنوز برای رسیدن به نتیجه چند ماهی فرصت باقی است چون جناح‌های سیاسی انتخابات مجلس را در پیش دارند دقیقا به همین دلیل فرماندار تهران از بررسی و تصمیم‌گیری این طرح بعد از انتخابات مجلس خبر می‌دهد اما مخالفان و موافقان طرح تقریبا یک نگرانی را درباره آن مطرح می‌کنند؛ بروز پیچیدگی در شهر یا ایجاد یکپارچگی.

طرح تشکیل 9 بخشداری در پایتخت از ابتدای امسال از سوی فرماندار تهران مطرح شد. در آن زمان عیسی فرهادی از دو شیوه قابل بررسی درباره اداره تهران سخن گفت. نخستین شیوه این بود که هر دو یا سه منطقه تهران در قالب یک بخشداری قرار بگیرند و تبدیل تمامی ادارات شهر تهران به اداره کل نیز دومین پیشنهادی بود که از سوی فرمانداری تهران مطرح شد، البته این طرح‌ها هر دو منوط به بررسی‌های بیشتر در وزارت کشور شدند. اکنون نیز فرماندار تهران در تکمیل اخبار گذشته از تایید و ارسال طرح تبدیل تهران به 9 بخشداری به وزارت کشور خبر داد و اعلام کرد که «به قانون تبدیل شدن چنین طرحی نیازمند مصوبه دولت است و در صورت تصویب و ابلاغ می‌تواند به لحاظ اداره امورات شهر تهران کارساز باشد. قطعا اجرای چنین طرحی نیازمند هزینه‌های سنگین نیست و با حداقل هزینه می‌توان آن را اجرایی کرد. » او تصمیم‌گیری درباره این طرح را به بعد از انتخابات موکول کرد و گفت: «هر تصمیمی که وزارت کشور اتخاذ کند اجرایی می‌شود.» این طرح از همان زمانی که مطرح شد مخالفان و موافقانی هم داشت. پیش از این نبی‌الله احمدی، عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس در مخالفت با این طرح گفته بود: مدیریت تهران با 9 بخشداری صحیح نیست چرا که «بخش» تعریف مشخصی دارد؛ هرچند گستردگی تهران به شکلی است که فرمانداری به تنهایی قادر به مدیریت آن نیست اما بهتر است دولت در هر منطقه نماینده‌یی داشته باشد تا خدمت‌رسانی به مردم سرعت داده شود. البته این امر نیازمند بررسی‌های کارشناسانه است.

سیدمهدی هاشمی، نماینده مردم تهران نیز به عنوان یکی دیگر از مخالفان گفته بود: مسوولان مربوطه نباید خود را درگیر عوامل ساختاری کنند و از خدمت رسانی به مردم که مهم‌ترین وظیفه شان است غافل بمانند. علی صابری، یکی از اعضای شورا نیز با این طرح مخالف بود و تقسیم‌بندی تهران به 9 بخش را منجر به پیچیده‌تر شدن سیستم اداری و بوروکراتیک در شهر دانسته بود. با این حال نظر موافقان موضوع ایجاد پیچیدگی در شهر را تایید نمی‌کرد. حسین طلا، نماینده مردم تهران معتقد بود که این طرح مشکل سرگردانی مردم در حل مسائل خدماتی را کاهش می‌دهد. او گفته بود که امروزه مردم نمی‌دانند چه چیزی را از چه کسی باید طلب کنند، اگر دستگاهی وظیفه‌اش را به درستی انجام ندهد مردم نمی‌دانند به چه نهادی باید شکایت ببرند. این بهم ریختگی آرام آرام سبب نارضایتی مردم می‌شود و وقتی مردم نسبت به دولت‌ها ناراضی شوند یقینا دید نادرستی به دولت پیدا می‌کنند، لذا این طرح بسیار ارزنده است و دقیقا در راستای رفاه مردم است و منتج به رفع مشکل‌های مردم خواهد شد؛ با اجرایی شدن چنین طرحی تمامی مسوولان بخش‌های آب، مخابرات، گاز، برق، مالیات، بسیج، نیروی انتظامی، ثبت اسناد، ثبت املاک، شهرداری و. تهران هماهنگ بوده و هنگامی که فردی در بخشی دچار مشکل شود می‌تواند به مسوولان مربوطه مراجعه کند و در صورت پاسخگویی نادرست به بخشدار منطقه مراجعه می‌کند این در حالی است که در حال حاضر شهر 8 میلیونی تهران تنها با یک فرماندار اداره می‌شود. وی در پاسخ به نظرمخالفان طرح مبنی بر افزایش عوامل ساختاری و بوروکراتیک در تهران، گفته بود: این طرح نافی یکپارچگی تهران نیست، در حال حاضر شهرداری برای انجام اقدامات عملیاتی تهران را به 22 منطقه 122 ناحیه و 374محله تقسیم کرده است که این نشان از ساختار بوروکراتیک ندارد، همچنین علاوه بر شهرداری سایر دستگاه‌ها نیز چنین تقسیم بندی‌های را برای شهر پر جمعیت تهران انجام داده‌اند.

در سال 89 نیز طرح تبدیل تهران به 22فرمانداری از سوی دولت احمدی‌نژاد مطرح شد؛ طرحی که به علت احتمال کاهش اختیارات شهرداری‌ها مورد مخالفت بسیاری نمایندگان از جمله سید رضا اکرمی، نماینده تهران در مجلس هشتم- امیدوار رضایی، هیات رییسه مجلس نهم-محسن نریمان، نایب‌رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس هشتم قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر